Hallo, Ik heb een vraag. Mijn dochter is vandaag precies 12 weken. Ze slaapt sinds 2 weken ongeveer echt de hele nacht door. Om 10uur s avonds geef ik haar de laatste voeding, en dan begint ze s ochtends om half 9 lekker te brabbelen in bed. Dan ga ik er heen en dan krijg ze dus haar eerste voeding. Mijn borsten staan dan op knappen, dus ze moet alles echt weg klokken, nu drinkt ze aan de ene borst ongeveer 10 min. bij haar eerste voeding (ik heb het idee dat ze heel veel binnen krijgt, want je hoort haar heel snel klokken, en af en toe verslikt ze zich gewoon). Na die 10 min. begint ze lekker rond te kijken, en spuugt ze de tepel gewoon uit, ik probeer het vaak nog een paar keer om haar aan te leggen, maar ze wil dan echt niet meer. Dan leg ik haar op mn benen, zodat de boel even lekker kan zakken, en dan leg ik haar aan de andere borst, want die staat ook op knappen. Omdat die zo vol is drinkt ze daar nog 5 min. van, en dan spuugt ze die ook uit, en als ik dan blijf proberen, dan duwt ze haar tong echt naar voren heen, zo van, ik hoef echt niet meer. En uiteindelijk gaat ze ook huilen. Als ik haar dan weer terug op mn (opgetrokken) benen leg, dan is ze stil en ligt ze heel tevreden te kijken. Verder krijgt ze om 1uur dan weer wat, om 5uur, en om 10uur s avonds. Maar overdag drinkt ze meestal een kwartier tot 20 min. aan de ene kant, en dan de andere kant 10min. tot een kwartiertje. Nou na dit hele verhaal mijn vraag: krijgt ze wel genoeg, en hoe ze s ochtends drinkt, is dat wel goed?? Het is een heel vriendelijk meisje, ze ziet alles wat er om haar heen gebeurd, dus allert is ze wel, en ik heb ook echt wel het idee dat ze groeit en aankomt. Nu nog een andere vraag. Ik zou haar eigenlijk wel om 9 uur de laatste voeding willen geven, maar als ik haar om 9uur s avonds voor het laatst voed, dan komt ze s ochtends waarschijnlijk ook wat eerder, ik denk dat ze dan rond een uur of 7 komt. Maar dat word het 7uur, 11uur, 3uur, en dan weer 7uur. Dat zijn hele ongemakkelijke tijden, want je kunt nooit even weg ergens koffie drinken of iets dergelijks. En s avonds kom je dan helemaal niet uit. Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?? En doe ik het voor de rest goed??of heeft u nog tips voor mij?? Ik moet u zeggen dat ik vrij onzeker ben kwa borstvoeding, de eerste 8 weken voedde ik mijn dochter maar aan 1kant per keer omdat ik heel veel voeding had. Na 8 weken bleek dus dat ze afgevallen was. De verpleegster op het cb, heeft toen zo lopen drammen dat ze afgevallen was (wat ik natuurlijk ook niet kon weten, en nooit had verwacht!!), ik ben daar zo ontzettend onzeker door geworden, dat ik huilend naar huis ben gegaan omdat ik nu het gevoel had gekregen dat ik faalde. Toen ben ik dus aan beide kanten gaan voeden. Na een week hebben we haar weer gewogen en toen was ze 300gram aangekomen....Ik weer helemaal trots Ik hoop dat u een antwoord heeft voor mijn vragen, en excuses voor het hele verhaal
Hoi, Dank voor je uitgebreide verhaal, dat vinden wij erg prettig. Uit je verhaal, lijkt ze meer dan voldoende te krijgen. Als ze goed groeit, goede natte luiers heeft, regelmatig poept en alert is, dan hoef je je daar geen zorgen om te maken. Als je kindje los laat en aangeeft niet meer te willen drinken, dan niet verder gaan. Het moet geen negatieven associatie gaan worden voor haar. Het klokken 's ochtends kan je misschien verhelpen door even de eerste druk weg te kolven en daarna aan te leggen. Dit kan met je hand en daar heb je niet persee een kolf voor nodig. Wat betreft de tijden, dat zou je gewoonweg moeten uitproberen. Het is niet te zeggen hoe je kindje zal reageren op de nieuwe avondtijd. Je doet het hartstikke goed wat ik zo lees, ik zou alleen niet blijven aanbieden als je kleintje echt aangeeft niet meer te willen drinken. Blijf verder zo doorgaan! Groetjes Saskia