afbouwen hoe kan ik dat aanpakken?

Discussion in 'Borstvoeding' started by il591, Feb 24, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. il591

il591 Lid

Jan 12, 2008
    7
    0
    0
    #1 il591, Feb 24, 2010
    Last edited: Feb 24, 2010
    Hoi Meiden,

De titel zegt het al ik wil graag gaan afbouwen. Ik geef nu 22 maanden borstvoeding en zou graag willen afbouwen. Mijn dochtertje slaapt nog steeds niet door.
    Haar dag is als volgt.
    's nachts borstvoeding op verzoek en dat is zeker minimaal 2 keer.
    7.00 borstvoeding
    9.00 fruit
    10.30-11.00 broodje en als toetje borstvoeding
    13.00 komkommer of een rijstewafel is maar net wat ze wil
    14.30 borstvoeding
    16.30 warm eten met toetje
    18.00 borstvoeding
    19.30 borstvoeding en naar bed
    22.00 borstvoeding en dan de nacht
    tussen door drinkt ze ook nog voldoende roosvice of water. En soms eet ze tussendoor nog een koekje of ontbijtkoek.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Alle tips zijn welkom. Ik zou nu ook graag een nacht willen doorslapen ;)

Groetjes il591

2. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Sorry heb geen tips maar respect met je toch minimaal acht voedingen al bijna twee jaar lang! Geweldig gedaan en logisch dat je nu wil slapen. Er zijn hier vast meiden die tips voor je hebben!

3. appeltje

appeltje Niet meer actief

Wauw, gefeliciteerd met zolang al borstvoeding!!

Als ik kijk naar jullie schema, dan drinkt ze nog vrij vaak. Je zou kunnen beginnen met de tussendoorslokken te beperken / af te schaffen en even op 3 vaste voedingen overgaan. 's Ochtends na het wakker worden, 's middags na de boterham voor het slaapje en 's avonds. Als ze dat gewend is, zal ze waarschijnlijk ook wat meer gaan eten overdag (dat merkte ik heel sterk, bv is vrij vullend) en hopelijk ook gaan doorslapen. Als ze 's nacht wakker wordt, kan je haar water en een aai over haar bol aanbieden....

Als je dan verder wilt afbouwen, dan zou ik eerst de middag doen. Daarna de avondvoeding. Dat heb ik zelf heel geleidelijk gedaan door de voeding uit de slaapkamer te trekken, dus beneden op de bank. Zo koppelde hij drinken niet meteen aan slapen en werd het geen slaapdrama toen die voeding stopte. Na een tijdje ben ik steeds korter op het avondeten gaan voeden, zodat hij niet veel dronk (zat nog te vol). Na een maand hoefde hij zelf niet meer zo en zat ik alleen op de ochtendvoeding. Die heb ik ook nog een maand aangehouden en daarna om de dag en toen drie dagen niet en toen gestopt (ik had bijna niets meer vanwege zwangerschap, de hormonen hielpen ook mee met de afbouw). Ik nam hem dan 's ochtends niet mee in bed, want dat koppelde hij zo aan dat kwartiertje lekker liggen en drinken. Ik (of mijn man) haalde hem uit bed en dan was het wassen en aankleden en daarna direct naar beneden. Dat pikte hij ook goed.
    Zo heb ik 3,5 maand gedaan over de afbouw en zo was het voor iedereen goed.

Mijn zoon was wel een stukje jonger (17 maanden toen ik was gestopt), maar ik heb hem wel steeds alles verteld en uitgelegd. Dat zou jij ook heel goed al kunnen doen.

Succes!!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met 22 maanden kun je afspraken maken over waar, wanneer en hoelang. Vooral overdag is het makkelijker om je kind af te leiden of een alternatief aan te bieden.
    Hier dronken ze op die leeftijd wisselend. Soms 8 keer, soms maar 3 of 4 keer. Ik had wel al afspraken gemaakt en een teken voor wanneer het mij niet uitkwam.

5. il591

il591 Lid

Jan 12, 2008
    7
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties, ik ga er gelijk mee aan de slag. Ik hoop het allemaal soepel verloopt. En dat we over een paar maandjes allemaal rustig kunnen doorslapen. :D
    Soms denk ik, ik stop wanneer mijn dochtertje niet meer wil. Maar zoals het er nu uit ziet kan dat nog heeel lang duren.

Ik hou jullie op de hoogte !!

6. Nynke31

Nynke31 Fanatiek lid

Mar 7, 2006
    1,383
    0
    0
    Limburg
    Is een papfles geen optie ipv de voeding van 22.00 uur? Mijn dochtertje is dan wel een stuk jonger, maar ik trok het echt niet meer. Ze kwam 2 tot 3 keer 's nachts. Nu krijgt ze rond 23.00 uur een papfles en komt ze maar 1 keer voor 5 uur 's ochtends.
    Misschien dat jouw kindje wel langer gaat slapen door zo'n fles. Maar ik weet niet of je met 22 maanden hier nog mee wilt gaan beginnen.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Een fles zou ik niet aan beginnen bij 22 maanden. Een bordje pap ala.

Ik heb geen ervaring met afbouwen, ik hoop dat het hier natuurlijk zal gaan. Mijn ventje is 10 maanden en krijgt momenteel 5 voedingen en eet meer bijvoeding dan de jouw dochter.

