afbouwen en kolven

Discussion in 'Borstvoeding' started by hihi, Aug 3, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. hihi

hihi Actief lid

Oct 23, 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Hallo,
    Sinds een aantal dagen ben ik begonnen met afbouwen.
    Mijn vraag is nu eigenlijk, hoe kan ik het beste kolven als ik wil afbouwen. Hij krijgt op dit moment ongeveer zo zijn voedingen:
    0.00 bv
    4.00 fv
    8.00 bv
    12.00 fv
    16.00 bv
    20.00 fv

Ik kolf nu steeds elke borst5 minuutjes na de tijden van de flesvoeding.
    En als hij borstvoeding krijgt, krijgt hij ook beide borsten.
    Doe ik dit wel goed?
    Loopt mijn productie wel of niet te snel af?
    Hij reageert trouwens prima op de flesvoeding, kan zelfs wel langer dan 4 uren slapen. Maar mij is aangeraden om om de 4 uur te voeden. Of is dit ivm met mijn eigen stuwing???
    Hij is 6 kilo en krijgt 150 ml flesvoeding. Is dit voldoende?
    wat een vragen weer.....:p
    Liefs xxx

2. Juud

Juud VIP lid

Nov 21, 2006
    9,608
    0
    0
    Hoe oud is je kindje? Ik voed namelijk niet meer om de 4 uur hoor. 's Nachts zit er gewoon 8 uur tussen (ze slaapt al door).

Ik geef dus 5 voedingen en ben begonnen met 1 voeding FV te geven. Pas toen de stuwing helemaal weg was (na een goede week), gaf ik een tweede FV. Daar ben ik nu, na drie dagen, ook nog steeds niet van de stuwing af. Bij mij duurt het dus echt wel 5 dagen tot een week voor ik een volgend flesje erbij doe...

Ik kolf eventjes af vóór de voeding, zodat Femke het niet in haar mondje gespoten krijgt. Verder kolf ik niet na, want lege borsten activeren nieuwe productie, en dat wil je juist niet. Wanneer de stuwing minder wordt, kolf ik ook niet meer vooraf en als dat helemaal goed gaat, is het tijd voor een volgend flesje...

6x 150ml is goed, dus 150ml in de fles is prima. Als je naar 5 voedingen kunt, zou ik 180ml doen.

Ik doe het nu zo:
    7.00 bv
    11.00 fv
    15.00 bv
    19.00 fv
    23.00 bv

Als 15.00 fv wordt, ga ik de 19.00 weer bv geven en de 23.00 FV. Wanneer dat goed gaat, wordt 19.00 ook weer fv en pas als laatste bouw ik 7.00 af. Da's namelijk de beste voeding ('s morgens).

Succes!

3. hihi

hihi Actief lid

Oct 23, 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Wat heerlijk, die snelle reacties!
    Mijn kindje is nu 6 weken en weegt 6 kilo.

Ik denk dat wij dan te snel zijn gegaan met de flesvoeding....
    Maar dat komt ook omdat het voeden bij mij niet altijd soepel verloopt.
    We hadden zoiets van, als hij goed reageert op de flesvoeding, dan gaan we wat sneller op de fles over. Dan zorg ik daarna er wel voor dat mijn eigen productie terug loopt. Maar dat is misschien wel wat ingewikkeld....

Maar hoe weet ik nou dat mijn kindje over kan op 5 voedingen?
    We hielden nu steeds 6 voedingen aan, omdat ik hem meestal om de 4 uur wakker maak. Maar soms wordt hij zelf wakker (meestal na borstvoeding) en soms ook wel al na 3 uren....

xxx

4. hihi

hihi Actief lid

Oct 23, 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Oh ja, en wanneer weet je of de stuwing helemaal weg is????

5. Juud

Juud VIP lid

Nov 21, 2006
    9,608
    0
    0
    Als je je afvraagt of je nog last hebt van stuwing, dan is dat waarschijnlijk niet zo. Als je echt goede stuwing hebt, dan doet dat pijn en zijn je borsten echt vrij hard (met blauwe aders). Kolven of voeden is dan echt een verlichting.

Als je daar weinig last van hebt, dan kun je ook sneller afbouwen hoor. Ik ken meer mensen die het sneller kunnen dan ik. Je bent dus niet per sé te snel gegaan.

Wél moet je opletten als je bortsen pij gaan doen, harde plekken krijgen en warm worden. Dan ligt borstontsteking op de loer en dat is echt niet fijn...

Wanneer je kindje over kan op 5 voedingen geeft hij misschien zelf aan. Hij is nog jong. Mijn dochter is 14,5 week en is met 11 weken steeds regelmatiger lang gaan slapen. Op een gegeven ogenblik kun je een nachtelijk huiltje dan eens 'wegwuiven' met een fopspeentje. Als dat goed lukt, heeft je zoontje kennelijk geen nachtvoeidng meer nodig. Hij is al flink, dus met zijn gewicht is het volgens mij écht geen bezwaar hoor. Mijn dochter weegt nu 5,5 kilo.

Maak je hem nu wakker dan? Zo ja, dan betekent dat, dat hij zelf nog best had kunnen doorslapen. Probeer het eens.

Succes!

PS: kijk ook even op de verpakking van je FV hoeveel ml je per fles doet, bij dat gewicht en 6/5 voedingen. Of vraag het CB!

