niet genoeg aangekomen, productie, menstruatie?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Hanneke23, 19 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanneke23

Hanneke23 Bekend lid

20 jan 2012
    642
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb even een vraag.
    Ik ben vandaag met ons zoontje bij het CB geweest.
    Hij is sinds zijn geboorte (18 dec) ( 3725 gr) iets meer dan een kilo aangekomen ( vandaag 4820 gr).
    2 weken geleden woog hij 4530 gr. nu zeiden ze dat hij niet voldoende aankomt.
    Ik hou zelf een groeicurve bij van ons mannetje en daarin is idd te zien dat hij eerst netjes op de middenlijn zat en nu tegen de lijn daaronder aanzit...

Nu vraag ik me al de hele dag af hoe dit komt, hij lijkt nl niet echt ontevreden ofzo en op zich zijn bijna al zijn luiers ook goed volgeplast.

Nu verlies ik sinds een paar dagen n klein beetje bloed, sinds vandaag is dit echter wat meer. ( begin menstruatie?)
    Ik vraag me nu dus af of het zo kan zijn dat mijn productie terug gelopen is omdat ik ongesteld ben of ga worden? ( ik slik sinds 3 weken ongeveer de pil cerazette)
    En kan ik hier dan iets aan doen?
    Ik wil heel graag ons zoontje zo lang mogelijk borstvoeding geven maar ik moet zeggen dat ik me er zo meer druk over maak dan dat ik ervan geniet en dat vind ik toch wel erg jammer...

Alvast bedankt!
    Groetjes Hanneke

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi Hanneke.

Je geeft aan dat je zoontje in de afgelopen 2 weken 300 gram is aangekomen. Dat is prachtig. 150 gram per week is mooi!

Je menstruatie heeft zeker invloed op je melkproductie, dit komt door de hormonen die daarbij vrij komen. Blijf voeden op verzoek en je productie komt weer omhoog, ook wanneer je menstruatie weer voorbij is.

De Cerazette is een prima anticonceptie bij borstvoeding.

Ondanks de dips bij de menstruatie kan je gewoon borstvoeding blijven geven zolang je wilt, als je maar blijft voeden op verzoek of regelmatig kolft als je aan het werk bent,

Groetjes Saskia

3. Hanneke23

Hanneke23 Bekend lid

20 jan 2012
    642
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Saskia,

Bedankt voor je reactie.
    Fijn om te horen dat het wel meevalt met dat niet genoeg aankomen.

Heb nog even een andere vraag als je het niet erg vind...
    Ons zoontje is vaak s avonds met de voedingen erg onrustig.
    Hij drinkt een paar minuten goed en begint dan met lostrekken en weer aanhappen en vaak gaat hij er dan ook nog bij huilen.
    Het is niet zo dat er dan geen melk meer komt want als hij zich lostrekt zit er wel melk in zijn mond. Borstcompressie heeft ook geen nut want dan stopt ie gewoon met drinken.
    Nu vanochtend had ie heel goed gedronken maar begon hij weer op het eind met lostrekken, aanhappen en huilen en steeds opnieuw.
    Wat kan dit zijn? want kan wel zeggen dat het allesbehalve prettig is.....
    Ik dacht dat kindjes in de avond ook juist meer en vaker willen drinken om goed de nacht in te kunnen?
    Ik hoop dat je weet waarom hij dit doet.

Groetjes Hanneke

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Tuurlijk mag je nog een vraag stellen.

De onrust:
    Dit patroon van onrustig drinken kan een uiting zijn van clusteren. Dan wil een kind veel korte voedingen dicht op elkaar, of zelfs bijna continu aan de borst. Dit is normaal gedrag en hoort bij de ontwikkeling van je kleintje. Geef hier aan toe.

Het kan ook zijn dat de melk niet snel genoeg komt en hij ongeduldig wordt.

Heeft je kleintje misschien last van spruw? Dan kan het drinken pijnlijk zijn. Dit kan je zien door in zijn mondje te kijken en of er een witte aanslag zit die niet weg te wrijven is. Als dit zo is, moet je even bij je huisarts langs voor een medicijn voor spruw.

Ik denk dat het clusteren is, maar kijk voor de zekerheid even voor de spruw.

Groetjes Saskia

5. Hanneke23

Hanneke23 Bekend lid

20 jan 2012
    642
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Saskia,

Spruw is het niet, hebben we nl gehad en net klaar met behandeling. Er is niks meer te zien in zijn mondje en ik heb ook nergens meer last van.

Maar als het clusteren is zou hij dan niet moeten drinken ipv lostrekken, aanhappen, huilen en zo verder? Hij drinkt dan nl op een gegeven moment helemaal niet meer en huilt alleen maar.

Ik denk zelf dat mn productie ingezakt is omdat ik ongesteld ben geworden.
    Maar goed dat weet je dan ook weer niet zeker :s
    Zo lastig allemaal.
    Dadelijk eerst maar eens naar het cb om te zien hoeveel hij deze week is aangekomen.

Groetjes Hanneke

Deel Deze Pagina