Afbouwen kolven

Discussion in 'Borstvoeding' started by Nancydierengek, Jan 31, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nancydierengek

Nancydierengek Fanatiek lid

Mar 1, 2017
    2,259
    1,507
    113
    Female
    Hoi meiden,

Ik ben op 19-01-2019 bevallen van een pracht zoon.
    Helaas is mijn borstvoeding niet goed op gang gekomen.
    Ik heb heel geen last van stuwingen gehad.
    Maar toch ben ik steeds wezen kolven om de kleine man toch een beetje moeder melk elke dag te geven.

Na elke voedingsbeurt kolf ik meteen dus 8x op een dag. Waarvan ik 6x een kwartier kolf.
    Meestal heb ik dan 20 cc borstvoeding voor de kleine. De rest vul ik aan met kunstvoeding.
    En 2x per dag doe ik aan power pumping das een uur lang om de 10 minuten 5 minuten kolven. Dat was op advies. Ik heb dan meestal rond de 30 cc borstvoeding.

Ik moet zeggen doe dit nu tot vandaag aan toe en ben er helemaal klaar mee met dat kolven. Ben wel blij dat onze kleine man toch wat borstvoeding binnen heeft gekregen tot nu toe. Maar voor dat beetje melk zit zoveel tijd aan vast om dit te kunnen geven.
    Komt erop neer dat ik het wil gaan afbouwen en dan volledig wil overstappen naar kunstvoeding.
    Want dat kolven steeds voel ik mij niet meer goed bij.

Zijn er mensen hier die mij tips kunnen geven hoe ik dan het beste dit kan afbouwen?

2. Fennec

Fennec Fanatiek lid

Dec 30, 2016
    2,480
    2,974
    113
    ICT-er bij overheid
    Ik ben ook aan het afbouwen. Voor de baby maakt het weinig uit. Die kan meteen op volledig kv over.

Ik kolf alleen als mijn borsten pijn doen en sochtends, omdat je dan de meeste melk hebt.

3. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

Is het geen optie om je kindje gewoon aan te leggen en daarna een flesje kunstvoeding te geven om aan te vullen. Niet dat ik je wil pushen maar het klinkt alsof je vooral klaar bent met kolven en niet perse met kunstvoeding. Omdat je het hebt over “helaas niet op gang gekomen”. Heb je trouwens advies/begeleiding gehad van een lactatiekundige?

Snap overigens volledig dat je klaar bent met dat kolven. Ik deed het ook nooit voor de lol ;).

Als je echt wilt afbouwen zou je het of geleidelijk kunnen doen en om de paar dagen een keer per dag minder kolven, of cols turkey en alleen de druk afkolven. Ik zou sowieso stoppen met het powerkolven.

Zoe123 likes this.
  4. Nancydierengek

Mar 1, 2017
    2,259
    1,507
    113
    Female
    Hoi bedankt voor je reactie!
    Ik dacht dat ik het moest afbouwen zodat kindje er ook aan kon wennen. Maar dat maakt dus niks uit. Ik kolf nog steeds maar Phoe ben er echt klaar mee maar aan de andere kant elk beetje wat mijn zoon nog kan krijgen wil ik hem toch nog geven. Hmm lastig. Ik ben daarom nog niet begonnen met afbouwen. :confused:;)

Fennec likes this.
  5. Nancydierengek

Mar 1, 2017
    2,259
    1,507
    113
    Female
    Ook jij bedankt voor het reageren!
    Kindje aanleggen zijn we juist mee gestopt. Dat was elke keer zo’n gevecht. Kindje pakte wel de tepel goed maar doet er vervolgens niks mee. Ook al prikkel je hem. Dan doet hij ff sabbelen zeg maar maar verder niet drinken. Hij word daardoor weer drammerig en laat dan de tepel los omdat er dan niks uit komt. Daarom ben ik ook gestart met kolven. Ook op advies van een lactatiekundige. Van deze lactatiekundige moest ik dan ook starten met 2x op een dag power pumpimg om te proberen de melk productie beter op gang te laten komen.

Ik had gehoopt door het kolven dat ik hem volledige borstvoeding kon geven op die manier. Maar mijn melk productie komt gewoon niet goed op gang. Iedere keer maar 20cc. En dat vind ik echt balen. Maar goed als je dat x8 doet is het toch totaal 160cc wat hij aan borstvoeding binnen krijgt.

Ik ben nog niet bezig met afbouwen met kolven omdat ik nog in twijfel ben.
    Wel ben ik gestopt met dat power pumpimg want daar was ik helemaal klaar mee.

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    Heyyyy, ga je toch stoppen?

Share This Page