6. hihi

hihi Actief lid

Oct 23, 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Op de verpakking van de flesvoeding staat 5 voedingen van 200 ml.
    Dat is een heel verschil met wat ik dus nu geef...
    Hoeveel hij drinkt met de borstvoeding weet ik niet, maar met de fles krijgt hij 150 ml per keer. In de fles krijgt hij al 3 x 150 ml binnen.
    En dus 3 x nog voeding uit de borst.

Misschien moet ik hem dus maar gewoon laten slapen 's nachts en kijken hoe lang hij slaapt? Met eerst nog steeds 150 ml? of 200 ml proberen?
    Ons mannetje drinkt heel snel en heeft vaak later pas in de gaten hoe vol hij zit en spuugt dus vaak nog wat uit na een voeding...

Overdag dan 4 uren ertussen laten en 's nachts erop aan laten komen? Dan zijn de voedingstijden dus elke keer anders....
    Bedankt voor al je info hoor:):):)

7. Juud

Juud VIP lid

Nov 21, 2006
    9,608
    0
    0
    Ik denk dat 200ml slaat op 180ml+6 schepjes... Bij zijn gewicht misschien niet eens zo slecht idee, maar wel pas als je 5 voedingen geeft. Bij 6 voedingen is 150 ml nog voldoende.

Ik zou het idd gewoon eens proberen 's nachts. Het feit dat je hem wakker maakt, geeft aan dat hij zelf nog best had kunnen slapen. Wél om 23.00 uur wakker maken, anders haalt hij de nacht sowieso nog niet.

In het begin heb je steeds wat andere voedingstijden en kom je zelfs nog op 6 voedingen uit, maar op den duur zal hij steeds later komen en vervalt de nacht volledig.

Stel dat ie nu tussen 4 en 5 uur komt, dan voed je weer om 8 en dan om 12, 15, 19 en 23.

Komt ie om 6 uur, dan voed je 9, 12, 15, 19, 23

Vanaf 7 uur kun je proberen te gaan naar 11,15,19,23 en dan zit je dus op 5 voedingen. In het begin is dat nog wat rekken, maar in een paar dagen halen ze dat vaak wel. Ik voedde de laatste twee weken met volledige BV zo. Met het afbouwen blijf ik dit schema hanteren.

Probeer het eens uit! Succes!

PS: met BV weet je natuurlijk nooit wat ie binnenkrijgt, maar hij pakt wat hij nodig heeft. Mijn dochter drinkt tijdens een volledige BV-sessie (twee kanten met verschonen tussendoor) soms wel 40 minuten, terwijl ze de fles van 150 ml in ca. 10 minuten leeg heeft. Maar dat zegt niet dat ze aan de borst 4x zoveel drinkt natuurlijk. Dat loopt vanzelf wel goed.

8. hihi

hihi Actief lid

Oct 23, 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Bedankt voor al je informatie!!!!
    Ik heb er veel aan gehad.
    Inmiddels krijgt mijn mannetje het volgende:

6.00 uur fv 180 water en 6 schepjes
    10.00 uur fv 170 water en 5 schepjes
    14.00 uur fv 170 water en 5 schepjes
    18.00 uur fv 170 water en 5 schepjes
    22.00 uur fv 180 water en 6 schepjes

Een hele verandering in een korte tijd. En volledig flesvoeding en een ritme. Hij is veel rustiger geworden (en ik ook!).
    Hopelijk blijft alles zo goed gaan als nu.
    Hoe gaat het afbouwen bij jou???
    Liefs:)

9. Juud

Juud VIP lid

Nov 21, 2006
    9,608
    0
    0
    Fijn dat je de nachtvoeding hebt kunnen weglaten! En dat jullie ritme en rust hebben!

Hier gaat het afbouwen goed. Ik geef nu:

7.00 BV
    11.00 FV (160/5)
    15.00 FV (160/5)
    19.00 BV
    23.00 FV (160/5)

Ik geef net als jij wat meer water, om haar wat verzadigder te maken (180/6 krijgt ze nog niet op...) en het helpt bij de ontlasting. Dat is nl. even wennen voor haar, na de BV.

Wat stuwing betreft kan ik al naar 1 BV, namelijk 7.00 uur, maar ik voed al ruim 3 maanden en moet er emotioneel ook nog even afscheid van nemen. Ik ga dus zaterdag naar 1 BV en dan de week erop helemaal stoppen. Dan heb ik nog een week over om helemaal 'lekloos' te zijn voor mijn eerste werkdag...

Ik lees mee in je andere topic over die laatste voeding!

10. hihi

hihi Actief lid

Oct 23, 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Ik kan me voorstellen dat je het ook emotioneel gezien lastig vindt om de laatsten te verwisselen. Vooral als de borstvoeding goed liep. Bij mij ging het steeds op en neer, dus was het wat makkelijker om er afstand van te doen. En nu hebben we meer rust, waar ik heel blij om ben!!!

Handig he, zo'n forum. Ik heb er al zoveel op gelezen en vragen op gesteld. Zo kom je snel meer te weten over van alles en nog wat. En je leest ervaringen van meerdere mensen, waar je je eigen ding weer uit kan halen.

Succes met de laatste loodjes!;)

Share This Page