Vaatkramp/raynaud?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Beitsche, Feb 16, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

Nov 12, 2007
    1,068
    1
    38
    Hallo,

Bij miijn dochter begonnen met borstvoeding, maar te weinig voeding gehad ( en tevens tepelkloven en pijn). Bij mijn zoontje weer vol goede moed begonnen, maar ook weer te weinig productie ( heb echt heel veel dingen geprobeerd met behulp van een lactatiekundige).

Alleen had ik bij hem ook pijn in mijn borsten ( vooral links). Het is een stekerige pijn die in de borst zit en die ik ook voel in mijn rug. Bij mijn zoontje dacht ik dat dit dit van de spruw kwam, maar de pijn bleef ook na behandeling van de spruw ( met gentiaan violet). Om deze reden heb ik ook vaak gekolft. De pijn was dan ook aanwezig, maar wel iets minder. Aanleggen ging goed, lactatiekundige heeft meegekeken.
    Na een tijdje gestopt met de borstvoeding omdat de productie te laag bleef en ik uitgeput was

Nu zwanger van de 3e en laatst had ik die pijn weer. Ik lag in bad en mijn borsten waren boven water en dus koud. Nu las ik daarna een artikel over vaatkramp/ raynaud en ik herkende veel dingen. De pijn en dat warmte verlichting brengt. Alleen heb ik nooit witte tepels gehad. Dus nu vroeg ik me of die pijn vaatkramp/ raynaud kan zijn? De pijn blijft enorm lang aanhouden en was vaak nog niet weg als ik weer ging voeden. De pijn zat in beide borsten, maar links was erger ( had links ook minder voeding)

Denk u dat die vaatkramp/raynaud kan zijn? Zo ja, kan ik daar ook nog wat aan doen?

Alvast bedankt.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Zou kunnen inderdaad. Bij raynaud ligt nadruk op voorkomen van koude-warmte verschillen. Dus niet aan de lucht laten drogen maar direct weer inpakken, evt. verwarmde of wollen zoogcompressen.

Ik zou weer starten en wanneer links voor problemen blijft zorgen, kun je altijd met rechts voeden...;)

Succes!

3. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

Nov 12, 2007
    1,068
    1
    38
    Bedankt voor je reactie.

Ik las ook dat vitamine b6 kan helpen. Heeft u daar ervaring mee?

Groet, Yvonne

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ja, heb ik van gehoord. Ook Lecithine. (is ook een voedingssupplement) zou klachten kunnen verminderen. En nifedipine. (een medicijn). Hiervoor eerst zeker zijn dat raynaud aan de orde is, dan (met info) naar huisarts.

Succes!

5. Beitsche

Beitsche Fanatiek lid

Nov 12, 2007
    1,068
    1
    38
    Bedankt voor je reactie.

Ga ik daar even naar kijken

Share This Page