Afbouwen inbakeren, ervaringen gevraagd!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marieketjes, 12 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marieketjes

Marieketjes Actief lid

11 dec 2007
    128
    1
    0
    Mijn zoontje is nu 4 maanden en wij willen graag beginnen met het afbouwen van het inbakeren (pacco inbakerdoeken). Ik probeer nu om hem overdag één slaapje in een gewoon slaapzakje te laten doen, maar dan huilt hij alleen maar en valt niet in slaap. Uiteindelijk bakeren we hem dan alsnog maar in, omdat hij toch moet slapen.
    Wie heeft er ervaring met het (moeizaam) afbouwen van het inbakeren en hoe is het uiteindelijk gelukt?

2. Sweetvienna

Sweetvienna Fanatiek lid

10 jul 2007
    2.092
    0
    0
    Heb geen tips voor je. Wij moeten nog gaan afbouwen. Hou mn hart vast als ik dit zo lees! We hebben ons zoontje al wel van het hele strakke inbakeren af naar de Puckababy (bakerzakje), dus dat is al een stapje de goede richting uit...

3. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
  4. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Strak instoppen met beide armpjes onder de deken en het overtrekje tot aan de kin.

Ons meisje sliep altijd in een bakerzakje. Nu niet meer, maar ik merk wel dat ze nog steeds makkelijker slaapt als haar armpjes 'beperkt' zijn. Op ons dagverblijf zag ik hoe ze het nu deden: gewoon in het slaapzakje, en dan instoppen tot aan de kin, onder een leeg dekbedovertrekje, en die dan aan de bovenkant ongeveer 30 cm dubbelgeslagen. Als je ze dan strak instopt, krijgen ze nauwelijks de armpjes er onderuit. Werkt echt super hier...

Nu 's zomers is overdag vaak het overtrekje alleen genoeg. Als het snachts wat kouder is, stop ik er vaak een dun fleecedekentje los overheen, want ik heb gemerkt dat je strakker in kan stoppen met het dekbedovertrekje zonder dekentje erin. Het dekentje doe ik er dan los op (stop ik ook wel in, zodat ze het niet los kan trekken of over zich heen als ze s ochtends toch haar armpjes los heeft..).

Maar goed, met het omgeslagen overtrekje stevig instoppen werkt hier dus wel erg goed.. probeer maar eens!

5. gonzo

gonzo Actief lid

25 sep 2006
    254
    0
    0
    Hoi,

Wij hebben ook een kindje tot 6 maanden ingebakerd met een pacco omdat hij anders echt niet sliep. We werden er ook enigszins hopeloos van, zo erg dat wij op en duur zijn armpjes vasthielden en naast hem gingen staan om hem te laten slapen - iets waar je echt niet aan moet beginnen...

Uiteindelijk hebben we een slaapzaak MET mouwen gekocht bij de Prenatal of een andere babyspeciaalzaak. Je weet zeker dat je baby het dan niet koud zal krijgen en toch nog enigszins geborgen zit, voor nu natuurlijk geen gewatteerde. Koop ook echt een maat die niet te groot is, anders valt die geborgenheid ook weer weg. Leg je baby zonder lakentje en dekentje in het bed.

Wij hebben toen de vijf minuten regel aangehouden. Gewoon laten draaien, al gaat je baby heel het bed door en als je baby echt huilt na vijf minuten naar je baby toegaan en een kus of aai over de bol geven (zodat hij weet dat je wel komt wat vertrouwen geeft) en weer weggaan, niet gaan praten. En dat doe je iedere vijf minuten - niet eerder, al is dat soms moeilijk.

Even misschien een paar dagen doorbijten en je bent er echt vanaf. Wij hebben misschien twee keer gehad dat hij echt ging krijsen, maar daarna helemaal niet meer. Denk eraan dat babies echt door hebben door af en toe heel erg hard te gaan huilen (soms dat je het idee hebt dat ze erin zouden stikken), maar dat dat echt alleen aandacht vragen is omdat jij hun veilige inbakerdoek hebt weggehaald.

Echt even doorzetten! Veel succes!

6. Joki

Joki Bekend lid

5 nov 2007
    978
    0
    0
    Ik heb mn meisje de eerste 8 weken ingebakerd.
    Daarna ben ik overgestapt op de bakerzak. Echt ideaal.!
    Ze accepteerde het meteen. Dit heb ik na een aantal maanden afgebouwd. En ben langzaam overgestapt op een slaapzakje mat lange mouwen.
    Deze zijn wel gewatteerd (zoals gonzo al zei) Het ging echter zonder problemen.
    (Ik heb de bakerzak nog wel liggen. Je mag hem wel van me overnemen voor een klein prijsje. PB me dan maar.)
    Veel succes ermee.

7. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Sanne had de bakerzak van Puckababy, daarvan hebben we nu de Puckabag. Dit is een slaapzak met lange mouwen en is wat smaller als een gewone slaapzak zodat ze nog een beetje dat coconnetje gevoel heeft zeg maar. We hebben het in een keer gedaan en ze slaapt nu al 2 weken "los".

8. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik heb het afbouwen van het strak inbakeren in 1 dag gedaan en gelukt ook!

