kolfrecht basisonderwijs

Discussion in 'Borstvoeding' started by dds, Feb 26, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Hoi,

Wat zouden jullie doen??

ik werk in het basisonderwijs. Volgende week moet ik weer beginnen na een heerlijke zwangerschap en bevalling.
    Ik geef volledig borstvoeding en wil op het werk kolven. Dit heb ik vrij vroeg aangegeven. Mijn directeur kwam niet met een oplossing, ik kan namelijk niet zomaar uit de klas om te kolven. Ik vroeg of er stagiaires waren die mijn klas konden overnemen. Helaas niet! Pas 2 dagen geleden kwam zij met het voorstel om in de pauzes en na schooltijd te kolven:$
    Hier ben/was ik niet blij mee. De pauzes zijn bedoeld voor rust toch? Lekker kopje thee drinken en met collega's kletsen, broodje eten enz. Hier ging ik niet mee akkoord. De oplossing is nu: 10 uur kolven dan gaat zij even voor de klas staan. 12.30 uur kolven (in de pauze) en 15.30 uur kolven (na schooltijd). Om eerlijk te zijn ben ik nog niet tevreden. In de 12 uur pauze, bereid ik zaken voor of begin ik met nakijken. Na schooltijd heb ik sowieso stapels nakijkwerk, dat moet ik nog steeds doen! Ik voel de werkdruk nu al. Dit kan niet goed zijn voor mijn melkproductie. Wat zouden jullie doen?
    Het eerst aankijken?
    Het weer bespreken met de directeur?
    Niet alles nakijken?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik kom zelf ook uit het onderwijs, heb voor mijn dochtertje ook op school gekolfd.
    Het is heel simpel, ook als leerkracht heb je het wettelijke recht om onder werktijd te kolven en dat je maximaall 25% van je werktijd per dag daar aan mag besteden.
    Als jij tussen de middag en na schooltijd nakijkt en voorbereid, dan is dat natuurlijk ook gewoon werktijd, en zou je in die tijd kunnen kolven.

Zelf deed ik het als ik een klas had (ik werkte de helft als RT-er en kon dan zelf de kolfbeurten inroosteren) als volgt:
    -de avond van te voren bereidde ik de klas voor
    -ik kwam 15 minuten later op het werk, zodat ik mijn dochter nog een keertje extra aan de borst kon nemen
    -ik ging eerder naar huis, bleef dus niet tot het einde van een vergadering als er teveel geleuterd werd
    (je mag namelijk ook een deel van je kolfrecht inzetten door later te komen en eerder weg te gaan)
    -soms bracht papa dochterlief tussen de middag naar school, dan kon ik gewoon voeden en hoefde ik niet te kolven
    -15 minuten voor het speelkwartier, als de klas aan het zelfstandig werken was of hun appeltje ging eten, ging ik weg en hield een collega een oogje in het zeil. Als er een assistent of stagiaire was ging die even voor de klas. Op die manier had ik met het speelkwartier erbij 30 minuten om te kolven (ongeveer)
    -daarna kolfde ik in mijn lunchpauze, met de mededeling dat collega's die wilden vergaderen in de lunchpauze pech hadden, of ze moesten het maar hebben dat ik dan meteen zat te kolven (maar dat durft niet iedereen)
    -meteen als de school uitging kolfde ik weer

Nakijkwerk deed ik maar zelden, dat hebben mijn leerlingen altijd zelf gedaan bij elkaar (en dan kort even laten zien aan mij voor een stempeltje). Eens per week bladerde ik de schriften door om te kijken of het allemaal eerlijk gegaan was. Bepalen of ze alles goed beheersten kon ik ook wel aan de hand van de methodetoetsen. Dus die keek ik natuurlijk wel altijd na, omdat ik dat ook altijd in de overzichten moest verwerken.
    Maar elke dag stapels nakijkwerk? Joh, da's toch iets voor mensen die om werk verlegen zitten? Zelfs in groep 3 (aan het einde) en in groep 4 kunnen ze dat al zelf hoor! En dat scheelt je heel veel werk (ook als je niet hoeft te kolven).
    Je moet ze natuurlijk wel goed laten merken dat je de vinger goed op de pols houdt met steekproefsgewijs een schrift bekijken.
    Maar goed, ik denk dat op zich je kolven nog niet eens zo heel gek geregeld is, al is die ochtend misschien aan de korte kant, vooral omdat er wat tijdsdruk achter zit (en dan zit je niet zo lekker rustig als je kolven moet, zeker niet in het begin).
    Maar met een wat andere aanpak van je klassenmanagement denk ik dat je heel wat werkdruk kunt voorkomen.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik kom ook uit het basisonderwijs, en toen mijn dochtertje een baby was heb ik gekolfd tot ze ruim een jaar was. Na 9 maanden alleen tussen de middag en als de school uitging.

