voor het geval je het echt niet wist... (zie onder) Borstvoeding put je uit en maakt je nog eens extra moe. Borstvoeding geven kost je 500 tot 1000 calorieën extra per dag. Als je die niet binnenkrijgt omdat je onvoldoende eet, dan neemt de kwaliteit van je melk niet af, maar put je wel uit je eigen reserves. Daar word je inderdaad moe van. Verder heeft borstvoeding een aantal voordelen waardoor je lichaam er juist sneller bovenop komt. Je menstruatie keert vaak later terug, waardoor je minder kans hebt op ijzergebrek. Omdat je baarmoeder sneller krimpt tot haar normale grootte als je borstvoeding geeft, verlies je na de bevalling minder bloed. Als je borstvoeding geeft, komt oxytocine vrij. Dit hormoon werkt ontspannend waardoor je je loom kunt voelen en denken: Oh, wat word ik toch moet van die borstvoeding. Dit is een verkeerde uitleg: het gevoel van moeheid komt door het hormoon. De natuur heeft hiermee geregeld dat je als moeder even rustig blijft zitten om je kind te voeden. Bovendien is het goed voor de melkstroom. (niemand is te oud om te leren
ik had helemaal niet veel bloed verloren integendeel... ik weet ook even niet meer waarom ze het adviseerde maar goed. Ben er allang mee gestopt, ben niet zo'n voorstander van het extra slikken van vitamines en dergelijke Maar smoekie als ik het artikel goed lees dat je aanhaalt, dan komt de vermoeidheid niet door de bv an sich maar omdat je te weinig eet. Vaak doordat je alweer teveel gaat doen. Het kost je wel calorieën, maar als je die gewoon aanvult is er niets aan de hand. De oxytocine geeft inderdaad een loom gevoel, en zeker snachts erg fijn want dan kun je na het voeden heel snel verder slapen. Ik vind het erg overdreven om te zeggen dat bv een aanslag op je lichaam is. Als je zorgvuldig met jezelf omgaat en zeker in het begin niet teveel van jezelf eist valt dat reuzemee. Ik denk dat het eerder een probleem is dat er zo snel weer vanalles van moeders geëist wordt ipv dat ze gewoon lekker bij mogen komen van hun bevalling en wennen aan een nieuw kindje in hun leven. maar goed nu dwalen we wel heel erg af van het oorspronkelijke onderwerp...
enige wat mij wel eens is voorgeschreven zijn die sinaasappel staaltabletten na de bevalling omdat mijn hb toen wel te laag was en toen ik me weer beter voelde ben ik daar ook direct mee gestopt .. wat mijn bedoeling was met het artikel dat ik aanhaalde over de vermoeidheid was dat dirksmama schreeft dat de vermoeidheid niet aan het geven van bv te wijten is, maar aan het moeder zijn, terwijl het dus wel degelijk met het geven van bv te maken kan hebben, en als jouw voedingspatroon (wat ik dus al eerder schreef, en vandaar mijn advies over die vitaminesupplementen waar alle vitamines inzitten) al niet zo heel denderend is en je geeft bv (wat zoals je kunt lezen aardig wat calorieën kost) kun je daar aardig brak van zijn en blijven als je daar niets mee doet . En tis makkelijk te zeggen als je die gewoon aanvult is er niets aan de hand, feit blijft dat het geven van bv een aanslag op je lichaam is heel simpel (misschien een groot woord, maar de bedoeling is duidelijk denk ik) .en ik het van dirksmama wel heel kort door de bocht vindt om te zeggen dat het moe zijn van de TS niets te maken heeft met het geven van bv terwijl juist zij als bv deskundige wel beter zou moeten weten . Ik viel tijdens de periode dat ik bv gaf ontzettend veel af, ik kon spijkerbroeken aan die ik al 2 jaar niet aankon, ondanks het feit dat ik me er echt toe moest zetten om te eten juist om hetgeen ik kwijtraakte: tijdens het geven van bv weer aan te vullen maar dat mocht echt niet baten, ik voelde me net als TS echt gesloopt ondanks dat ik toch de nodige calorieën binnen kreeg en ook daarbij nog eens vitaminepillen slikte .en er was behalve dat mijn hb iets te laag was waarvoor ik dus iets voorgeschreven kreeg verder niets met me aan de hand, mijn schildklieren werkte normaal etc etc Vandaar dat ik ook altijd zeg iedereens lichaam is anders en je kan wel je advies geven over iets, maar enkel gebaseerd op eigen ervaring en niet vanuit een boekje omdat in het boekje niet beschreven staan hoe verschillende mensen op bepaalde dingen reageren .het ene lijf is nou eenmaal sterker dan het ander . Maar ja we dwalen idd een beetje af van het oorspronkelijke onderwerp, de verschillende meningen zijn in ieder geval duidelijk
ze zal er heus wel zijn nog, maar denk dat er genoeg "tips" zijn gegeven hoe ze er weer een beetje tegenaan zou kunnen en tis nu verder aan de TS uiteraard om te doen wat haar gevoel haar ingeeft...
