Dag dames, Wellicht is mijn verhaal nog bekend. Zo niet dan even een korte samenvatting: Dochter heeft kma en zware reflux. Altijd onrust, krijsen en ontroostbaar... Met 3,5 maand eindelijk Nexium gekregen en direct een ander kind. Draagdoek, osteopaat etc hielpen niet maar de Nexium was het wondermiddel. Nu zijn we 3,5 maand verder en is er eigenlijk sinds een week of 4 weer verslechtering. Niets is goed. In eerste instantie dachten we aan tandjes, er zijn er inmiddels 2 door en er zitten ook nog 4 witte puntjes voor tandjes, maar we zitten nu dus alweer bijna 4 weken op 4x pcm per dag en nog steeds onrust, krijsen en ontroostbaar. Slapen is eigenlijk nooit echt fantastisch gegaan maar gaat nu weer echt dramatisch, 3x wakker per nacht is geen uitzondering. Flesjes worden erg slecht gedronken, maar mede door de nachtvoedingen zit ze toch op zo'n 800 cc minimaal per dag, maargoed dan is het dus 6-7 flesjes waarvan de een wordt leeggedronken ad. 200 cc, andere fles maar 50 cc, steeds ook wisselend hoor. Dan drinkt ze de ochtendfles leeg, dan de avondfles... Ze krijgt wel ook fruit(gepureerd) en groentenhapje (gepureerd). Zijn naar huisarts geweest vorige week, geen oorontsteking ofzo. Ben heel erg aan het twijfelen wat nu te doen. Maandag toch maar de kinderarts bellen voor een afspraak op korte termijn? Wat zou er toch aan de hand kunnen zijn? Kan de reflux weer erger zijn geworden?! Of zijn er andere eventuele oorzaken?
He gets. Niet weer... Kea was met galbulten toch, bij jouw dochter? (Anders zou ik denken aan iets van koemelk binnen gekregen?) Ben je of heb je rond de onrust begonnen met nieuwe producten te gaan bijvoeden? Dus een kruisallergie op een product? Reflux kan verergeren door bijvoeding, soms specifiek door fruit. Kan je hier zelf een verband tussen leggen? Heb je al eens rapley geprobeerd? Gezien jullie geschiedenis zou ik de ka bellen voor een afspraak op korte termijn.
Ja helaas, de laatste dagen is het weer écht terug naar af.... Klopt, we hebben wel bijvoeding geintroduceerd. Dat zou dus inderdaad een trigger kunnen zijn. Maar we geven bijv banaan/appel en expres geen citrusdingen. Ook krijgt ze (bijv) worteltjes, aardappel, broccoli etc. Zal overigens inderdaad maar even gaan stoppen met de fruithapjes . Kma uitte zich inderdaad met galbulten! Daar heeft ze, gelukkig, geen last van gehad maar ik introduceer dan ook eigenlijk niets dat enigzins een allergische reactie kan opwekken. Ik ga dan maandag toch maar de kinderarts bellen, hopelijk kan ik daar op korte termijn terecht.
Appel is een fruitsoort wat makkelijk allergische reacties kan geven. Misschien een optie om even helemaal naar 0 terug te gaan, dus alleen flesvoeding en verder niets. Als ze dan rustig word weet je dat het aan iets van bijvoeding ligt. En kun je weer opnieuw beginnen met introduceren, ik zou dan echt ook weer vooraf beginnen. 3 dagen hetzelfde en 1 nieuwe soort per keer. Word ze niet rustiger, dan weet je ook zeker dat het daar niet aan ligt. Dan kun je dat afvinken
Ja klopt appel kan wel allergische reacties geven maar is net een van de fruitsoorten waar niemand hier in huis allergisch voor is. Hier heeft ze overigens niet op gereageerd de eerste 3 dagen bij introductie. Pff het is zo lastig hé. Denk jij dat stoppen met bijvoeding verstandig is? Wanneer is het dan wel een juist moment? Twijfelde er ook over maarja van de andere kant nog een maand op alleen flesvoeding is ook zoiets hé?! Lastig allemaal!!!
Is de onrust er echt gekomen bij de introductie van vaste voeding? Of pas land daarna? In het eerste geval zou ik toch even stoppen met bijvoeding, in het tweede geval misschien de medicatie ophogen? Wij hadden Zantac, en de dosis wordt bepaald obv gewicht. In de loop van het jaar hebben we de dosis meerdere keren moeten verhogen. Fruit was hier (ook KMA en reflux) trouwens ook erg lastig de eerste maanden. Om die reden kreeg ze pas fruit vanaf 7 maand ofzo (groente ging meteen goed vanaf 4 maand). En dan in het begin ook fruit stomen in de babycook, anders was het drama. Zeker met appels, overigens.
Mijn zoontje heeft ook KMA en reageerde in het begin ook slecht op wortels, aardappel. Misschien inderdaad even weer stoppen met bijvoeding en dan weer rustig opstarten met behulp van een diëtiste.
Mijn ervaring is hier inmiddels met de tweede dat tandjes echt veel ellende kunnen geven, ook met veel pcm. Datgene wat jij beschrijft, hebben wij hier 3,5 maand gehad (13 tanden en kiezen). En het was nog wel een graadje erger. Toen het eindelijk allemaal door was, pas er ook van het ene op het andere moment niets meer aan de hand. Het hoeft dus niet per se kma/reflux te zijn, ook al is dat misschien wel waar je snel aan denkt. Tandjesleed kan ook zo lang duren, en nog wel langer..
