Afbouwen escitalopram

Discussie in 'De lounge' gestart door artie, 8 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.577
    3.906
    113
    Vrouw
    Iemand hier ervaring mee?
    Ik doe dit in samenspraak met de huisarts. Nam al 3 jaar 20 Mg, en nu sinds donderdag nog 10mg. Maar heb wel best wat afkickverschijnselen.
    Mijn hoofd zoemt de hele tijd, precies het geluidje van als iemand met een plantenspuit spuit de hele tijd in mijn hoofd. Heel draaierig, misselijk, prikkelbaar enz. Iemand een idee hoe lang dit zou kunnen/mogen duren?
    De huisarts zei dat per 5 afbouwen geen zin heeft, maar met al deze dingen zou het niet toch beter zijn om per 5 te gaan? Onze huisartsenpraktijk zit echt extreem vol en afspraken zijn meestal pas na een week of 2 beschikbaar en bellen kan ook niet zomaar (plus net verhuis en deze huisarts heeft me maar 2 keer gezien)
    Nam dit ivm paniek angstaanvallen, en later opgehoogd door depressieve en ptsd klachten. Dit is allemaal nog niet 100 procent beter maar wel redelijk leefbaar en ik wil er ook gewoon graag vanaf ivm kinderwens en omdat ik voor de rest ook al best veel medicatie neem. Wil alleen niet terug bij af geraken natuurlijk.

Ook echt de meest ideale week ooit gekozen om af te bouwen met een elektricien die hier de verbouwing aan het boycotten is waardoor is sowieso al op scherp sta :rolleyes:

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.572
    113
    Volgens mij heeft het wel degelijk zin om in kleine stapjes af te bouwen.
    Escitalopram is er ook in deuppelvorm zodat je rustig kan afbouwen q

Ik weet niet of ze in België zo iets als pop poli hebben. Voor advies over medicatie rondom zwangerschap.

https://www.olvg.nl/ext/pec/index.html

Je hoeft ip niet af te bouwen. Het is juist belangrijk dat je stabiel een zwangerschap in gaat.

3. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.577
    3.906
    113
    Vrouw
    Ik weet niet of er een pop poli bestaat hier inderdaad maar ik heb binnen enkele weken wel een prenataal consult bij de gynaecoloog dus daar vraag ik alles sowieso ook even na.
    Je hebt wel gelijk dat stabiel in de zwangerschap gaan ook heel belangrijk is.
    Mijn moeder heeft na mijn geboorte een zware pn depressie gehad, en mijn oma na de geboorte van mijn moeder dus ik heb eerlijk gezegd ook een beetje schrik dat het ergens wat genetisch in mij zit en dat ik na een eventuele zwangerschap dat ook ga krijgen.

Voor mijn gevoel is ineens halveren ook echt een té grote stap. Ik dacht zelfs dat er druppels van bestaan om in heel kleine stapjes af te bouwen, dus vond het al heel raar wat de huisarts zei.

Dankjewel voor je reactie!

4. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dat verhaal heb ik meer gehoord, dat afbouwen met kleine stapjes zinloos is - maar écht niet dat dat zinloos is! Ik zou ook met veel kleinere stapjes af gaan bouwen. Eventueel eerst met 5 - maar als dat al te heftig is met druppels met stapjes van 2 ofzo.... Van 20 naar 10 is echt wel heftig!

En als druppels voor de huisarts niet mogelijk zijn, dan kan je in elk geval die van 5 mg nog doorbreken of doorsnijden, zodat je 2,5 hebt.

Een fb vriend van me plaatste een tijdje terug dat ze eindelijk na lange tijd van de seroxat af was en een stukje uit haar bericht was dit "De laatste 2 ml heb ik per 0,2 ml afgebouwd. En nu is het zover, ik ben bij 0. Geen ontwenning, geen duizeligheid"

ook met druppels (seroxat is vast anders dan escitalopram, maar toch) . Juist met deze medicatie is het belangrijk hoe jij je erbij voelt! En van 20 naar 10 is echt heel heftig.

5. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.577
    3.906
    113
    Vrouw
    Ben wel blij om te lezen dat ik niet de enige ben die vind dat dat een te grote stap is. Zal best zijn dat het bij sommige mensen wel kan. Maar de hele dag dat gezoem in mijn hoofd en al de rest is ook om onozel van te worden.
    Ik ga vanaf nu dan 15 nemen en zien hoe ik daarop reageer. En dan kan ik eventueel nog zien als dat nog een te grote stap is om nog druppels te gaan vragen bij de huisarts (of misschien beter bij de andere van het team dan die wel is voor in kleine stapjes afbouwen)
    En dan ook eens horen wat de gynaecoloog er van vind, misschien zegt die dat vb 10 Mg blijven nemen wel slim is met het zicht op een zwangerschap.
    Woensdag heb ik nog een afspraak bij mijn psycholoog, misschien kan die ook nog iets betekenen.

