Ik moet in september wil naar school en wil dan stoppen met borstvoeding. Mijn zoontje zal dan 8 maanden zijn. Wanneer moet ik dan beginnen met het afbouwen van borstvoeding? Mijn zoontje drinkt ook heel erg veel zo'n 10x/9x per dag. Hoeveel voedingen moet ik dan gaan geven en welke hoeveelheid? En kan ik standaard voeding geven of is het beter op ha te geven?
Wil je helemaal stoppen of gewoon alleen maar onder schooltijd en de ontbijt- en voor-het-slapen-gaan-voeding gewoon zelf blijven geven? Zolang je kind 3 keer per dag aan de borst drinkt en gevarieerd eet heb je bij 8 maanden geen kunstvoeding nodig. Ligt er dus een beetje aan wat je wilt en of je kind het daar mee eens is...
Ik twijfel nog of in alleen overdag niet wil voeden, zeker omdat mijn zoontje 's nachts zoveel drinkt. Ik ben alleen bang dat het me zwaar valt en dat ik dan geen tijd meer heb om af te bouwen. Gezien hij tussen 12 en 8 gerust 4x komt. Wat drinkt je kind dan ter vervanging van kv?
Met 8 mnd was ik ook zo ver afgebouwd dat ik overdag niet meer hoefde te kolven. Ik gaf dan nog 3 keer bv: 's morgens vroeg, eind van de werkdag (vaak nog op het kdv) en voor het slapen. En indien nodig, 's nachts (zoon sliep door, dochter wilde nog wel 's nachts drinken). Overdag gaf ik een of twee flesjes kv. Als hij tegen die tijd yoghurt of andere melkproducten gehad heeft, en als dit goed gaat, heeft HA voeding geen toegevoegde waarde meer en kun je gewoon standaard geven. Verder dronken ze wat water overdag, maar meestal niet meer dan een paar slokjes. Sap en dergelijke gaf ik bijna nooit op die leeftijd, wilde dat ze ook water leerden drinken. Qua afbouwen: ik kolfde 2 keer overdag op m'n werkdagen, vanaf ongeveer 3 mnd was dat. Bij 6-7 mnd heb ik 1 keer kolven laten vervallen, na nog een maand de 2e keer ook. Had sneller gekund, maar dat wilde ik niet.
Als je drie keer per dag zelf voedt is kv overbodig. Je kunt eventueel nog wat zuivel in de vorm van yoghurt laten geven als je weg bent. Verder kan je kind overdag gewoon groente, fruit, brood en pap eten. Op dagen dat de bij je kind bent kun je als je wilt een borstje extra tussendoor geven. Je dag zo ongeveer zo kunnen zijn: Voor het opstaan borst Boterhammetje og bordje pap als ontbijt Fruit als 10-uurtje Brood met water of thee of wat fruit als lunch Bij thuiskomst borst Avondeten Voor het slapen borst