Waarom geef je rond lunchtijd slechts een rijstwafel of wat komkommer? Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk, ik begrijp wel dat ze dan om de borst vraagt. Mijn zoontje eet als een dijker tussen de middag: soms 2 dikke volkorenboterhammen en 2 stuks fruit. Soms heeft hij als hij zoveel gegeten heeft geen grote zin in de borst, die ik een klein uurtje later aanbied. Ik denk dus dat deze voeding er ook als eerste af gaat.
    Als je dochtertje vervolgens goed eet bij de lunch, kan je het avondeten ook wat later aanbieden en verschuift de handel dus gewoon wat en gaat ze met een voller buikje de nacht in. Ik vind om 18.00, 19.30, 22.00 en 2 nachtvoedingen en om 7 uur weer wel erg veel bv achter elkaar.

Succes ermee!

8. il591

il591 Lid

Jan 12, 2008
    7
    0
    0
    Een flesje heeft ze eigenlijk nooit gewild. Dus dat gaat helaas niet.

Het is echt verschillend wat ze eet tussen de middag. Wij eten al best vroeg een boterham en tussen de middag is het verschillend. De ene dag eet ze komkommer of rijstwafel of ontbijtkoek en de andere dag eet ze bamisoep of rijstsoep. Het is maar net wat ze zelf wil. Maar zelfs dan komt ze voor de borst.
    Ik moet ook zeggen dat ze een hele moeilijke eter is. Ze weet heel goed wat ze wel en niet lust. Proeven doet ze maar lust ze het niet ... dan is het bahhh mama...
    Zelfs na het eten met toetje wil ze aan de borst. Ze ziet het gewoon als een toetje ofzo. Ze drinkt dan wel niet zo lang (misschien 7 min).

Maar ik ga jullie tips proberen. !!;)

9. mama em

mama em Fanatiek lid

Apr 2, 2008
    1,315
    0
    36
    hoihoi

wat mij idd opvalt is dat ze tussen de middag weinig eet en dat het avondeten erg vroeg is. Dan zal ze 's nachts ook alweer honger hebben.
    Als ons meisje 's avonds niet genoeg eet wordt ze 's avonds wakker voor een extra voeding.
    Komt ze wel genoeg aan?

Mijn tips:

- vaste momenten bv geven overdag en minder vaak. Zoals iemand al zei: 1x 's ochtends 1x tussen de middag en 1x 's avonds. Eventueel voorlopig dan nog 's nachts op verzoek.
    - tussen de middag brood geven (1300 in je schema) en dan eventueel 's ochtends na het fruit nog komkommer of rijstewafel geven
    - 's avonds later eten geven en geen bv na het toetje. Toen ik de bv 's avonds bewust later ging geven dan/loskoppelen vh avondeten met toetje ging ze al snel beter eten 's avonds.

Kanp trouwens dat je dit zolang volhoud *respect*

Suc6 ermee

10. zogelukkig

Maar waarom 's middags geen brood? In komkommer en een rijstwafel zitten ongever 0 kalorieen, daar kan ze toch niet heel de middag op teren? Of geef anders 's avonds nog brood, want om 16.30 uur warm eten is ook wel heel vroeg, daar zou ik ook niet heel de nacht op kunnen slapen hoor!

Oh ja, (bami)soep is errug zout, beetje mee opletten!;)

11. appeltje

Zie schema, zet eet wel brood, maar vroeg (10.30 - 11.00)

12. zogelukkig

Ja, daarom vraag ik: waarom bij de lunch geen brood? 10.30 vind ik gewoon een verlaat ontbijt en 16.30 een verlate lunch. Maar wie ben ik?;)

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Jee, kan me voorstellen dat je dr geen zin meer in hebt met zoveel voedingen nog :$!!
    Nog 2 nachtvoedingen?? Denk je niet dat dat gewoon gewenning is...?

Ik begrijp ook niet zo goed waarom je zo vroeg luncht?
    Ik zou t 10.30 en 13u eten omwisselen en dan 's middags nog een tussendoortje (fruit bv) aanbieden. Dan kan t avondeten ws ook wat later...
    Is dat slechte eten altijd al zo geweest? Want dat hoort natuurlijk ook bij de leeftijd.

Mijn dochter zou uit zichzelf ook om meer voedingen vragen, maar ze krijgt er nu nog 2.
    De nachten heb ik haar ook moeten afleren, want ze kan best zonder vond ik... En dat blijkt ook zo te zijn.

14. appeltje

Ja precies, je hebt gelijk.... ze krijgt na de bv geen echt ontbijt (broodje ofzo), dus zo kan je het ook zien.

Ik denk inderdaad dat ze wel beter zal eten als de bv wat afgebouwd is.

Ik zou zoiets nastreven:

7.00 bv
    7.30 boterham met wat slokjes melk/water
    10.00 fruit en sap
    12.00 boterham met wat slokjes melk
    12.30 bv en slapen
    15.00 koekje en sap
    17.30 avondeten en yoghurt
    19.30 bv en naar bed

15. il591

il591 Lid

Jan 12, 2008
    7
    0
    0
    @zogelukkig, mij dochter is niet dol op brood zoals ik al zei is ze een hele moeilijke eter. Ze komt voldoende aan, ze is 22 maanden en weegt bijna 14 kilo. Dus het is niet dat ze te weinig eet. Ze is gewoon een moeilijke eter. Wij eten eigenlijk zo vroeg warm omdat ik dat vanuit huis zo gewend ben. Dus mij zoontje ook eigenlijk, zodra hij uit school komt is het eten al klaar gemaakt. Maar ik moet ook zeggen dat zodra mij man thuis komt dat is meestal tussen 18.00-17.00 uur dan eten de kindjes ook nog samen met papa.. gewoon lekker mee smullen van papa's bord.

Mij gaat het erom dat mij dochter gewoon heel erg gewend is aan de borst en ookal heeft ze geen honger ze blijft gewoon komen om te drinken.

Share This Page