Onze verhuis is wel heel goed geweest voor mijn psyche maar misschien moet ik ook weer niet té enthousiast alles willen stopzetten ;)
    Want soms ben ik stable as an ikea table :roflmao:

6. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.332
    8.336
    113
    Amsterdam
    @artie je hebt zelf gewoon helemaal gelijk! Het probleem alleen is dat huisartsen gewoon weinig ervaring hebben met afbouwen. Momenteel bij mij wordt er zelfs een afbouwpoli in gang gezet juist omdat het soms heel moeilijk kan verlopen. Je hebt ook de regenboog apotheek die taperingsstrips maakt.
    Wat ik je wel wil meegeven, als je zegt ik ben nog niet helemaal hersteld het misschien wel te vroeg is om nu ook te gaan afbouwen. Als je zwanger wil worden/ bent is namelijk vaak toch het advies om de medicatie zo te laten. Wat handig kan zijn om evt een consult te krijgen bij een psychiater dan wel gyn in het zkh die hier verstand van hebben.
    Heel veel succes in ieder geval!

artie vindt dit leuk.
  7. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik ben indertijd 'gestart' op 15 - na proberen af te bouwen uiteindelijk weer opgebouwd naar 10 en dat slik ik nu al heel wat jaren en dat voelt oke. Niet zo afgevlakt dat ik niet meer kan huilen, maar wel die ondersteuning. En voor mezelf het idee: áls het weer slechter gaat, is er nog ruimte genoeg om weer op te bouwen (naar 15) . Alles wat je af kan bouwen is fijn...

8. Lievekleine88

Lievekleine88 Bekend lid

17 jul 2020
    641
    593
    93
    Vrouw
    Ik slik escitalopram. Ben ooit begonnen op 10 mg, en wilde gaan afbouwen. Huisarts gaf aan dit zo langzaam mogelijk te doen. Zit nu 4 maanden op 5 mg en durf nu de stap te nemen helemaal te gaan stoppen. Kunt zelfs vanaf 5 mg nog in druppelvorm afbouwen. Heb al vaker geprobeerd te stoppen maar vond het steeds heel lastig. Hopelijk lukt t nu wel door heel langzaam of in druppelvorm af te bouwen.

Succes!

Athina vindt dit leuk.
  9. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

30 sep 2014
    1.917
    1.809
    113
    Leerkracht
    België
    Ik neem ook escitalopram (10mg). Vorige zomer was ik bijna een week mijn pilletje vergeten te nemen en toen dacht ik dus: ik stop volledig. Zo ook gedaan.

Ik vertelde dit enkele weken later aan de huisdokter en die was echt not amused... Hij zei dat ik had moeten afbouwen en zeker niet zomaar had mogen stoppen, dat ik echt veel geluk had gehad...
    In de herfst wegens een terugval terug begonnen en nu neem ik nog steeds 10 mg...

Wat ik wil zeggen: er zijn echt huisdokters, ook in Vlaanderen, die zich er wel bewust van zijn dat afbouwen rustig moet!
    Van 20 naar 10 lijkt me ook pittig, dus inderdaad even rustig afbouwen.

Mijn huisarts gaf ook aan met halve pilletjes te gaan werken en dan eventueel om de 2dagen een half pilletje en dan om de 3 dagen enzo afbouwen... (als afbouwen nog eens aan de orde zal zijn)

Maar goed, nog geen ervaring met afbouwen hier...

10. artie

artie Fanatiek lid

27 sep 2021
    3.577
    3.906
    113
    Vrouw
    Vandaag weer mijn normale dosis genomen, ga dat doen tot de afkickverschijnselen weg zijn en dan ga ik in kleinere stapjes opnieuw proberen en zien tot waar ik geraak.

Ik heb 1.5 jaar geleden ook eens gedacht van te stoppen nadat ik na een operatie veel te misselijk was en mijn pillen niet nam, na een kleine week ziekenhuis dacht ik thuis zo verder te gaan maar ik had toen ook veel afkickverschijnselen, alleen dacht ik toen dat dat nawerking van de narcose was. Heeft even geduurd vooraleer ik doorhad dat dat daardoor was en was ook meteen weer weg toen ik weer begon.

Allemaal erg bedankt voor jullie reactie en succes voor degene die ook aan het afbouwen zijn!
    Toen ik dat tegen de huisarts vertelde vond die dat inderdaad ook nogal dom van mij om te denken dat ik van 20 naar 0 kon:oops: andere huisarts dan nu wel.

Deel Deze Pagina