Licht kindje door te weinig voedzame bv?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Chantico, 3 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantico

Chantico Niet meer actief

Ons dochtertje krijgt nu al weer vijf maanden volledige borstvoeding. Ze ontwikkelt zich goed, is vrolijk en geeft meestal na zo'n drie uur weer aan dat ze honger heeft (alleen 's avonds vaak wat eerder, heb het idee dat ik dan minder melk heb, of zij grotere honger)

So far so good. Behalve dat ze op het cb steeds ze niet zo zwaar is als ze gewogen wordt. Ze volgt redelijk een eigen lijntje, dat wel, maar wel vrij onderin (met 19 weken was ze 5700 gram). Op zich maak ik me er niet meer echt zorgen om, je hebt ook lichte kindjes nodig om tot een gemiddelde te komen. Ik let nu vooral op hoe ze overkomt en ga niet meer vaak wegen.

Toch vraag ik me nog steeds soms af: stel dat ze eigenlijk te weinig voedingsstoffen binnen krijgt via mijn melk, loopt ze dan een blijvende groeiachterstand op, of 'trekt dat weer bij' als we straks met bijvoeding gaan beginnen? Ik geef haar bv omdat ik denk dat dat het beste is, maar misschien is dat dus niet zo.

Het kan toch dat bv niet voedzaam genoeg is? Op mijn gekolfde melk zit niet echt een mega/vetlaag. En ze komt ook nog steeds niet om de vier uur...

Je leest wel eens van mama's die na lang tobben met de bv stoppen en dat de kleine het op kv dan opeens veel beter blijkt te doen. Ik wil graag doorgaan met bv, maar niet als mijn kleine meisje daar eigenlijk niet voldoende aan heeft... Maar hoe merk je dat?

2. 4days

4days Niet meer actief

Hallo! Ik snap heel goed dat je je zorgen maakt, bij bv weet je immers niet precies wat erin zit. Maar het is eigenlijk onmogelijk om te weinig voedingsstoffen te hebben. ;) Op het cb hanteren ze een grafiek die gebaseerd is op kinderen die kv krijgen, en kinderen die bv krijgen hebben nou eenmaal een andere groeigrafiek. Dus je hoort ook vaak dat de kinderen wat lichter zijn, maar dit heeft niets ermee te maken dat je baby te weinig binnen zou krijgen. Dat ze sneller groeien van kv wil zeker niet zeggen dat het beter is!

Eigenlijk moet je meer kijken naar dingen als plasluiers. Heeft je meid nog voldoende plasluiers? Dan krijgt ze ook genoeg bv binnen. :)

Het kan overigens zijn dat s'avonds de productie wat minder is, dat heeft bijna elke borstvoedende vrouw, ikzelf ook. Je kunt proberen de productie wat op te voeren door tussendoor te kolven. Of als je denkt dat ze s'avonds echt nog honger heeft, kun je s'ochtends een flesje extra kolven en dat dan s'avonds geven.

Heel veel succes ermee! :)

3. chacha

chacha Fanatiek lid

20 jan 2006
    4.918
    0
    0
    Met mijn oudste ben ik vrij snel overgestapt op FV. Zij is een lichtgewichtje gebleven, nu zal ze zo'n 11,5 tot 12 kilo zijn. Ze sliep al snel het klokje rond. Ze heeft nooit hard gegroeid, ook niet met bijvoeding

Mila krijgt BV en groeit hard, heel hard. En toch redt zij het ook niet langer dan 3 uur er tussen (tja 's nachts, maar de laatste tijd komt ze dan ook weer vaker) 's avonds komt ze om de 2 a 2,5 uur. Terwijl je zou denken dat ze met die gewichtstoename (zo'n 200 a 250 gram per week) toch wel met wat minder zou kunnen.

In principe is alle BV voedzaam en zit er voldoende voedingsstoffen in (het schijnt een fabel te zijn dat sommige moeders onvoldoende voedingsstoffen hebben in hun BV)

Als je je kindje op verzoek voedt, kun je er vanuit dat ze zelf wel regelt hoeveel ze nodig heeft.
    Drinkt ze je borst ook goed leeg?

Gewicht is een leuk iets, maar het is ook belangrijk om naar het totaalplaatje te kijken: is je meisje tevreden? Is ze alert en heeft ze oog voor de omgeving? Geeft ze duidelijke hongersignalen? En is dan voldaan na de borst? Als dat allemaal goed zit, zijn dat veel belangrijkere tekenen dan dat ze in gewicht toeneemt.

Als je je echt zorgen maakt over haar gewicht kun je de groeicurve invullen op www.borstvoeding.com Zolang daar de lijn niet heel drastisch afbuigt, zit het echt wel goed.

