Auw help stuwing!!

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Tess83, Mar 13, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tess83

Tess83 Actief lid

May 22, 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hallo,

Ik ben afgelopen zondag bevallen van een behoorlijke dochter van 9 pond. De bevalling was heftig en ik ben daarbij 2,5 liter bloed verloren.

Hierdoor kreeg ik medicatie en mocht ik geen borstvoeding geven, dus gestart met kolven. Ook steeds aangelegd, maar omdat ze nog niet goed dronk steeds nagekolfd om de productie in gang te zetten. Inmiddels zitten we op dag 5 na de bevalling en lijkt mijn dochter nu de smaak te pakken te krijgen en kolf ik na een goede voeding niet meer na, echter staan mijn borsten op klappen.

Hoe ga ik nu verder? Ik lig nu wakker van de pijn..

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ach jee, hoe is het nu? Klassieke stuwing duurt een dag of 4: opzetten, piek dag en dagen dat het weer begint af te nemen. Hoe is het gegaan met jullie?

3. Tess83

Tess83 Actief lid

May 22, 2011
    283
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoi Heidi,

Gelukkig is de stuwing helemaal weg.

Maar ik heb nu wel een andere vraag. Ik zit wat rot in mijn vel sinds een paar dagen, gelukkig geen depressie volgens de huisarts, maar ik moet wel accepteren dat mijn herstel nog even gaat duren. Ik heb bijvoorbeeld last van slapeloosheid, maar door de borstvoeding kan ik daar niks voor krijgen.

Ik wil koste wat kost borstvoeding blijven geven, maar ik vroeg me af of mijn lichaam zelf kan stoppen met de productie, doordat ik me wat gestresst voel? Ik lijk legere borsten te hebben en mijn toeschietreflex komt niet elke keer meer op gang. Hierdoor hoor ik de kleine niet goed drinken..

Wat denk jij en heb je tips?

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Ja, kan. Maar vergeet niet dat wanneer je veel stuwing hebt gehad het logisch is dat je borsten daarna al gauw slap lijken. Let op hoe ze aan de borst gaat, of ze goede zuigbewegingen maakt, mooie diepe halen om voeding binnen te halen. Evt. compressie toepassen. (lichte druk op je borstweefsel geven tijdens drinken)
    Bij twijfel, bel en overleg even met een vrijwilliger van la leche league of VBN (Borstvoeding.nl | Home) of vraag na bij een lactatiekundige.

Succes! Je gaat er komen!Goed dat je je vragen stelt!

Share This Page