Flesvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door misa, 3 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

Hallo,

Wij geven vanaf de geboorte etos h.a. babyvoeding. Uit voorzorg ivm de vele allergieen van mijn man. Ze heeft vanaf het begin ook al moeite met de ontlasting gehad.

Nu zijn we erg zoekende geweest naar eigenlijk alles, ivm de onrust van onze dochter. Dus zijn we ook bij de kinderarts geweest en hebben we nutrilon pepti geprobeerd. Sinds die voeding had ze hele dunne ontlasting. Maar omdat deze voeding niet het gewenste effect had, zijn we weer terug gegaan naar etos h.a. voeding. En ja hoor, de ontlasting is weer dik, heel groen en ze poept steeds kleine beetjes.

Ze krijgt al 10 cc extra water in elke fles (7x per dag). Ze krijgt ook al een poosje erg veel: 120+4 (en 10 cc extra water). Ze heeft dan na 3 uur echt honger. Maar we willen pas bijvoeding gaan geven met 6 maanden.

Ik heb een aantal vragen:
    -Kan het zijn dat ze met standaard babyvoeding of forte langere tijd tussen de voedingen laat? Of zou ze dan juist minder voeding per fles nodig hebben?
    -Kan het zijn dat ze daar betere ontlasting van gaat krijgen?
    -Als ik de flessen met ha voeding nu ga ophogen, zal ze dan langere tijd tussen de voeding laten? Want ophogen kan niet als ze 7x per dag blijft komen.
    -Aangezien we h.a. geven, zou je dan eerder naar standaard over gaan of naar forte als ze meer honger gaat krijgen?
    -Heb je nog meer tips tegen de moeilijke ontlasting?

Groetjes misa

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Qua voedingswaarde/voedingsstoffen zijn een hypo-allergene flesvoeding en een standaard flesvoeding (of een flesvoeding voor meer verzadiging) aan elkaar gelijk. Doordat alleen de koemelkeiwitten bij een hypo-allergene flesvoeding deels voorbewerkt zijn en de melk na bereiding wat dunner is (gaan kindjes sneller drinken) kunnen ze misschien net wat eerder komen voor een volgende voeding. Daarom is het belangrijk het drinktempo in de gaten te houden, dat dit niet te snel gaat. 15-20 minuten is een mooi drinktempo.
    Heeft ze nu moeite met de ontlasting? Dat is niet de bedoeling. Maar groene ontlasting is normaal op een hypo-allergene voeding.
    Wanneer ze eraan toe is om wat meer per keer te drinken zal er waarschijnlijk ook meer tijd tussen de voedingen gaan zitten. Is haar gewicht 5 kg of meer? Dan mag ze 1 liter klaargemaakte flesvoeding per 24 uur, totaal 30 schepjes. Deze hoeveelheid kun je verdelen over het aantal voedingen dat je geeft. Dit is de maximale hoeveelheid. Drinkt ze minder en is ze verder tevreden en groeit ze goed is dat ook goed.
    Zo te lezen heeft een hypo-allergene flesvoeding de voorkeur tot 6 maanden voor jullie kindje. Misschien kun je dat eens met het cb overleggen.
    Groetjes Angelique

3. misa

misa Niet meer actief

Ja ze heeft erg last van haar ontlasting. Het is gewoon stug/stevig/hard en ze moet er erg vaak en veel moeite voor doen. Het is gewoon heel sneu. Ik heb ook wel eens iets gezien van vsm voor moeilijke stoelgang bij baby's: kindicol. Werkt dat? Of iets van een druppeltje olijfolie, heb ik ook wel eens gehoord.

Ze krijgt omgeveer 950 ml per 24 uur. 7x 120+4 en dan 10 cc extra water er bij in.

Waarom bestaat er dan een forte voeding (voor hongerige baby's) als ze er niet meer verzadigd door raken? Wat is dan het verschil met een standaard voeding?

Waarom ik daarover denk, is omdat ze al een poos op deze hoeveelheid zit. Dus als we dit willen redden tot 6 maanden, dan zullen we toch iets moeten proberen straks. Dus wat is dan de beste optie voor ons?

Ze krijgt al jbpm van natufood door de flessen. Drinkt uit de s speen van difrax en doet zo'n 10 tot 15 min over de fles. En dan zit er al een pauze tussen.

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hallo!
    Bij honger bij babys gaat het inderdaad om het intreden van de verzadiging, qua voedingswaarde zijn alle voedingen gelijk, anders zouden kindjes teveel of te weinig krijgen.
    Het verschil met een forte voeding en een gewone voeding is dat daar vaak ofwel een andere eiwitverhouding ofwel een ander zetmeel in zit zodat het verzadigingsgevoel langer duurt.
    Johannesbroodpitmeel is een vezel die (bij uitzondering) wel obstipatie kan veroorzaken, misschien is de Omneo een goede optie. Werkt tegen verstopping en is hypo-allergeen. Wellicht de uitkomst?
    Succes
    groeten Femke

5. misa

misa Niet meer actief

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
    Ja heb ik wel aan gedacht (omneo) maar dan hebben we de honger nog niet weg..! Daarom dacht ik aan een standaard of een forte voeding.

Deel Deze Pagina