dag Ilse, het voedingscentrum adviseert naast de 2000 kcal die je per dag als vrouw zou moeten nemen om er 500 extra te nemen bij borstvoeding. Nu heb ik 2 kinderen aan de borst (tandemen) en heb bijgehouden dat ik ongeveer 3200 kcal per dag eet. Ik blijf hierbij op gewicht. Ik eet echter ook veel te vet merk ik. Maar is het zo dat de toegestane hoeveelheid vet per dag ook toeneemt met die kcal? Of zijn die 500 kcal anders verdeeld; meer koolhydraten bijvoorbeeld? Ik eet 10 bruine boterhammen, maar met halvarine en pindakaas en hagelslag zit je al zo aan het max. vet. Verder 2 borden avondeten en 2-3 stuks fruit en 1/2 liet mag melk. En dan nog koekjes/ chips . Graag je idee hierover. groetjes Mirjam
hoi mirjam, wanneer je tandemt heb je natuurlijk meer nodig, maar het is geen vrijbrief om holaadijee aan de chocolade soezen en patat te gaan! Nu zal dit wel loslopen, en ik vind pindakaas en hagelslag wel normaal eten hoor. wanneer je op gewicht blijft en er met een half oog op let, zou ik me nu niet zo druk maken. daarbij wordt het winter en mogelijk heb je dan ook meer energie nodig. Wees gewoon bewust van wat je eet. dat lijkt me het beste. en dat doe je al, want je hebt je ingelezen! Groetjes Heidi Margit