Afbouwen borstvoeding?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Sjakie22, Feb 2, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sjakie22

Sjakie22 Bekend lid

Feb 13, 2011
    734
    2
    18
    Noord-Holland
    Hallo,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of door kunnen sturen. Door stress op het werk en in privésfeer zit ik overspannen thuis.

Sinds ik borstvoeding geef slaap ik amper. Mijn dochter van zestien maanden komt nog om de 2-3 uur. En nu slaap ik nog minder. Na het nachtvoeden kom ik niet meer in slaap.

Iedereen zegt dat ik moet stoppen met borstvoeding, omdat ik geen energie heb en dat borstvoeding energie vreet. Vandaag zei mijn acupuncturist dat ik slechte stoffen (stoffen die vrijkomen bij stress) kan doorgeven aan mijn dochter omdat ik veel last heb van stress. Klopt dat?
    Ik dacht dat borstvoeding altijd goed was.

Hoe kan ik de borstvoeding het beste afbouwen? Mijn dochter krijgt in de ochtend en avond en op dagen dat ik thuis ben op verzoek. Kolven doe ik niet meer.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,809
    5,946
    113
    Female
  3. Humtum

Humtum Fanatiek lid

Nov 9, 2013
    1,046
    30
    48
    Noord Brabant
    Hallo, ik snap dat jij t pittig hebt momenteel!
    bv wordt gemaakt uit bloed, vandaar dat er ook alcohol in kan zitten.
    Bij stress maak je Cortisol en adrenaline aan en dat komt idd in je bloedbaan. Dus technisch gezien kun je t doorgeven. Nu zijn hormonen iets totaal anders dan alcohol en heb je altijd Cortisol in je bloed. Dus je kindje krijgt altijd iets mee daarvan. Bij stress komt er wel meer vrij maar niet op schadelijk niveau. Stress tijdens de zwangerschap is ook niet goed maar zeker niet schadelijk!!!

Maak je daar dus niet druk over! Stomme opmerking ook vind ik persoonlijk, daar zou je stress van krijgen.
    Bv is altijd t allerbeste voor je kind. Je geeft er ook afweerstoffen mee door en het is super uitgebalanceerd.
    Stop alleen als jij dat wil.

Er is nu nog een actief topic op dit moment, lees en praat gerust met ons mee! Ik heb met 12 mnd de nachtvoeding afgebouwd door gewoon niet meer te geven. Levert drama op (en ja, stress bij mij) maar na paar moppernachten met huilen en veel tutje terugstoppen ging m'n zoon slapen van 20-5. Hij sliep die nachten wel bij ons vanaf z'n 1e keer wakker worden om m nabijheid te bieden. Maar dat is persoonlijk, wilde m niet alleen laten huilen.

Dus ja..t kan!

4. Sjakie22

Sjakie22 Bekend lid

Feb 13, 2011
    734
    2
    18
    Noord-Holland
    Ja ik kreeg inderdaad weer veel stress van zo'n opmerking. Vooral toen ze zei dat ik slechte stoffen door kan geven. Toch probeer ik overdag niet meer te voeden op verzoek. Het gaat best goed. De ochtenden, avonden en nachten voed ik nog. Daarna ga ik langzaam afbouwen. Hopelijk lukt het.

5. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

Dec 11, 2014
    1,158
    442
    83
    Female
    Ik was ook vaak moe en dit werd door mijn omgeving ook meteen op de borstvoeding gegooid. Ik ben met 10 maanden de bv af gaan bouwen, mijn dochter drinkt nu alleen nog s'morgens en s'avonds bij mij, af en toe een uitzondering s'nachts. Mijn dochter is nu trouwens bijna 13 maanden. Ik merk dat ik weer wat aankom en dat vind ik fijn, het neemt dus zeker wat van je, in de zin van voedingsstoffen/energie. Echter ben ik er wel achter dat die gebroken nachten veel meer energie kosten. Als mijn dochter een week spookt (en er stiekem weer een nachtvoeding insluipt) ben ik gebroken. En als ik het goed lees is dat bij jou elke nacht het geval?
    Ik weet inmiddels ook dat mijn dochter prima zonder nachtvoeding kan, sterker nog, hoe langer/vaker zij s'nachts weer gaat drinken hoe onrustiger de nachten worden en hoe vaker zij weer wakker wordt. Dit word heel snel een gewoonte.
    2 weken geleden zaten wij ook weer op het punt dat ik in 3 weken tijd ineens weer 3 keer zat te voeden s'nachts. De nachten waren zo slecht/onrustig, elk uur wakker, dat we besloten tussen 23.00u en 6.30u niet meer te voeden. In plaats daarvan troosten met een aai en een speentje ipv voeden. Binnen een paar dagen sliep ze weer door.

Vermoeidheid kan veel meer oorzaken hebben, neem je bijv af en toe tijd voor jezelf? Bijv als je kindje slaapt overdag? Dit is voor mij heel belangrijk.

Succes, ik hoop dat je snel weer wat meer in balans bent met jezelf!

Share This Page