Kolven en weer werken

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Natasja 22, Feb 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Natasja 22

May 6, 2010
    37
    0
    6
    Hallo,

Ik moet 4 maart weer aan het werk en nu wil ik mijn dochter borstvoeding blijven geven maar dan via de fles. (Dus afgekolfde borstvoeding)
    Het is i.v.m het werk ook makkelijker dat ik maar 1 keer hoef te kolven op het werk. Ik werk erg onregelmatige diensten van vroeg (ga dan al om 06:00 uur weg) tot avonddienst (ben dan pas om 23:30 uur thuis).

Ik geef mijn dochter nu nog volledig de borst op aanvraag. ze komt nu nog om de 2 á 3 uur overdag. 's nachts laat ze er veel langer tussen ze krijgt om 23:00 uur de laatste voeding en slaapt dan tot 09:00 uur.

Ik ben al begonnen met kolven, ik kolf iedere morgen de eerste voeding af.
    Ik kolf dan ongeveer 80/100 cc af aan 1 borst.
    De borst waar zij aangedronken heeft komt niet meer zoveel uit ongeveer 20/50 cc.
    Ze krijgt soms de fles (met afgekolfde borstvoeding) om haar eraan te laten wennen. Ze drinkt dan echter niet zoveel ongeveer 80cc soms 110cc. Aan de borst drinkt ze ongeveer 10 tot 15 min.
    Is dit normaal want op de verpakking van de kunstvoeding staat dat ze al op 180 cc moet zitten? Ze weegt nu 5045 gr. en is 11 weekjes.

Maar ik wil voordat ik weer moet gaan werken de volledige voeding afkolven zodat ze alleen nog flesjes krijgt. Ik heb gehoord dat je dan nog maar 3 keer op een dag hoeft te kolven.

Maar nu is mijn vraag hoe maak ik de omschakeling van om de 2 tot 3 uur aanleggen tot 3 keer kolven op een dag, zonder aan te leggen?
    Want ik neem aan dat je dit ook voorzichtig moet afbouwen?

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Alvast bedankt!

Groetjes Natasja

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

je hebt een aantal vragen.

-voorraad opbouwen, wat je nu doet, de ochtendvoeding kolven is prima, zo bouw je inderdaad een mooie voorraad op.
    - je kunt de hoeveelheid BV in een fles niet vergelijken met schema voor kunstvoeding. Een kind dat KV krijgt, krijgt op deze leeftijd al minder flessen, met per keer meer qua hoeveelheid.
    Jouw kindje kan prima aangeven hoeveel BV ze uit de fles wil drinken per keer. Meestal zien we dat borstgevoede kinderen vaker wat minder per keer drinken. Dit is prima, vertrouw er maar op dat ze het zelf aangeeft!
    -wat is je motivatie om alles te gaan kolven en alleen flesjes te geven? Het kan juist makkelijk zijn de kolfsessies te bewaren voor als je werkt en haar thuis gewoon aan te leggen, dta is ook beter voor je productie.
    - als je helemaal overgaat op kolven en je kolft nog maar 3 keer per dag, dan zal je totale productie snel afnemen, omdat je minder vaak de borsten leegt, wordt er minder melk gemaakt.
    Dit kan wel maar dan zul je al snel aan moeten gaan vullen met kunstvoeding omdat je snel door je voorraad heen zult zijn.

Als je nog aanvullende vragen hebt, hoor ik het graag.

Mirjam

3. Natasja 22

May 6, 2010
    37
    0
    6
    Hoi Mirjam,

Bedankt voor het antwoorden.

Het liefste geef ik haar de borst dan de fles.

De motivatie was eigenlijk om op het werk zo min mogelijk hoeven te kolven. Ik werk in de zorg en het is moeilijk te plannen wanneer er tijd is om te kolven. Ik werk ook erg onregelmatige diensten.

Ze drinkt nu om de twee uur soms laat ze er 3 uur a 4 uur tussen maar dat gebeurt niet zo vaak. Je kolft toch wanneer ik haar aan zou leggen, dus dan betekend het dat ik op me werk om de 2 uur moet kolven en dat is niet haalbaar.

Kan ik op het werk ook 4 uur ertussen laten, want dan zijn mijn borsten ook iets voller waardoor ik er meer eruit krijg. als ik om de twee uur ga kolven komt er max 50 tot 80 cc uit en om de 4 uur krijg ik er met gemak 150 tot 200cc uit. Of gaat dan de productie ook omlaag?
    Is het voor mijn dochtertje ook niet verwarrend dat ze de ene keer de hele dag de fles krijgt en dan opeens weer de borst?

Als ze naar het kinderdagverblijf gaat hoeveel voeding moet ik eigenlijk meegeven zodat ik zeker weet dat ze genoeg heeft.
    Want ik weet niet hoeveel zij dan ongeveer drinkt uit de fles. Want vaak drinkt ze maar 80cc/100cc en afentoe zelf 120/150cc als ze er 3 a 4 uur tussen laat.
    Moet ik dan flesjes meegeven van ong. 100cc of van 150cc.
    Ze gaat een hele dag van 7:00 uur tot 18:00 uur.
    Ik kan dan niet voorspellen wat ze dan drinkt en ik vind het zonde als ze het niet op krijgt dat ik het dan weg moet gooien.

Sorry voor de vele vragen, maar ik probeer nog een middenweg te vinden hoe ik het allemaal ga doen qua voedingen als ik weer ga werken.

Groetjes Natasja

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi Natasja.

Vraag al je vragen aan ons, daar zijn wij voor!

1) Kolven op je werk.
    Probeer 2x tijdens je werk te kolven ( voor of na je pauze) en 1x voor je naar huis gaat, als je klaar bent met werken. Je hebt recht op een kwart van je werkuren om te kolven op je werk (dus 8 uur werken is 2 uur mogen kolven). Daar hoor je tijd en ruimte voor te krijgen. Ook tijdens late diensten geld deze regel en je hoeft pas met 6 maanden weer nachtdiensten te draaien.

2)Verwarring.
    Je kindje (en jij ook) zal even moeten wennen aan dagen met de fles en dagen volledig de borst, maar dat hebben ze snel genoeg door. Probeer voor je naar je werk gaat haar nog aan de borst te leggen en 's avond.
    Start wel alvast met oefenen met de fles drinken. 1 of 2 maal per dag. Het hoeft niet direct een hele voeding te zijn, het gaat om het oefenen. Ze gaat vanzelf steeds meer uit de fles drinken.

3)Geef voldoende mee naar het KDV. Is er melk over dan kan je dat altijd nog invriezen of in de koelkast bewaren voor de volgende dag.
    Geef verschillende porties mee. Dan kunnen de leidsters altijd nog welk extra geven als je dochter daar om vraagt.
    Het zal in het begin even zoeken zijn hoeveel melk je kleintje op het KDV gaat drinken. Bespreek dit met de leidsters en samen komen jullie er wel uit. Geef in het begin porties van 50 en 100 mee. Start met 4x 100 en 4x 50 meegeven en kijk hoe je daar mee uit gaat komen.

Succes en heb je meer vragen, dan lezen wij die graag.

Groetjes Saskia

Share This Page