Afbouwen FT kolven en borstontsteking

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door LIX, 21 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LIX

LIX Fanatiek lid

16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
    #1 LIX, 21 aug 2012
    Laatst bewerkt: 21 aug 2012
    Beste LK,

Ruim 9 maanden heb ik fulltime gekolfd en nu is het voor mij klaar. Ik ben aan het afbouwen, maar donderdag werd ik ineens geconfronteerd met een flinke borstontsteking. Ik was hier erg ziek van en heb AB gekregen.

De kuur loopt morgen af. Sinds zaterdag voelde ik me alweer wat beter en sinds zondag was de pijnlijke plek helemaal weg.

Nu begon ineens vanmorgen in dezelfde borst een andere plek pijn te doen en dat is in de loop van de dag flink verergerd. Ik heb nog 1 dag AB en ik kolf nu 3 keer op een dag. Maar uit de pijnlijke borst komt al bijna niets meer.

Ik heb echt genoeg van het kolven, 9 maanden fulltime heeft zijn tol geëist...ik ben trots dat ik het zo lang heb volgehouden, maar wil er nu ook echt vanaf. Over 3,5 week ga ik trouwen, uiteraard is het belangrijkste dat ik dan niet ziek ben, maar ik wil ook graag tegen die tijd gestopt zijn met kolven.

Echte stuwing heb ik niet meer, maar wel dat de pijnlijke plek pijnlijker wordt tegen de tijd dat ik weer moet kolven.

Ik masseer zo veel mogelijk, kolf dus 3x op een dag, gebruik warme compressen en ben op zoek naar salie thee (maar kan dit nergens vinden).

Het baart me zorgen dat ik onder AB nu weer pijnlijke plekken heb die ik niet wegkrijg met masseren en kolven. Ik voel me (nog) niet ziek, maar ben bang dat als de AB uitgewerkt is ik weer koorts krijg.

Ik hoop op jullie advies!

Inge

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Wat goed van je dat je 9 mnd hebt gekolft. dat is niet altijd makkelijk om vol te houden.

Vervelend dat je borstontsteking hebt (gehad).

Ik zou wel terug gaan naar je huisarts om te kijken of dit een nieuwe ontsteking is, terwijl je anti-biotica krijgt.
    Welke antibiotica krijg je?

De volgende zijn nauwelijks geschikt:
    Amixixilline en gewone panicille. Deze zijn niet effectief gebleken tegen de bacteriën (staphylococcus aureus) die een borstontsteking veroorzaken.

Wel geschikt:
    Cefalexine, cloxacilline, dicloxacilline, flucloxacilline, amoxicilline-clavulaanzuur, clindamycine en ciprofloxacin. Antibiotica geschikt voor Staphylococcus Aureus resistent tegen methicilline cotrimoxazol en tetracycline.

Kolf je pijnlijke borst 1x helemaal leeg terwijl je masseert met een warme/natte doek. De keren daarna kolf je tot de plek weg weg is.

De niet pijnlijke borst bouw je volgens schema verder af.
    Je moet je borsten nu even apart afbouwen.

Groetjes Saskia

3. LIX

LIX Fanatiek lid

16 aug 2010
    2.725
    6
    38
    Zorgsector
    Noord Holland
    Hoi Saskia,

Bedankt voor je reactie. Ik heb flucloxacilline gekregen omdat ik allergisch ben voor amoxicilline (in dit geval een voordeel dus :)).

De HA wilde me niet opnieuw AB geven, dus heb de kuur afgemaakt en ben de pijnlijke borst 1x/dag extra gaan kolven ten opzichte van de andere.

Het gaat nu goed en mn productie daalt gestaag...ik hoop dat het nu verder goed gaat zonder pijnlijke plekken te krijgen...

Deel Deze Pagina