Dag allen, Ik heb 14 maanden met veel plezier borstvoeding gegeven. De eerste 6 maanden volledig en op verzoek. Na zes maanden zijn we heeeeel rustig begonnen met de introductie van vast voedsel (in stukjes) en kreeg mijn meisje nog steeds borstvoeding op verzoek. We hebben onze uitdagingen gehad. Zo was ze vrij vroeg geboren, en lukte zelf drinken de eerste tijd nog niet goed. Ze viel veel af, en dat in combinatie met lage bloedsuikers (ik had zwangerschapsdiabetes) maakte haar suf, vicieuze cirkel dus. Vanaf dag drie ben ik gaan kolven en kreeg ze na het drinken steeds wat bij met een spuitje. Na 12 dagen was ze volledig aan de borst, hartstikke goed dus. Ze groeide als kool... De eerste keren was er telkens een kilo bij als we naar het consultatiebureau gingen! Met 6 maanden woog ze dik 9 kilo. Nu met 14 maanden weegt ze dik 10 kilo, dat zegt dus genoeg Dat ze het zo goed deed op mijn melk gaf mij zelfvertrouwen en ik was natuurlijk hartstikke trots. Die zes maanden gingen als vanzelf voorbij. Daarna werd het leuker én moeilijker. Leuker, omdat je meer contact krijgt. Makkelijker ook, omdat we allebei wisten wat te verwachten en hoe het moest. Moeilijker, omdat met periodes mijn borsten als bijtring gebruikt werden. Vreselijke pijn deed dat. Mijn borsten werden (ook nu nog) ook als krabpaal gebruikt, krabben, knijpen, vreselijk. Niet erg ontspannen. Gelukkig zijn we door dat soort periodes wel heen gekomen. Ik had het vreselijk gevonden om daardoor gedwongen te moeten stoppen met borstvoeding geven. De laatste maanden dronk Liesbeth alleen nog 's avonds en 's morgens. Overdag dronk ze andere dingen, de borst wilde ze niet meer. Sinds een paar weken wilde ze ook 's avonds geen borst meer. En gisterenochtend weigerde ze ook de ochtendvoeding. Ik heb het vanmorgen niet meer aangeboden, en ze vroeg er ook niet om. Het is goed zo. Liesbeth heeft de afgelopen maanden zélf heel duidelijk aangegeven welke voedingen ze wel en niet meer wilde. Nu is het dus helemaal klaar. Ik ben trots op mijn kleine meisje! Liefs, Mrs Hair
He meid, mooi hoor. Ook een beetje emo? Of helemaal niet? Chapeau ieg! Ben zo benieuwd hoe dat hier zal gaan! Ze is nog borst-verslaafd hoor
Best wel emo ja. Van mij hoefde ze écht nog niet te stoppen... Maar ik heb altijd op verzoek gevoed. En dat betekent dat als ze niet meer vraagt, het ook ophoudt. Ik denk dat ik ook nauwelijks nog melk had. Heb nu 72+ uur niet gevoed en helemaal geen stuwing. Ik hoop het ooit nog eens te mogen meemaken.