Al een aantal weken wordt mijn zoontje van 15 maanden krijsend wakker na zijn middagslaapje. Echt overstuur brullen, alsof hij doodsbang is. Eerder was dat nooit zo. Als hij dan wakker werd, ging hij liggen kletsen, of overeind zitten en aan de rits van zijn slaapzak peuteren of gewoon lekker staan in zijn bedje. Maar sinds een paar weken is dat dus veranderd. Hij slaapt maar een uur, als we geluk hebben anderhalf uur, en dan wordt hij dus totaal overstuur wakker. Even laten huilen helpt niet, het huilen wordt dan alleen maar erger. Als ik naar hem toe ga, is zijn gezichtje helemaal nat van de tranen en moet hij eerst op mijn schoot tot bedaren komen. Hij zit dan nasnikkend tegen mij aan te hangen, doodmoe, want hij heeft dan veel te kort geslapen. Maar als hij tot rust gekomen is en ik hem terug leg in bed, begint hij weer overstuur te brullen. Het heeft totaal geen zin om hem dan langer in bed te laten, dus haal ik hem er maar uit en is zijn middagslaapje na uiterlijk anderhalf uur ten einde. Aan het eind van de middag is hij dan doodmoe, veel te kort geslapen natuurlijk.... Hebben meer kindjes dit? Ik vind het zo raar. Want als het verlatingsangst zou zijn, waarom heeft hij dit 's ochtends dan niet? Als hij 's ochtends wakker wordt, gaat hij lekker liggen kletsen of spelen. Ik vind het zo zielig voor hem, hij komt echt slaap te kort. En ik weet niet hoe ik hem kan helpen . Wat kan ik nog doen om hem te helpen? Wie herkent dit?
Hier doet mijn zoontje dat ook sinds kort. Alleen na het middagslaapje. 's morgens is hij altijd heel vrolijk. Dromen is het zeker niet. Ik noem het eerder met het verkeerde been uit bed stappen. Na een slokje drinken en een hapje is hij weer helemaal "bij" en gaat hij vrolijk verder. Hij heeft even de tijd nodig om goed wakker te worden.
Denk dat hij dan ergens wakker van wordt maar nog niet uitgeslapen is. De kleine heeft het hier ook weleens. Hij wordt dan alleen niet krijsend wakker maar jammerend. Als ik hem laat liggen slaapt hij soms verder maar soms wordt t erger en dan haal ik hem er uit. Hij is dan echt een tijdje van slag af.
Dromen, ja dat zou kunnen. Vorige week is hij een keer 's nachts huilend wakker geworden, gebeurt anders echt nooit. Toen was hij ook helemaal overstuur en moest ik hem troosten. Misschien schrikt hij wakker uit een droom... Heb ik nog niet eerder aan gedacht. Dat zou ook verklaren waarom hij haast panisch begint te huilen als ik hem weer terug leg in bed, misschien is de herinnering aan de droom er dan nog. Jammer dat ie het nog niet kan vertellen, zou toch wel een stuk makkelijker zijn
Hier ook zo'n periode gehad, ik weet echt niet meer wanneer, maar volgens mij was hij jonger. Hij had dan idd zijn slaap nog niet uit. Tis vanzelf over gegaan. Herl af en toe gebeurt t nog eens. Ik weet de oorzaak nog niet zeker, maar ik denk n droom.