Ik ben nu 20 weken zwanger van onze tweede spruit, bij mijn dochter heb ik wel geteld 2 maanden bv gegeven, en niet zo zeer omdat het heel slecht ging (enige waar ik veel moeite mee had was aanleggen en onze dochter met aan happen) maar meer door de omgeving. Mijn schoonmoeder en schoonzus hadden geen bv gegeven en lijken hierdoor een beetje anti borstvoeding te zijn, dat moest ik dus elke voeding aanhoren als ze in de buurt waren..ik liet me te veel beïnvloeden en ben toen maar gestopt. Nu wil ik dat dus echt niet ! en hoop ik minimaal een half jaar te kunnen volhouden. Nou is dat probleem van beinvloeden zo opgelost dat ligt echt aan mezelf en heb het daar ook met ml over gehad die zal me hier in steunen tegenover zijn familie. Maar hoe,en wat kan ik het beste doen met aanleggen? Vooral snachts was het heel moeilijk, dan duurde het soms een uur. Onze dochter sliep heel diep, wilde niet wakker worden misschien had dat er iets mee te maken? En wat voor kolf kan ik het beste aanschaffen voor als ik weer ga werken? En kan een speen gewoon in combi met de borst? Bij mijn dochter hing ik soms nachten lang met me pink in haar mond omdat haar zuigbehoefte zo groot was. Hoe zit het ookal weer met hoelang elke borst? of is het eerste de ene borst en de andere voeding de andere? hebben jullie verder nog goede tips ? Misschien heeft het feit dat ik na de geboorte van mijn dochter een b12 tekort kreeg waardoor ik binnen 2,5 maand 30 kg afviel ook wel iets te maken met dat ik gestopt ben hoor, want was daardoor heel erg ziek en moe kon amper op mijn benen staan..
Mijn eerste tip: probeer je niet te druk te maken! Ik snap heel goed dat je heeel graag wil en dat is ook goed. Maar erover stressen (nu al) werkt niet bevorderlijk. Wbt hoe lang elke borst is per kindje verschillend en hangt ook af van jouw productie. Dit kan de kraamzorg tegen die tijd prima peilen en zal je hier ook echt bij gaan helpen. Zodra jouw kindje het aanhappen en drinken uit de borst goed onder de knie heeft kun je best een speentje geven als het kindje daar behoefte aan heeft. Onze dochter heeft (helaas) ook vanaf dag 3 een speentje gekregen omdat ik kramp in mijn handen kreeg Wbt kolf, ik heb er 1 van medela en ben erg tevreden, maar dit is ook de enigste die ik ooit gehad heb, dus of dit de beste is geen idee! Probeer het los te laten, het komt vast goed en geef bij je kraamzorg aan dat dit belangrijk voor je is, dan nemen ze hier veel tijd voor en krijg je het aanleggen ed zo weer onder de knie.
Misschien is het handig voor je om een lactatiekundige te raadplegen, die kan je nu al tips geven. In het begin meldde mijn zoontje zich om de drie uur, ook s nachts. En ook hij deed daar zo 45 minuten tot een uur over.... Dat is een kwestie van doorbijten. Ik voedde wel liggend op mijn zij, dan kun je nog een beetje doezelen. Verder niet te veel lampen aandoen dan wendt de kleine het snelste aan Het dag nachtritme. Ik voedde op verzoek, dus als de kleine man zich s nachts niet meldde dan sliepen we lekker door. Volgens mijn vk mocht er maximaal negen uur tussen de voedingen zitten. Ik zou sowieso een dubbele kolf adviseren. Dat scheelt veel tijd. Zelf gebruik ik een medela kolf en die bevalt goed. Speen kan in combinatie met borstvoeding. Ik geloof dat een difraxspeen veel op een tepel lijkt. Hoe lang aan een borst... Ligt er ook aan hoeveel melk je hebt. Maar gebruikelijk is 15-20 minuten aan eerste borst en daarna aan de andere totdat de baby zelf stopt. Dan bij de volgende voeding beginnen met de borst waar je de keer ervoor geëindigd bent. Tot slot nog een tip, ik gebruik purelan bij gevoelige tepels of kloven. Werkt echt super! Veel succes!
