Mijn dochter is vandaag 6 weken oud. Ik heb 2,5 week borstvoeding gegeven maar dat werd te pijnlijk en ben ik alles gaan kolven. En gaf ik dus alle voedingen de moedermelk per fles. Sinds 2 weken geef ik ook 1 of 2 x per dag kunstvoeding omdat productie wat achter uit liep (en eerlijk gezegd ik ook wel eens wijntje nam en dus een lading kon weg gooien). Nu wil ik het per vandaag gaan afbouwen het kolven omdat het te veel tijd in beslag neemt en ik er zelf niet leuker op word en zelfs enorm gestresst en bijna depressief en dat merkt de kleine ook. Op internet zijn niet echt schemas te vinden. Ik kolfde altijd om de 3 uur, heb een dubbele kolf. Ik kolfde de borsten altijd leeg. Nu kolf ik vandaag om de 4 uur om het afbouwen te starten. Nu al enorme harde borsten en schijven die ik er uit moet masseren. Hebben jullie misschien tips hoe je het beste kan afbouwen?
Ik ben toevallig ook deze week begonnen met kolven afbouwen. Je kunt kiezen: 1 kolfbeurt laten vervallen en als je geen stuwing meer voelt, kun je een volgende laten vervallen. Dit schijnt een aantal dagen te duren per kolfbeurt. Niet 1 die ervoor of erna komt. Elke kolfbeurt minder afkolven. Elke keer 30 CC minder bijvoorbeeld. Voelen je borsten weer zacht, dan weer 30 CC minder. Ik zou hier niet voor kiezen, want het werk van het kolven blijft hetzelfde en levert je dus geen tijdwinst op. Meer tijd tussen kolfbeurt laten zoals je nu doet. Ik ben van elke drie uur naar elke 3,5 uur gegaan. En ga vannacht voor het eerst een voeding weglaten ('s nachts weigert hij de borst niet). Scheelt me geen kolfbeurt, maar aan de borst drinkt hij minder en komt snachts dus twee keer. Hoop dat ik dan wat meer slaap krijg. Je kan het ook rigoureus aanpakken door alleen de druk af te kolven als je veel stuwing hebt. Maar aangezien je nu al last hebt, zou ik dat niet doen. Straks krijg je een borstontsteking. Dan moet je nog veel meer kolven om die weg te krijgen en je wordt ee behoorlijk ziek van. Ik drink er ook saliethee bij. 1 kopje per dag, want het kan ook effect hebben op de darmpjes van de baby volgens mij. Je zou ook nog het homeopathische middel phytolacca gebruiken om de productie te remmen. Maar langzaam afbouwen lijkt me het beste. Dan kan de kleine ook rustig wennen aan de flesvoeding.
Ik heb ook een paar weken fulltime gekolfd, ben rond de 5 weken af gaan bouwen om dezelfde reden als jij. Vond het inderdaad erg veel tijd kosten, had voor m'n gevoel helemaal geen tijd om m'n zoontje aandacht te geven, werd er zelf inderdaad ook niet leuker op en dat vond ik het niet waard. Ik ben inderdaad ook begonnen met elke keer langer tussen de kolfbeurten te laten, waardoor je dus langzaamaan steeds een kolfbeurt laat vervallen. Als ik merkte dat m'n borsten na 4 uur nog niet heel voel aan voelde dan wachtte ik gewoon en verschoof ik het naar bv. 4,5 uur. Als dat goed ging naar 5 uur enz. Toen ik eenmaal op nog 2 a 3 keer kolven per dag zat, was het bij mij ook binnen 3 dagen afgelopen, toen liep het opeens heel hard terug. Ik heb trouwens al vanaf het begin om de 4 uur gekolfd, kolfde per 24 uur ruim een liter, dus dat was zat voor m'n zoontje Maar ik zou inderdaad wel rustig aan doen, om borstontsteking e.d. te voorkomen. Ik heb af en toe een dag last van stuwing gehad, dan kolfde ik soms toch nog weer een keer extra en/of bleef ik even een paar dagen op hetzelfde aantal kolfbeurten, om vervolgens weer rustig verder te gaan. Succes ermee! Hopelijk vinden jullie snel de rust weer terug!
Bedankt voor jullie reacties. Heb er zeker wat aan gehad. De melkproductie is enorm minder en heb vandaag om de 5 uur gekolft. Ik moet dan wel even de harde plekken weg masseren maar die zijn dan ook zo weg!! Ik krijg mn leven weer terug en geniet sinds vandaag op een hele ander manier van mn dochtertje!