Bij mij adviseerde de kinderarts om de groente en later fruit 7 dagen hetzelfde te geven om echt goed te kunnen monitoren waar hij op zou kunnen reageren. Wat sneu voor jullie kleine en pittig voor jullie, sterkte!
Eh ja dat snap ik, ik heb je topics gelezen (en er zelf soortgelijke ervaringen mee) Ik probeerde alleen aan te geven dat de huidige onrust niet per se daaraan gerelateerd hoeft te zijn.
Sorry, dacht dat je bedoelde dat het iets anders was . Ik snap het gewoon niet, met 4 pcm, met dentinox, chamodent, bijtringen etc. Tandjesleed hadden we bij zoon ook maar het lijkt allemaal nog heftiger bij haar te zijn... Ben soms gewoon bang dat er nog iets is. Wat? Geen idee. Heb die ongerustheid eigenlijk al sinds de zwangerschap. Was steeds heel blij als de echo's goed waren, toen ze geboren werd was ik zo blij dat ze ademde. Heel freaky maar ben dus echt bang dat er iets is. Geen idee waarom. Bij zoon ook nooit deze gevoelens gehad?!
Dit! Even helemaal resetten en checken waar het probleem ligt. Zo krijg je een goed beeld of er allergieën zijn bijgekomen. Kon het zo gauw niet vinden, maar zit ze al aan de Neocate? Moet haast wel, maar even voor de zekerheid.. Anders zou ik dat proberen/eisen! Nyn heeft wel gelijk, hier linkte in eerst ook alles daaraan, maar ik ben inmiddels 8 tanden en 2 (bijna 3) kiezen verder met 13 maanden en ik kan je vertellen dat die tanden en kiezen een hel kunnen zijn. De eerste gingen nog wel, maar sommige kunnen echt heel vervelend zijn. Zelfde symptomen als kma, behalve de vlekken/eczeem.
Heel lastig. Het is niet zo dat omdat ze de 6 maanden gepasserd ze bijvoeding moet hebben. Het advies is natuurlijk om (uiterlijk) rond de 6 maanden te beginnen, maar het komt niet heel nauw. In sommige gevallen is het beter om even te wachten. Ik denk dat als je even stopt en +/- 2 weken wacht (weer die twee weken ) en kijkt wat de onrust doet, dat je dan al kunt zien of het door de bijvoeding komt. Dus ja, ik zou zelf een stapje terug doen. En eventueel zelfs het advies volgen wat Mira zegt, om dus 7 dagen achtereen hetzelfde te geven. Ik zou hiervoor kiezen omdat dit vrij relatief makkelijk is. Je hebt hier geen arts bij nodig en hebt alles zelf in de hand. Het wil uiteraard niet zeggen dat het de bijvoeding is, maar daarom ook tegelijkertijd mijn advies om contact op te zoeken met je ka.
Ik had ook geen idee dat tandjes zo erg konden zijn. In die 3,5 maand hebben we ook alles geprobeerd omdat het zo heftig was dat we ons niet konden voorstellen dat het tandjes waren. Ter illustratie; het enige waarmee we hem in slaap kregen was gaan rijden. Heek veel nachten zijn we dan ook om bijv 21.00, 0.00 en 03.30uur gaan rijden. Killing, echt. Hoeveel paracetamol en dentinox we er ook in stouwden. Maar wel zeker weten tandjes. Een paar maanden later namelijk weer een periode van twee weken die precies zo gingen (2 kiesjes), en weer niks meer aan de hand zodra ze goed door waren. En wij dachten echt dat we wisten wat tandjesleed was met de eerste Wat ik wil zeggen; het kán dus ook iets anders zijn. Kijk naar de bijvoeding, kijk naar de medicatie, maar hou ook in gedachten dat dit "normaal" babygezanik kan zijn, zoals dus tandjes, sprongetje, verlatingsangst of ander gedoe.
We zijn, sinds vandaag, gestopt met de bijvoeding. Wat ik vandaag enorm merk is dat ze weer heel veel slikt, de hik heeft en hoest. Ze is verder goed qua temp, niet verkouden ofzo dus die dingen kan ik al uitsluiten. Nu kijken of de komende dagen verbetering brengt. Morgen ga ik wel de kinderarts even proberen te bereiken om evt deze week een belafspraak te krijgen om te overleggen. Ik vind het nl toch weer erg gek dat ze, zoals ik het nu zie, ook weer veel last van de reflux heeft. Ze zit wel nog niet dus wat dat betreft miss ook wel wat "logisch" omdat ze vooral veel ligt nog....
Heeft ze last van verstopping? Dat kan trouwens ook door bijvoeding komen.. Door verstopping kan de reflux ook weer opspelen.. Het drukt de boel wat omhoog, vertelde mijn kinderarts..
Geen verstopping, gelukkig. Maar wat ik me nu wel bedenk: de ontlasting is hetzelfde gebleven qua consistentie en kleur. Dat is best raar, toch? Want de onlating is wat aan de dunnere kant en nog steeds donkergroen. Met bijvoeding zou dat toch naar een normale kleur moeten gaan?
Hier in het begin van de bijvoeding juist verandering van kleur door bijvoeding. Bloemkool gegeten? Dat betekende standaard witte ontlasting, echt wit. Worteltjes of pompoen gegeten? Ontlasting was oranje. Ook wat later, boontjes kwamen er soms bijna in het geheel weer uit, net als doperwten of mais. Nu is de ontlasting meestal bruin, maar bepaalde dingen blijf je zien