tips om productie op te schroeven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Caithlin79, 21 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik geef, na een moeilijk begin, gelukkig nog steeds borstvoeding en krijg er steeds meer plezier in naarmate het beter gaat.
    Ik heb alleen nog steeds te weinig productie omdat de kleine al heel snel bijvoeding kreeg en kolven bij mij niet zoveel oplevert.

Nu krijgt ze standaard 60 cc na de voeding en in overleg met de lactatiekundige ga ik dit proberen af te bouwen.
    Wat ik nu doe is regelmatig voeden, proberen minimaal 7 voedingen per dag aan te houden (ze zit anders steeds op 6), wisselvoeden, dus links rechts links rechts per voeding.
    Wanneer ik de tijd heb (is lastig hier met kleine kinderen, en slaaptekort) nakolven, in de praktijk 2 keer per dag.

Ook slik ik fenegriek.

Hebben jullie nog meer tips en/of succesverhalen?

2. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Je hebt borstvoedingsthee natuurlijk, maar ik denk dat véél aanleggen het beste werkt. Meestal een paar dagen aanklungelen en dan schijnt je productie echt omhoog te zijn gegaan. Dus ook aanleggen als ze er nog niet om vraagt? Veel succes, hoop dat het lukt!

3. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.518
    14.020
    113
    Vrouw
    Zoals hier boven gezegd, proberen om veel aan te leggen. Huid of huid contact is het beste. Het beste kun je ook proberen om een kolfweekend in te lassen, elke keer tussen de voedingen door kolven of om het uur. Zou ik wel doen als je partner in de buurt is, want met kleine kinderen om je heen is dat lastig in de praktijk te brengen denk ;)
    Daarnaast is het belangrijk om goed je rust te pakken, als de kleine slaapt, ga dan zelf ook even liggen. Probeer ook veel te drinken, ja dan moet je nog vaker naar de wc maar je productie zal ook wat omhoog gaan.
    Als je medicatie wilt dan zou je evt aan domperidon kunnen denken of oxytocine neusspray, als ik jou was zou ik dit wel met je lactatiekundige bespreken.

Ik weet trouwens niet hoe je voeding bijgeeft? Via een flesje of dat niet? Je hebt namelijk van medela ook zo'n borstvoedingsondersteuningsset (komt even niet op de naam). Dan kan je de kleine gewoon aanleggen en krijgt ze door een slangetje dat naast de tepel zit ook kv binnen, terwijl ze toch aan de borst drinkt. Daardat ze toch aan de borst zuigt ga jij weer meer aanmaken.

Hopelijk heb je wat aan deze tips en kan je je productie voldoende omhoog krikken!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Echt wisselvoeden. Dus niet 2 borsten per voeding (dat is normaal), maar 4 of meer borsten per voeding. Wel in de gaten houden dat je kind vooral de eerste 2 borsten heel goed leegt.

Daarnaast: borstcompressie tijdens het voeden (zie voor uitleg borstvoeding.com)

En VAAK aanleggen. Ik vind 7 voedingen echt minimaal hoor, wij zaten op die leeftijd echt nog op zeker 10-12 keer per dag.

5. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Wisselvoeden doe ik inderdaad. Eerst de ene borst, drinkt ze niet meer effectief dan aan de andere borst, daarna weer de eerste en dan nog eens de andere. Ik pas ook borstcompressie toe, maar heb niet het idee dat dat heel effectief is, misschien nog 1 of 2 slokjes extra en dat is het wel.
    Tegen die tijd ben ik al ruim een half uur tot 3 kwartier verder en is ze al heel moe, dan lukt het me (haar) ook niet meer om effectief te drinken. Valt ze in een diepe slaap, tot ik haar wegleg en dan is het happen en smakken tot ik haar weer aanleg, dan slaapt ze binnen een minuut en drinkt ze niet meer.

Als ik geen flesje na geef blijft ze ontevreden en slaapt ze ook niet, wat tot gevolg heeft dat ze oververmoeid raakt en helemaal niet meer goed drinkt.
    Nu ik een soort van ' schema' heb gekregen, drinkt ze veel effectiever en klokt ze ook steeds vaker ipv kleine slikjes (soms verslikt ze zich zelfs). Dus ik heb het idee dat m'n productie wel omhoog gaat.

Ik ben bang als ik weer overga naar puur aanleggen en niets nageven, dat ze weer helemaal oververmoeid raakt.
    En ik moet eerlijk zeggen, nu met 7 voedingen per dag ben ik al helemaal kapot, hoe krijg ik haar in godsnaam aan 10 tot 12 voedingen per dag terwijl ik nu al maar 3 tot 4 uur slaap per nacht en overdag alleen maar ren en vlieg om de kinderen naar school te brengen, het huishouden enigszins op orde te houden (lukt niet) en ook nog quality time met de baby?

