Afbouwen, maar hoe?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lentekriebel, 3 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Dames,

Ik heb een half jaar met heel veel plezier borstvoeding gegeven, ben zo ontzettend blij dat ik er toch voor heb gekozen en dat we het ondanks een slechte start in de kraamtijd volgehouden hebben.

De laatste tijd heb ik meerdere keren getwijfeld of ik zou stoppen of doorgaan, maar toch de knoop doorgehakt en ik wil gaan afbouwen. De kleine man begint ook steeds meer afgeleid te raken en begint nu zelfs steeds keihard te bijten. Ik weet dat die laatste dingen over gaan of verholpen kunnen worden, maar het geeft net dat extra zetje zodat het iets 'natuurlijker' voelt om af te bouwen.

Ik heb alleen geen idee hoe ik moet afbouwen.
    Het liefst wil ik de ochtendvoeding nog wel blijven doen, maar ik heb geen idee of mijn productie dit gaat trekken.
    Daarbij heb ik geen idee hoe vaak en op welke tijden hij drinkt. Ik voed op verzoek en heb de voedingen nooit bijgehouden. Moet dit wel als je wil afbouwen?

Kan iemand mij tips geven om af te bouwen? Of kan ik beter een lactatiekundige hiervoor inschakelen?

Extra info: Vorige week heeft mijn zoontje voor het eerst bij opa en oma gelogeerd en toen kon ik probleemloos 12 uur zonder kolven.

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.820
    5.956
    113
    Vrouw
    Kan je iets vertellen over hoe je dag er ongeveer uit ziet?
    En ben je begonnen met bijvoeding?

Supergoed trouwens, 6 maanden :))

3. Lilly156

Lilly156 Fanatiek lid

9 dec 2012
    1.698
    0
    0
    Wat goed dat je zes maanden hebt volgehouden!! Over twee weken wij ook en ik denk ook aan afbouwen. Het liefst wil ik de ochtend en de avondvoeding behouden en de overige voedingen vervangen.

Je kunt eens op borstvoeding.com kijken over afbouwschema's. Ga niet te snel want dan loop je het risico op een borstontsteking. Dus vervang eerst 1 fles ergens midden op de dag en probeer die niet af te kolven (tenzij niet anders kan, dan alleen de druk eraf halen). Maar uit jouw verhaal blijkt dat je er niet veel last van hebt.

Misschien kun je eerst nog een week of twee weken kijken hoe jullie dagen verlopen en hierin een regelmaat herkennen.

Ben je ook al begonnen met bijvoeden? Ik lees even mee misschien kan ik ook nog wat tips meepikken.

4. Lentekriebel

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Zoe123,
    Een dag thuis ziet er als volgt uit:
    +/- 7.00 wordt de kleine man wakker en voed ik hem lekker bij mij in bed. Hij drinkt dan niet heel veel. Vaak maar 1 borst en die drinkt hij niet 'leeg'. Meestal gaat ie meteen daarna nog weer even naar bed en slaapt ie een klein uurtje.
    +/- 10.00 uur krijgt ie een beetje fruit. Sinds vorige week Rapley, daarvoor kreeg ie al een potje omdat (naar mijn mening) al toe was aan iets anders dan de borst. Eerder gaf ik hem eerst de borst en daarna keek ik of hij nog wat fruit wilde, vanaf vorige week andersom: hij eet fruit en dan kijk ik of hij nog melk wil. Meestal wil ie niet heel veel, en sinds een paar dagen begint ie na een paar slokken zelfs te bijten. Ik heb dan al een tsr gehad, dus aan te weinig melk kan het niet liggen.
    +/- 12.30/13.00 uur krijgt ie een broodje en daarna kijk ik of hij nog wat melk wil. Dit is wisselend, maar ook gister en vandaag weer bijten na een paar slokken.
    +/- 15.00 uur krijgt ie weer de borst en dan drinkt ie best flink (1 borst).
    +/- 17.30 krijgt ie groente en begint ie flink moe te worden (hij slaapt niet heel veel overdag).
    +/- 18.15/18.30 gaan we naar boven om in bad te gaan en rond 19.00 uur voed ik hem in slaap. Dan drinkt ie 2 borsten helemaal leeg.
    +/- 23.00/23.30 maken we hem wakker en krijgt hij een fles kunstvoeding en kolf ik zelf mijn borsten leeg. Die kunstvoeding krijgt hij al heel lang (heel eerlijk, omdat we erachter kwamen dat hij het daar iets langer op volhield in de nacht).

