Aanleggen beter dan gekolfde melk?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mave, 23 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mave

Mave Actief lid

23 mrt 2014
    162
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,
    Ons dochtertje van 11 dagen oud, krijgt borstvoeding. Ze is geboren met een geboortegewicht van 2488 gram. De laatste dagen merk ik dat ze, als ik haar aanleg, boos en driftig wordt. Ze beweegt haar mondje steeds heen en weer en komt niet tot goed aanhappen. Met als gevolg dat ze veel energie verdoet met het proberen te drinken, wat dus niet lukt. Een overstuur meisje is dan geregeld het gevolg. Kraamzorg en verloskundige geven aan dat ik toch moet proberen aan te leggen. Haar papa en ik vinden echter dat het beter werkt als ik de eerste 5-7 minuten kolf, zij ongeveer 50 CC drinkt en ze daarna rustig aan de borst kan. Zij is minder hongerig en dus geduldiger met aanhappen en mijn borsten zijn minder vol, waardoor zij beter kan aanhappen.

Soms is ze juist slaperig en komt er geen initiatief tot aanhappen, terwijl er wel bijv. 4 uur tussen de vorige voeding zat. Volgens kraamzorg en verloskundige moet ik haar onder de voetjes kietelen, alleen in een romper leggen zodat ze het wat kouder krijgt etc. Ik merk echter dat als ze eerst wat voeding via de fles krijgt, ze daarna gemotiveerd is zelf nog te gaan zoeken.

Ik voel me echter schuldig om ons meisje zo overstuur te laten worden, alleen omdat aanleggen beter zou zijn dan moedermelk via de fles. Ik vraag me dan ook af of 'onze methode' echt zo slecht is? Is een meisje dat energie gebruikt voor haar voeding, maar niet voor de strijd rondom het verkrijgen er van, nou niet veel beter in staat haar gewicht omhoog te krijgen? Of heeft het een meerwaarde om haar aan te leggen en heeft het dus zin om iedere voeding de strijd aan te gaan?

Ik hoop dat u me kunt helpen.

Groetjes, Mave

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Gefeliciteerd!
    Het driftig heen en weer blijven bewegen duidt op dat ze niet weet wat de volgende stap moet zijn: namelijk: aanhappen. Dit kan zijn omdat ze gewoon in de war is, overstuur of doordat ze geen duidelijke prikkel krijgt. Bijvoorbeeld wanneer je tepels heel vlak zijn nog, of er nog geen melk te proeven is.
    Zoals jullie het oplossen is prima maar intensief. Ik zou je willen aanraden om een lactatiekundige in te schakelen die met jullie meekijkt, zodat je duidelijke tips en trucs krijgt die jullie verder helpen. Ze is nog jong, ze kan nog veel leren en dan kunnen jullie met de juiste begeleiding verder. Je zult zien, na een week heb je dan een heel ander beeld!

Je vindt lactatiekundigen via
    Home | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding
    of via Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding

Of bel mij als ik in je regio woon ;)
    Succes!

3. Mave

Mave Actief lid

23 mrt 2014
    162
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hartelijk bedankt voor het antwoord! Helaas is de regio niet gelijk aan de uwe. We zullen een lactatiekundige inschakelen.

Deel Deze Pagina