Pffff... ik begin weer helemaal op het punt te komen dat ik misschien maar moet stoppen (en dat terwijl ik gisteren zo positief was! frustrerend zeg)

@Cin, dat kolfweekend had ik voor dit weekend in de planning, veel kolven en aanleggen, lekker lang weekend voor... is m'n vriend ziek! Dus moet ik alsnog dubbel zoveel zelf doen zonder hulp :(

6. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Wat zwaar! Ik snap dat je kapot bent.

Ik weet niet of het in jouw voedingsschema past maar ik zal vertellen hoe ik mijn productie langzaam maar zeker omhoog krijg.
    Ik moet er wel bijzeggen dat ik fulltime kolf en de kleine dus (na de ochtendvoeding, dan heb ik wel genoeg) niet zelf aanleg.

Onze kleine gaat om 7 uur naar bed en dan komt hij pas om 7 uur 's ochtends weer. Wat ik dan 's avonds doe is mijn kolf erbij pakken en elke 20 minuten kolven tot ik een toeschietreflex krijg. Dan kolf ik tot er niks meer uitkomt en wacht ik weer 20 minuten.
    Ik houd precies bij hoeveel ik kolf (tja ik moet ergens mijn motivatie vandaan halen..) en zie dat het na zo'n kolfavond echt meer wordt.

Dit kun je natuurlijk ook met een baby doen, en dan elke 20 minuten live voeden. Dan wordt het zeker meer! Het kan wel een paar dagen duren voor je echt effect ziet.

7. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Hey Ratatosk, dat zou eventueel een plan zijn idd. Maar wordt de baby dan niet oververmoeid als ik haar zo lang wakker houd om te drinken?

8. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Je zou ook kunnen kolven als ze slaapt (en jij hebt tijd).
    Of het op een ander tijdstip doen. Volgens mij werkt het ook als je het niet 's avonds maar overdag doet maar dat weet ik niet helemaal zeker.

9. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    ik heb de laatste week ook een behoorlijke dip gehad. waarschijnlijk veroorzaakt door het feit dat zoonlief tegenwoordig van 20:00 tot 8:00 slaapt en echt niet meer te porren is voor een nachtvoeding. Ook eet hij heel erg goed fruit en groente dus hij heeft gewoon minder behoefte.
    ik heb de laatste paar dagen extra gekolfd. ik heb iedere 2 uur gevoed of gekolfd, was hij wakker legde ik hem aan, sliep hij dan pakte ik de kolf. 2 dagen geleden kolfde ik 's avonds nog maar 80 cc, net was het alweer 150!!!! Dus echt een wereld van verschil.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat Ratatosk beschrijft doen veel babies instinctief in de avond en late namiddag, dat heet clustervoeden. Gewoon jezelf met baby en eten en drinken onder handbereik op de bank installeren, mooi boek, of afstandsbediening naast je. Zitten blijven, aanleggen, kind op schoot laten slapen en weer aanleggen.
    En het huis het huis laten. Daar moet papa maar even voor zorgen.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Overigens, drinken, wegdutten en na een kwartier voor een toetje komen, dat is heel normaal bij jonge babies.
    Het is een kwestie van even een knop in je hoofd omzetten over 'hoe het hoort'.

Kun je trouwens niet beter nakolven en dat als bijvoeding geven i.p.v kunstvoeding? En dan natuurlijk niet met een fles, maar gewoon met een cup of vingervoeding?

Ik heb mijn jongste 10 weken lang moeten bijvoeden met afgekolfde melk. Mijn man zat in het buitenland, en mijn zoon moest naar school. Ik weet hoe zwaar en moeilijk die eerste weken kunnen zijn. Maar nu investeren en inspannen levert op de lange termijn wel veel winst op.

12. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Maar papa kan daar niet voor zorgen want die is dan nog aan het werk. Dus ik moet voor het eten zorgen, en m'n andere kinderen zijn dan ook moe en vragen aandacht.
    Dus helaas kan ik niet aan dat clusteren toegeven, er is simpelweg geen tijd tussen 5 en 7.

13. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Geeft toch niks, dan doe jij het toch daarna? Wanneer je wel tijd hebt.
    Mijn ervaring is dat je het beste kunt kijken wat voor jou en je baby (en de rest van het gezin) goed werkt en dat dat best af mag wijken van de norm. Die norm is ook maar door iemand bedacht. Dat kun jij beter ;).

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik maakte in die periode in de ochtend alles voor het avondeten klaar, omdat de baby dan meestal iets langer sliep.
    In principe hoefde het in de avond alleen maar opgewarmd (eenpans, soep, stamppot) of afgemaakt te worden.

Oudste mocht tijdens het clusteren lekker bij ons hangen, dan las ik een boek voor, of we keken samen naar een Thomas de Trein dvd of zo.

Clusteren is een uitvinding van moeder natuur om moeders te dwingen de rust te nemen die ze zichzelf niet gunnen, maar die ze wel nodig hebben.

En kan papa niet een weekje of wat een beetje eerder naar huis, als de oudsten wat meer begeleiding nodig hebben?

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    En ja, het is vervelend, babies doen dit altijd tijdens het spitsuur. Omdat zij het belangrijkste zijn.

Deel Deze Pagina