Op werkdagen kolf ik sinds een week niet meer 2x, maar 1x rond 12.00/13.00 uur. En dit gaat prima zonder stuwing of pijn.

Ik weet dat de manier van bijvoeding niet helemaal gaat zoals het hoort (eerst 'bij'voeding en dan borst), maar hij doet het er prima op.

Mij lijkt het het fijnst om 1 voeding per week/paar dagen af te bouwen, zodat we er beide lichamelijk en geestelijk aan kunnen wennen. Maar ik heb het idee dat zoonlief het niet heel veel uitmaakt, als hij maar iets krijgt.

En als ik dan straks over ben op flesvoeding, welke tijden en hoeveelheden hou ik dan aan? Moet ik dan ook gewoon zijn vraag volgen?

Lief dat jullie me willen helpen en Lilly, top dat jij het ook al 6 maand volhoudt!!

5. Suzanne1984

Suzanne1984 Fanatiek lid

30 dec 2011
    1.613
    0
    36
    Ik zou zelf niet afbouwen en aan kunstvoeding beginnen. Zeker niet nu je aangeeft dat je al maar 1 keer moet kolven.
    Zeker als je productie met 9 maand is gestabiliseerd en je nauwelijks meer hoeft te kolven, is borstvoeding geven gewoon super fijn. Geen gedoe met flesjes uitkoken, hoeveelheden afpassen, tijden etc.

Mijn jongste wordt van de zomer 2, en ze drinkt S ochtends en S avonds nog bij me. En tussendoor ook nog wel eens als we samen thuis zijn. Ik zou zelf, als er geen noodzaak toe is, het m zelf laten bepalen

6. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Ik zou ook gewoon zo doorgaan en in de avond dan niet meer kolven als dat tegen gaat staan. Je kunt kijken of je dat redt zonder stuwing. Dan kun je het kolven op werkdagen misschien ook laten vallen, als je niet te vaak weg bent moet dat wel lukken. Misschien wel een keer eerst borst en dan voeding ivm vochtinname, maar ik kan niet zo goed inschatten hoeveel je kindje nu krijgt. Als de bv goed loopt nu en je kunt het makkelijk een keer door een fles vervangen zonder dat je zelf last krijgt, zou ik het zo laten. Dan heb je volgens mij de hoogste kans dat je het langer kunt volhouden. Als je nu naar twee voedingen wilt heb je kans dat je productie nog niet stabiel genoeg is en dat je helemaal afbouwt. Als je nog iets zelf wilt voeden zou dat zonde zijn, toch?

Edit: ik zie dat je niet meer zelf wilt voeden, dan toch gewoon vervangen door kv. Elke paar dagen een voeding vervangen, denk ik. Sorry, kan ik je niet zo goed bij helpen.

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.820
    5.956
    113
    Vrouw
    #7 Zoe123, 5 mei 2014
    Laatst bewerkt: 5 mei 2014
    De 1e voeding die je kan laten vallen is de middagslok.
    Je kan een fles kv geven, maar met 7 maanden.mag je ook wat yoghurt geven. Evt een.slokje thee of water er bij.

Wellicht een idee om dan de borst wel voor het fruit te geven.

Dan de voeding van 15.00

Dan even kijken wat er overdag overblijft.
    De avond en ochtendslok zijn de laatste die er af gaan.

Kijk gewoon hoe het gaat! Met 3 voedingen zou je het wel redden waarschijnlijk dus dat is ook een optie.Die voeding s'ochtends en s'avonds is wel een.fijn momentje samen :) Maar 2 voedingen is denk ik net te weinig om het te redden.

En anders, dan bouw je rustig af.
    Dat kan soms snel gaan,soms heeft het wat meer tijd nodig.

Wat betreft de droomvoeding...op zich zou ik zeggen,stop met kolven en wakker maken.
    Probeer het eens en kijk wat er gebeurd.Het kan zijn dat ze wat eerder wakker is, maar mijn ervaring is dat dit dan wel weer opschuift naar later en dan s'ochtends.
    De kolfbeurt kan je voorzichtig afbouwen. (alleen de druk er af)

Succes!

8. Lentekriebel

11 sep 2011
    1.384
    0
    0
    Zoe123, bedankt voor je tips. Daar kan ik echt wat mee.
    Ik ga het proberen en kijken wat meneer ervan vindt..

Dank je wel!

Deel Deze Pagina