haha komt het zo over? nee stress me er totaal niet om, maar wil wel meer info inwinnen zodat ik wat meer voorbereid ben, dat had ik bij J. namelijk niet gedaan. Bedankt voor je reactie
Hee meis! Ik geef ook weer borstvoeding en wil je best helpen met mijn ervaringen Qua aanleggen, hier hapt ze goed aan en S deed dat ook dus daar heb ik geen ervaringen mee.. Wellicht dat je verschillende manieren van aanleggen kan proberen? Ik ga de medela swing kolf aanschaffen... Die is niet voor full time gebruik dus als je part time gaat werken dan is deze als het goed is prima! (Moet het wel nog even zelf ervaren zometeen maar dat laat ik je dan wel weten ) andere kolven zijn ook goed maar aangezien ik al zo'n starterset van medela had aangeschaft in de kraamweek (ivm stuwing en kolfapparaat huren van de kraamzorg die ook van medela was) ben ik voor medela gegaan. Vond het zonde als ik die starterset nu niet meer zou gebruiken. Hier heeft A. Ook heel veel zuigbehoefte en in overleg met mijn verloskundige ben ik toen op dag 8 begonnen met een speentje te geven.. Ze gaf aan dat als de baby al goed aanhapt en goed drinkt dat dit niet voor verwarring hoeft te zorgen en inderdaad, ze drinkt nog steeds goed en is niet in de war geraakt.. Volgens mij is het 1 borst 15-20 minuten maar eerlijk gezegd doe ik het meer op gevoel.. Ik voel aan me borsten of ze ze goed leeg heeft gedronken en als ze dan om meer vraagt dan bied ik de andere borst pas aan. Als mijn borst nog wat gespannen voelt dan bied ik dezelfde borst weer aan.. Komt vast goed deze keer met voeden! De motivatie heb je dus doorzettingsvermogen zullen er ook zijn!
Hoi hoi Ik kan je adviseren om een borstvoedings curces te doen. Dat is echt een hele fijne curcus heb hem zelf ook gedaan en is echt handig. Wordt je veel zekerder van jezelf Maar goed het aanleggen. Probeer met je kraamzorg verschillende posities en kijk wat bij je baby past bij mij is dat bijv de rugby houding en liggend . Het aan happen zorg dat je het hoofdje van je baby vast hebt en dat je de baby naar je borst brengt als het een groot mondje heeft dan heeft de baby de helft van de tijd de tepel direct goed te pakken. De kolf : ook ik heb een medela mini electric. En deze bevalt super. Nu nog niet nodig gehad maar als ik lang kan blijven voeden gaat deze snel genoeg om in de tijd van de werkgever te kunnen kolven. Speen: ja het mag maar ..... Alleen zodra de baby de goede techniek tw pakken heeft met de borst. Dus goed aanhappen en drinken. Borst: ik laat mn kleine zelf bepalen hoe lang ze aan de borst wil dus totdat ze zelf los laat. Daarna bied ik nog wel de andere aan en de ene keer drinkt ze nog goed de tweede en de andere keer zijn het nog een paar slokken. En als je kloofjes krijgt probeer wat melk uit je borst te krijgen en smeer dat uit over je tepel en laat het aan de lucht drogen zo geneest het heel snel en purelan werkt ook goed.. Hopelijk heb je er wat aan Liefs
Hey meis!! Bedankt voor je tips! En wat super dat het zo goed gaat met de kleine meid. Bij J. deed ik het idd ook meer op gevoel kan ik me nog herinneren. Ja, het komt ook vast wel goed ben blij dat ik nu al wat info kan inwinnen
Dat is idd wel een goeie, hier bieden ze geloof ik ook een aantal keer per jaar z'n cursus aan. Bedankt voor je tips, zo te lezen bevalt die kolf heel goed !
Mbt kolven, zou ik voor een medela gaan. Maar dan is het wel belangrijk om na te gaan voor welk gebruik je hem nodig gaat hebben. Is dit tot 9 keer per week? Dan doet de swing goede zaken. Ga je fulltime kolven dan zou ik voor de freestyle gaan. Dit is en dubbele kolf en hiermee kun je snel kolven, houdt de productie in stand en is krachtig. Het aanleggen doe ik op gevoel. Mijn krummel drinkt snel en ik doe ongeveer 10 minuten per borst. Ook heeft hij een speentje vanaf het begin, geen problemen mee gehad. Wat betreft het aanhappen zou ik eens diverse houdingen uitproberen. Jou kraamhulp kan je hier extra in ondersteunen. en niet te vergeten, ga eens langs een voorlichtingsavond. Onze verloskundigepraktijk geeft deze ook met vrije inloop avonden. Hier kun je alle vragen kwijt
Maar hoe,en wat kan ik het beste doen met aanleggen? Tipje van de neus van je kindje ter hoogte van je tepel houden, wachten op een grote wijde hap en het hoofdje bij de borst brengen. Even heel goed oefenen (en niet te sneller tevreden zijn, dus slechte hap = afkoppelen en opnieuw) in de eerste dagen, en dan is het onder de knie. En wat voor kolf kan ik het beste aanschaffen voor als ik weer ga werken? Ga je halftijds werken, dan kan de Swing volstaan. Anders zou ik de Freestyle nemen (die heb ik). Medela heeft mijn voorkeur sowieso (ook ervaring met Avent en Ameda). Ik heb ook nog de Harmony erbij om manueel te kunnen kolven. En kan een speen gewoon in combi met de borst? Zelf bied ik geen speentje aan, dus ik heb geen ervaring of advies. Hoe zit het ookal weer met hoelang elke borst? Kindjes lezen geen klok, mama's zouden dat ook niet moeten doen. Succes!
