Hallo Teddy, ik heb nog even een vraagje voor je. Mijn zoontje is bijna 9 maanden en krijgt borstvoeding. Tot 7,5 maand live, en nu uit de fles (omdat hij erg ging bijten, en vervolgens de borst weigerde) Nu kolf ik dus alle voedingen, ik werk niet dus opzich is het geen enkel probleem. Wat ik me afvraag is of het mogelijk is dat ik de hoeveelheid melk van het kolven kan "ophogen". Mijn kolfschema is ongeveer als volgt: 4:30 160cc (zoontje krijgt dan ook nog een kleine voeding, hij red het nog net niet om helemaal door te slapen) 7:30 100cc 11:00 100cc 14:30 100cc 18:00 100cc 21:00 100cc en als we om een uurtje of 23uur naar bed gaan kolf ik ook nog even, meestal is dat zo'n 60cc Het liefst zou ik als ons zoontje om 4:30 de fles krijgt, niet kolven maar dan heb ik overdag net niet genoeg voeding voor de hele dag, dat is dus geen optie. Maar moet ik eigenlijk elke 3 uur kolven,of juist elke 4 uur? (nu doe ik het om de 3 en een half uur.) Ik kolf electrisch, en altijd eerst rechts en dan links. Moet ik als ik klaar ben nog even een keer rechts, links doen (stimuleert dit tot extra melk) Heb jij voor mij nog tips om het te verhogen, of zal ik zowieso s'nachts nog moeten blijven kolfen? Rond de feestdagen heb ik een dipje gehad (werd toen ook ongesteld) en kolfde nog maar 40 of 50 cc per keer. Toen ben ik een dag lang om het uur gaan kolven en de dag erna had ik ineens elke 3,5uur 150 cc, maar dat is nu toch weer teruggelopen naar 100cc. Ik hoop dat jij mij verder kan helpen Groetjes Siriel
Hoi Siriel, De beste manier om meer melk te krijgen is vaker stimuleren (kolven/voeden). Een dubbelzijdige elektrische kolf kan daarbij ook heel behulpzaam zijn. Een goed alternatief is beide borsten 2 x afkolven (zoals je zelf al opperde). Een goede tussenoplossing is misschien wel clusterkolven. Kun je hier wat mee?