Succes!

4. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Zolang Ise tevreden en happy is, genoeg plasluiers heeft en gewoon haar eigen groeilijntje mooi volgt is er niets aan de hand. In de avond heb je idd wat minder melk, maar dat is normaal.

Danique is ook een lichtgewichtje. Morgen weer naar het CB, maar met 17 weken woog ze 5320 gram bij 64 centimeter. Het CB hier maakt daar niets van (en ik al helemaal niet), zo lang ze een goede eigen lijn heeft.

Op de groeicurve van het CB zit ze qua gewicht helemaal onderin maar dat heeft ze altijd gezeten, vanaf geboorte.
    Kom je wel es op www.borstvoeding.com ? Ik vul daar ook die groeicurve in die is afgestemd op BV-kindjes, waar Chacha het over heeft. Danique zit daar op de 2de lijn van onderen en niet op de onderste, kun je zien hoeveel dat scheelt met de FV-curve die ze op het CB hanteren.

5. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    's avonds is de productie van bv altijd wat minder en dat is mede waarom de baby gaat clusteren (steeds weer komen om te drinken) daarmee vullen ze ook hun mama-honger en bouwen ze een bodempje op voor de nacht ;)

6. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb ook een lichtgewichtje. Met 24 weken was ie 5910... Ik zie in onze curve een lichte stijging weer vanaf 34 weken. Dat is het moment dat de bijvoeding ook echt lekker ging.
    Ik zou me geen zorgen maken als ik jou was. Je let heel goed op hoe het met je kleintje gaat. En dat is het belangrijkste.

Groetjes!

7. 4days

4days Niet meer actief

En zelfs al zaten er echt weinig voedingsstoffen in, dan zou je kindje gewoon weer veel eerder komen omdat ze weer honger heeft. ;) Ze meldt zich heus wel als ze te weinig krijgt!

8. Chantico

Thanx meiden, voor jullie bemoedigende woorden!

Ise heeft altijd goede plasluiers, dus als dat de graadmeter is, dan krijgt ze niks tekort :D Ze heeft de laatste tijd ook nog maar weinig poepluiers, dus de bv gebruikt ze ook echt optimaal.

Ze is zeker alert, onderzoekend en communicatief. Ze geeft het prima aan als ze honger heeft. ;)

Ik ken de grafiek van bv.com, ook daar zit ze redelijk onderin. (Het lukt me niet om het plaatje hierin te kopiëren) Ze is sinds haar geboorte wel steeds iets aan het zakken, maar op het cb vinden ze het verder niet zorgwekkend, ook omdat ze er gewoon goed uitziet, zoals de arts zei.

Maar na jullie reacties ga ik het maar gewoon weer loslaten en genieten van mijn mooie meisje!

Bij de 20-weken-echo zeiden ze trouwens al dat het een slanke baby was, dus het zal wel gewoon haar bouw zijn. Blij te lezen dat er meer lichtgewichtjes zijn met wie het gewoon goed gaat!

9. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Het kan indd liggen aan de bouw van je kindje. De ene baby is nu eenmaal slanker van nature dan de andere.
    Mijn dochtertje bijvoorbeeld heeft vaak honger, eet en drinkt goed en veel, en ze heeft vaak poepluiers (2 à 3 x per dag) maar ze komt ook niet zo makkelijk bij.
    Ik zou me geen zorgen maken als ik jou was en indd lekker genieten van je meisje ;)

10. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Je zou tussendoor een keer extra kunnen voeden op JOUW verzoek, en bij iedere voeding borstcompressie toepassen, zodat de calorie-rijkere melk goed toegeschoten wordt.
    Maar zoals de rest ook al aangeeft, een tevreden,blije,goed-plassende baby? Dan doet ze het prima! Ga zo door.

11. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Chantico, nog even een update voor je vergelijk : vanmorgen bij het CB geweest en Danique weegt nu 5860 gram (bij 66 centimeter).
    Was weer helemaal prima en ze volgt mooi een eigen lijntje.

12. Chantico

Mooi hoor Natas!

Ik ben met Ise naar het weeguurtje geweest: 6060 gram! (330 gram meer dan drie weken geleden, ze groeit al tijden gemiddeld 110 gram per week) De lengte is niet gemeten, maar drie weken geleden was ze zo'n 62,5 cm. De arts zei ook dat ze mooi dezelfde lijn volgde als de laatste keren dat ze gewogen werd.

Wat zijn ze lief hè, die 3-augustus-baby's ;)

13. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Dan is Ise weer heel mooi aangekomen!

Ja, 3-augustus-babies are the best :)

Deel Deze Pagina