Toen ik toen hoorde dat ik voor de veiligheid van Joris moest afbouwen had ik er totaal geen vertrouwen in. Was er toen heilig van overtuigd dat Joris er nog lang niet aan toe was... En toch, het werkte!

Ik deed Joris in bed met een gewone slaapzak (wel echt goed passend, niet te groot). Het was even doorbijten, en absoluut niet makkelijk dat vele huilen. Maar na 1 dag en 1 nacht met veel huilen, veel troosten en toch weer terug in bed leggen op de slaapmomenten was het over! De dag erna sliep hij alsof hij niet eens beter wist! Zelfs de nachten sliep hij daarna stukken beter, waarschijnlijk werd hij dus wakker van het willen draaien maar ging niet. Want hij sliep sindsdien ook op zijn buik!

Joris was net 3,5 maand toen ik het deed. Ik moest toen wel, omdat hij zich steeds draaide op zijn buik en dus gevaar was!

Succes!

9. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    Wij zijn vd de pacco over gestapt op de puckababy (www.bakerzak.nl) ook om het ibakeren af te bouwen...dit ging prima! Toen in een wat dikkere slaapzak met mouwtjes gedaan/..Deze slaap zak wat te groot gekocht, zodat we de mouwetjes konden dubbeslaan, en het pakketje zeg maar wat dikker was, waardoor wapperen ook moeilijker ging..VErvolgens knoop onderin gelegd onder der voetjes en deze achter matras en ldeikant gemoffeld..Was ff wennen maar ging ook goed...Dit was overigens wel in de winter...

10. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Dat kan idd ook, maar het cb vertelde mij heel simpel een ding erover:

Als je je kleine nu laat wennen aan de bakerzak, moet hij over een paar maanden opnieuw gaan wennen aan een andere situatie met slapen...

Want ik dacht daar eerst ook aan, dus eigenlijk is het dubbelop!

11. Sam28

Sam28 Bekend lid

15 dec 2006
    753
    1
    0
    overheid
    Brabant
    Ik ben ook aan het afbouwen met inbakeren en ook ik vond het een ramp en wist niet wat ik moest doen.

Ik kreeg van een collega het advies om een bakerzak te kopen. Hier hebben ze al veel meer beweging in, maar de handjes kunnen nie boven het hoofd.

Vervolgens heeft die collega een slaapzak met mouwtjes gekocht waarbij ze een mouwtje naar binnen had gehaald en de ander naar buite. Zo kunnen ze wennen aan 1 armpje los en vervolgens doe je het volgende armpje los.

Je kan het ook doen met een gewone slaapzak waarbij je 1 armgat dicht stikt. Ze wennen ze aan 1 hand los en als het goed gaat doe je de andere los.

Bij die collega van mij heeft het geholpen!

Ik ben nu met de bakerzak bezig en dat gaat echt prima. Nu ook voor mij op naar de volgende stap.

Ik hoop dat het lukt.
    Alvast succes.

Groetjes Sam

12. Marieketjes

Marieketjes Actief lid

11 dec 2007
    128
    1
    0
    Bedankt voor al jullie reacties.
    Een slaapzakje met de mouwtjes dichtgenaaid heb ik al geprobeerd. Meneertje wil dan dolgraag op zijn knuistjes sabbelen en heeft dan binnen no-time zijn handjes vastzitten bij het hoofdgat. Strak instoppen heeft ook niet zoveel zin, want hij miert net zo lang tot hij toch zijn armpjes eronder vandaan heeft.
    Ik heb hem nu ingebakerd met één armpje los. Hij huilde wel wat langer, maar is uiteindelijk in slaap gevallen.
    Ik wil proberen om dat langzaam wat verder uit te bouwen.

Heel fijn dat jullie met me meedenken. Voordat we begonnen met inbakeren huilde hij bijna constant, ik ben zo bang dat we straks weer terug bij af zijn.

13. Wen

Wen Actief lid

hoi hoi,

Wij zijn na 4,5 maand gaan afbouwen. Fabio sliep ook in een paco bakerak. Wij zijn begonnen met overdag zonder bakerzak. We stopten hem heel strak in met knufels naast zijn armen, zodat hij heel weinig bewegingsruimte had. Voor de nacht hebben we toen een slaapzak met armen gekocht. Die geeft ook nog een geborgen gevoel, omdat hij gewatteerd is. Beperkt de ruimte ook. Hier sliep hij heel goed mee.

De puckababy is ook een idee. Bij ons werkte dat niet, maar wie weet!

Veel succes

14. vonneg

vonneg Actief lid

4 feb 2008
    245
    0
    0
    woonbegeleider
    Harlingen
    Ik heb hem van de ene dag op de andere in een slaapzak gedaan, het heeft zo'n vier nachten "gekost";maar daarna sliep hij zonder.
    Ik wilde het eerst met 1 arm eruit en de andere er nog in en zo afbouwen, maar dat leek me helemaal niks voor hem. Wel 1 kunnen bewegen en de andere niet...ik moet er zelf niet aan denken......

Succes ermee,ik denk dat het toch een kwestie van "gewoon doen" is.

Groetjes, vonneg

Deel Deze Pagina