Als ik een klas had deed ik als volgt (ik werkte nl. half als RT-er en kon dan mijn tijd zelf indelen):
    -alle voorbereiding deed ik de avond tevoren
    -ik kwam een kwartier later op school dan de collega's, waardoor mijn dochter een keertje extra bij me drinken kon
    -een kwartier voor de pauze begon moest mijn klas zelfstandig werken of hun pauzesnack gaan eten, dan was ik niet in de klas en hield een collega een oogje in het zeil, of kwam er een assistent of stagiare. Ik had dan bijna een half uur om te kolven. Let wel, ik was al een geoefend kolfster, omdat mijn dochter de eerste 10 weken niet aan de borst kon. Anders is in het begin 30 minuten misschien een beetje krap en is 40 minuten beter
    -de tweede keer kolfde ik tijdens de lunchpauze. Pech voor collega's die wilden vergaderen: ik was er niet, of ze moesten me al kolvend aanschouwen. Soms bracht papa mijn dochter, dan hoefde ik niet te kolven en kon ik gewoon aanleggen.
    -de derde keer kolfde ik meteen na schooltijd
    -ik ging eerder naar huis, bleef dus niet tot het einde van vergaderingen, zeker niet als er teveel geleuterd werd.

Tussen de middag en na schooltijd is ook gewoon werktijd, zeker als je die tijd altijd al gebruikt voor voorbereiding, overleg en nakijken. Dus ook die tijd kun je gebruiken om te kolven.
    Ik vind hooguit dat je in de ochtend misschien een beetje krap uitkomt.
    Tja en beppen met de collega''s...maar even niet hoor, ik vond mijn kind en de melk voor mijn kind toch net een tikkie belangrijker.

Ik lees dat je stapels nakijkwerk hebt. Ik denk dat je qua werkdruk waarschijnlijk veel winst kunt bereiken als je je klassenmanagement op dat gebied aanpakt.
    Ik keek in principe alleen de methodetoetsen na, de rest deden mijn leerlingen (ook eind groep 3 en groep 4) gewoon zelf. Dat heb ik altijd een punt van hun eigen verantwoordelijkheid gevonden. Als ze hadden nagekeken, bij elkaar of bij zichzelf, kwamen ze even naar mij toe voor een snelle blik en een stempel. Echt, alles zelf nakijken is iets voor mensen die om werk verlegen zitten, daar begin ik niet aan hoor! Met een wekelijkse steekproef (ze moeten natuurlijk wel weten dat je de boel in de gaten houdt) en de methodetoetsen blijf je voldoende op de hoogte van hun niveau.

Op zich denk ik dat het voorstel van je directie niet zo heel gek is, het is qua schoolorganisatie waarschijnlijk het haalbaarst. Maar ik zou zeker wel bespreken hoe het zit met de werkdruk. Uiteindelijk ook als je geen bv geeft hoef je de eerste 6 maanden na je bevalling niet op volle kracht vooruit en heb je recht op extra rustpauzes. Misschien kun je wat taakverllichting krijgen in de vorm van wat minder vergaderen en minder commissiewerk of zo.

Als je er echt tegenopziet overleg dan of je niet met een niet-klasgebonden collega van taak kunt ruilen. Of overdenk de mogelijkheid van (gedeeltelijk) ouderschapsverlof.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    En dat heb je als je slecht internet hebt...dan tik je een heel verhaal opnieuw omdat je denkt dat het er niet staat...nou ja, heb je mooi twee versies!

5. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Bedankt dirksmama. Zoals jij het beschrijft( 2 x ha ha) is het zeker haalbaar. Ik moet leren loslaten! Ik heb groep 6 en ze kijken hun werk zelf na, ik controleer alle schriften dan nog eens( controle freak!!) Hier moet ik mee stoppen.

6. imani

imani Bekend lid

Nov 6, 2006
    926
    0
    0
    Ik kolf nu zelf sinds begin augustus 2009 op mijn werk, zit ook in het BAO.

Dit was in het begin mijn schema:
    7.15 uur live drinken (zo laat mogelijk, zodat ze met een gevuld buikje naar het KDV ging. Had ze dan om 06.00 uur gedronken, dan liet ik haar alsnog even drinken).
    10.00 uur kolven (tijdens de pauze, bij ons loopt iedereen buiten tijdens de pauze)
    12.30 uur kolven
    16.00 uur (eerder naar huis zodat ik haar weer live kon voeden)

Rond november ging ik niet meer eerder naar huis, dan kolfde ik om 10.00 uur en meteen na schooltijd. Na verloop van tijd veranderde het steeds. De afgelopen tijd kolfde ik weer alleen tussen de middag.
    Het is mij meegevallen, kolven en voor de klas staan (niet tegelijkertijd, he :D) Als je de kleine en lange pauze, en de eerste tijd na schooltijd vrij houdt, heb je op zich best wel wat tijd om te kolven.
    Het was wel zo dat ik op sommige momenten niet bij een vergadering of overleg aanwezig was.
    Natuurlijk mis ik soms wel het kletsen met collega's, maar bedenk me dan dat dit tijdelijk is.

Verder sluit ik me aan bij dirksmama, vooral wat betreft de klassenmanagement. Als leerkracht weet je uiteindelijk wel wie je goed in de gaten moet houden. Die schriften kijk je dan nog even door i.p.v de hele stapel. Verder probeer ik zoveel mogelijk 'na te kijken' tijdens het zelfstandig werken. Ik maak rondes om leerlingen te helpen en kijk tegelijkertijd hoe het gaat, dat scheelt een hoop nakijkwerk na die tijd.

7. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zat even mee te lezen, (interesse) en mij schiet iig te binnen: sowieso een dubbelzijdige kolf gaan gebruiken! :)

Share This Page