Smoekie je doet wel erg je best om negatief over borstvoeding te zijn he? Loom zijn, is iets anders dan moe zijn. Van oxytocine word je NIET moe! Wat je als moeder inderdaad moet leren is omgaan met het relaxte gevoel en de rust die je moet nemen. Het artikel dat jij aanhaalt zegt ook nergens dat bv een aanslag op je lichaam is, dat is jouw negatieve interpretatie. Er staat dat je goed moet eten en drinken, om te voorkomen dat je tekorten oploopt. Een vrij logisch advies dat iedereen die met bv te maken heeft je zal geven. Ik hoop dat je binnenkort lekker gaat genieten van de stortvloed aan oxytocine die over je heen komt, zodat je een beetje kunt relaxen.
nee hoor, ik ben totaal niet negatief over borstvoeding maar ik kan wel kriegel worden van het feit dat jij zegt dat moe zijn niets met bv geven te maken heeft terwijl je zelf echt wel weet dat het wel degelijk met elkaar te maken heeft dat in samenhang met wel of geen goede voeding, feit is dat het geven van bv aardig wat van je lichaam vergt heel simpel en daar kun zelfs jij als "bv deskundige" niet om heen.... als iemand de vitamines niet via de voeding binnenhaalt is het logisch dat je probeer de tekorten die je niet via de voeding binnen haalt binnen te halen via vitaminetabletten...ik ben zo iemand waarvan "alles" wordt afgepakt door de kleine, zowel tijdens de zwangerschap als tijdens borstvoeding....ik ben tot op heden nog steeds niet aangekomen omdat de kleine alles van mij "pakt" tijdens het geven van bv met de 2 andere kids viel ik razendsnel af omdat ze alles van mij wegpakte....ik moest wel aan die vitaminepillen om toch op die manier te zorgen dat ik ook wat binnen kreeg omdat ik nooit een grote eter ben geweest en ik er echt voor moest gaan zitten om iets naar binnen te krijgen.... ik was er echt letterlijk en figuurlijk kapot van en dat had alles te maken met het geven van bv, want toen ik dat eenmaal ging combineren met fv ging het stukken beter met me dus vertel aub niet dat het geven van bv en moe zijn niets met bv te maken heeft maar alles met moeder zijn, dat probeer ik er enkel maar mee te zeggen niks meer niks minder..... de een is een ontzettend goede eter en heeft nergens of weinig last ergens van terwijl de ander bijna geen stap meer kan verzetten omdat ze geen energie meer heeft.... "get the picture"? enne wat relaxen betreft, dat doe ik nu al hoor, en zal ik ook straks na de geboorte weer doen...met of zonder oxytocine
Borstvoeding krijgt altijd van alles en nog wat de schuld. Terwijl het vaak helemaal niet zo is. Het is NIET de borstvoeding, of de processen die daarmee gepaard zijn die voor de klachten zorgen!
Hoe kun je nu dit zeggen en toch alles op de bv schuiven? Ik snap het niet. Het ligt dan toch echt aan je voedingspatroon zoals jij het hier beschrijft. Ik vind het heel jammer dat weer de bv de schuld krijgt terwijl dat helemaal niet hoeft.