Ik zal straks na de bevalling 1 dag de hele dag weg zijn en op 1,dag een paar uur de rest werk ik thuis dat scheelt. Ik heb nu een handkolf van avent maar hoor en lees hele goede verhalen over de medela.
Bij mij is de bv bij de eerste mislukt door verkeerde adviezen van kraamzorg en vk, en nu bij de tweede is het wel gelukt. Ik vind de tip van het raadplegen van een lactatiekundige een goed idee, dat heb ik voor mijn dochter geboren werd ook gedaan, en dat heeft zeker bijgedragen tot succes. Over het aanhappen: ik heb voor mijn dochter geboren werd ook een lk geraadpleegd, en die raadde 'laid back nursing' aan. Daar stuur je bijna niet bij het aanhappen. Bij mijn zoontje nooit het aanhappen goed gekregen, bij mijn dochter ging het mede hierdoor wel goed. Er staan videos van op youtube. Deze methode werkte voor mij erg goed. Wat verder bij mij het grote verschil heeft gemaakt is het loslaten: juist niet nadenken over hoe lang per borst, hoe lang een voeding duurt etc. Vond dat echt heel lastig, want ik ben nogal een control-freak . Ik zorgde dat ik dochterlief wel minimaal iedere 3 uur aanlegde, verder liet ik het aan haar over. Soms wilde ze dan urenlang iedere 10 minuten drinken, maar daar ben ik in meegegaan. Gaf (en geef, want ik heb niet zo'n hele grote productie) wel altijd twee borsten, begon de ene voeding links, de andere rechts. En qua kolf: denk goed na over hoe vaak je hem nodig denkt te hebben. Als je hem nodig hebt voor het op gang brengen van de bv zou ik er denk ik eentje huren, dan krijg je de beste medela, en hoef je niet zo heel veel uit te geven. Succes!
Ditte dus! In de eerste instantie een kolf huren is een goed idee. Kopen kan altijd later nog. De gehuurde kolven zijn ook topkwaliteit, dus die zijn het echt wel waard! Op mij kom je niet gestresst over hoor! Wel als iemand die dit keer graag goed voorbereid wil zijn en zich wil inlezen. Een goed idee, want dan heb je in je kraamtijd iets om op terug te vallen. Niet alle informatie die je op internet vindt over borstvoeding, is nuttig. Er zit ook heel veel flauwekul en zelfs borstvoedings-ondermijnende adviezen tussen. Een heel betrouwbare Nederlandstalige site vind ik Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding. Een Engelstalige aanrader is KellyMom : evidence-based breastfeeding and parenting. En natuurlijk kun je voor praktische vragen altijd hier terecht.
Maar hoe,en wat kan ik het beste doen met aanleggen? Denk dat het vooral belangrijk is dat jij je op je gemak voelt. Dus is je sfamilie er, dat je dan gewoon naar boven gaat te voeden. Het leren aanhappen blijft moeilijk, maar je hebt nu al ervaring van je dochter. Je weet nu dat je kindje een grote hap moet nemen en goed om de tepel heen. Je voelt vaak ook wel als er verkeerd aangehapt is En kan een speen gewoon in combi met de borst? Ja hoor dat mag gewoon, helemaal als je kindje een grote zuigbehoefte heeft. Chloë heeft ook een speen gehad, maar verkoos daarna haar duim Hoe zit het ookal weer met hoelang elke borst? of is het eerste de ene borst en de andere voeding de andere? Ligt eraan hoeveel melk je aanmaakt. Sommige baby's hebben genoeg aan een borst ander baby willen er twee. Gewoon op je kindje af gaan. hebben jullie verder nog goede tips ? Naar je eigen gevoel en je eigen kindje kijken. Er zullen altijd mensen zijn die het beter denken te weten. Gewoon ene oor in, andere oor uit. Heb zelf ook veel commentaar gehad van de sfamilie dat onze dochter een jaar bv heeft gehad. Jammer dat zij er problemen mee hebben, maar ga dat deze keer weer doen. Verder is het belangrijk om veel te drinken en te eten tijdens de bv periode. Wordt nu je vit b12 gehalte ook gecheckt? Dat lijkt mij wel belangrijk straks