Nou sorry maar nu word er gedaan alsof bv overal de schuld van krijgt. Ik kan me topics voor de geest halen dat alles op flesvoeding afgeschreven word. Dat is toch nergens voor nodig. Daar gaat de vraag ook helemaal niet over Ik zou gewoon als je zeker weet dat je flesvoeding wel gaan geven, dit langzaam doen. Meng eerst de flesvoeding met borstvoeding. Dit eerst een beetje en dan de verhouding wat opvoeren. Zo went ze langzaam aan de smaak. Je hoeft t ja niet in een week tijd te doen. Neem er de tijd voor zodat je er ook geestelijk aan kunt wennen want tis een hele omslag!
Ik snap dat felle gedoe niet zo hoor, waarom ontkennen dat bv geven een inspannend iets is van het lichaam? Dat debiele gedoe over bv krijgt altijd van alles en nog wat de schuld? We zijn hier toch geen kleine kinderen of wel die een vinger ergens naartoe moeten wijzen van welles-nietes blijf jij lekker je kop in het zand steken en zeggen dat het geven van bv totaal niet inspannend is en dat het verder niets met je lijf doet en dat als je moe bent dat dat totaal niets met het geven van bv te maken heeft, maar alles met het moeder zijn keep on dreaming . Ik zeg toch niet voor niets dat het een optie kan zijn om dmv vitaminepillen je je energie daaruit kunt halen? Ik zeg toch niet dat ze moet stoppen met het geven van bv omdat dat de reden is dat ze zich zo moe voelt ..het is 1 van DE reden die erbij komt maar daar blijf je op een of andere manier overheen lezen . Haar bloed is goed (zucht ben ook eigenlijk stom ook dat ik het nog een keer probeer uit te leggen) geen laag ijzergehalte, dus daar heeft ze geen hoog gedoseerd iets voor nodig om dat aan te vullen ze voelt zich niet lekker heeft weinig energie etc etc het is een feit dat het geven van bv een inspannend iets is en als je dan ook nog eens niet goed eet je je wel degelijk brak kunt voelen, en bij sommige die wel goed eten en bv geven maakt het niets uit want bij sommige vrouwen pakt de kleine nou eenmaal alle vitamines en mineralen af waardoor ze zich ontzettend moe voelen alleen jij wil op geen enkel vlak iets negatiefs horen of lezen over het geven van bv terwijl het niet eens negatief bedoelt is Voor jou precies hetzelfde antwoord als naar bigmama ik geef bv nergens de schuld van, wat zijn jullie wat dat betreft een stel kinderen zeg de nadruk leggen op een of andere schuldvraag terwijl dat niet eens aan de orde is Bv geven kost nou eenmaal veel energie en als je bv geeft moet je zorgen dat je genoeg vitamines e.d. binnen krijgt om dat weer aan te vullen dus hoe willen en kunnen jullie hier nu zeggen dat bv geven nergens schuld aan is om het maar in jullie bewoordingen te houden? Tis hetzelfde als tijdens de zwangerschap de kleine pakt alles van jou en je moet zorgen dat je dat aanvult of door voeding of op zijn minst door vitaminetabletten als je zelf weet dat je die niet genoeg binnen krijgt Dan is het toch ook heel simpel te zeggen dat je weet dat het van de zwangerschap komt omdat een zwangerschap nou eenmaal energie e.d. vergt van je lichaam, zo is het met het geven van bv precies hetzelfde . Daarbij zeg ik dat het nemen van vitaminepillen een aanvulling kan zijn op hetgeen je lichaam tekort komt door het geven van bv nergens zeg ik dat iemand er mee moet stoppen of wat dan ook, want ik ben zelf een groot voorstander van het geven van bv mits dit allemaal goed en zonder ellende verloopt, loopt het niet naar wens of kun je de kleine niet geven wat je zou willen dan heel simpel over op flesvoeding klaar!
Smoekie, ik ben helemaal klaar met jou en ga mn tijd en energie niet meer aan antwoorden aan jou besteden. Je beschuldigt anderen van fel en kinderachtig gedoe, maar ik vind jouw houding ook niet bepaald getuigen van volwassenheid. Zeker niet al die opmerkingen richting Dirksmama. Niet alleen in dit topic maar ook in anderen.
tja in dit topic zijn we het jammer genoeg niet zo met elkaar eens...in een ander topic beter dan maar ik vindt het idd kinderachtig om als een stel kleine kinderen te gaan bakkeleien over een of andere schuldvraag die niet ter sprake is en ook niet is geweest... jammer dat jullie er zo over denken, niemand hier de bv ook maar ergens de "schuld" van heeft gegeven, dan is het toch ook niet zo vreemd als er niemand is die "met de vinger" wijst dat jullie dat dan wel weer doen wbt welles nietes wat niet ter sprake is.... ik snap heel goed dat jullie bijna "anti" kunstmatige voeding zijn hoor, dat lees je in veel topics tussen de regels door...maar vergeet daarbij niet dat ik verre van anti borstvoeding ben.... en wat betreft mijn opmerkingen richting dirksmama? lees de reacties van dirksmama er zelfs een over na als het gaat over flesvoeding zeg, alsof die altijd getuige van respect... ik vindt het af en toe gewoon van disrespect getuigen als iemand een vraag stelt over fv en je uit het hele verhaal op kan maken dat iemand ergens goed over heeft nagedacht alvorens over te willen gaan op de fles je diegene als een klein kind de les wil lezen om de voordelen op te gaan noemen incl. linken naar website's en onderzoekers e.d. om je mening cq kennis cq studie zoals ze dat zelf mooi noemt door iemands "strot" te duwen... dat iemand een voorkeur voor iets heeft (bijv. bv) is ieders goed recht maar probeer daarbij niet andere te kleineren alsof ze zelf geen hersens hebben zeg.... en tja sorry hoor daar krijg ik af en toe kippevel van en gelukkig ben ik de enige daarin niet anders zou ik nog denken dat het aan mij lag...
Lutein vond FV ook niet lekker en had een duidelijke voorkeur voor de borst(voeding). Het went, als je er mee doorgaat vind ze het op een gegeven moment prima. Hoop dat het lukt! En afbouwen, iedere dag een voeding meer overslaan.. moet wel lukken denk ik. Ik was er in 12 dagen helemaal af. Succes Liefs x x
Ik weet niet welke voeding je fgeeft? maar geef je die speciale opvolgmeld voor na de BV? Deze heeft een bittere smaak en Yildiz lustte die ook niet, toen kocht ik gewone opvolg melk en die is lekker zoet die dronk ze wel gewoon. Al heeft het wel 9 maanden geduurd haar uit een fles te laten drinken
Nou sorry hoor maar BV is echt wel energie vretend, ik heb het 9 maanden gegeven en was vaak uitgeteld. Zelfs de dokter zei het dat het energie eet van een vrouw. Moeten we daar nou over gaan lopen disucusieren? Bv is zeker inspannend hoor, ik geef je dus gelijk smoekie. Ik had last van haaruitval en was erg moe, en ja dat was puur door de BV wwant toen ik stopte had ik nergens geen last meer van. Bv is heel inspannend en vreet energie. Ik heb het trouwens 9 maanden lang wel met plezier gedaan. Snap nooit zo goed de strijd hier van BV gever en fles gevers.
ik begrijp dat ook niet zo, ik hoopte dat een apart onderdeel voor fv dit probleem zo goed als uit de wereld zou helpen maar helaas! snap niet dat sommige mensen fv-gevende mama's zo moeten afvallen en mensen die willen stoppen met bv(of daarover denken) zo'n kritiek moeten krijgen. Ik vind het prima hoor als je bv wilt geven goed toch, geef je de fles ook prima niets mis mee toch, maar waarom wordt er door sommige zo gepusht?
Hm, ik was gister niet in mijn beste humeur geloof ik ... Mijn excuses daarvoor. Nee hoor ik ben heel erg blij dat het er is, anders had ik hier niet zitten typen... en was het voor mijn zoontje ook een stuk lastiger geweest. (hoewel het al een fout was dat hij überhaupt het nodig had, een betere hulp bij de bv had veel kunnen voorkomen maar dat is een ander verhaal)