Afbouwen maar toch overproductie?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door KellD, 3 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113
    Hi!

    Mijn zoontje is nu 6 weken oud. Ik begreep dat je ongeveer in totaal 7 weken zou moeten afbouwen van borstvoeding. En tot die tijd krijgt hij gewoon afgekolfde voeding in een fles (heb een voorraad in de vriezer)

    M'n zoontje komt ongeveer nu om de 4 uur voor z'n voeding. Dit trekken m'n borsten al amper. Nu probeer ik één voeding per week af te bouwen. Maar na 4 uur staan m'n borsten nu echt op "knappen" en dan krijgt hij nog wel een flesje afgekolfde melk. Dan zouden m'n borsten het 8 uur vol moeten houden. Gister en eergister is dat net aan af goed gegaan, maar toen had hij behoefte om de 3 uur te drinken. Dus dat scheelde wel voor m'n borsten.
    Maar de toeschietreflex is te heftig voor m'n zoontje wat betreft de volgende voeding na zn flesvoeding. Vervolgens drinkt hij dus niet de borst leeg omdat hij dan al verzadigd is. En dan heb ik zelfs nog één borst over! Waardoor dus de volgende voeding nog maar net te redden is.


    Maar vandaag zit hij netjes om de 4 uur. En ik merk nu dus dat mijn borsten vol zijn gaan lopen. En dan moet ik nog 4 uur! Wat is raadzaam? Om alsnog af te kolven?

    Ik merk ook dat hij 180 cc weg kan drinken van een fles. Eerste instantie was ik dat zeker niet van plan! Maar hij was echt niet verzadigd en was nog echt aan het krijsen voor meer. Maar meneer is dus nu 'pas' 6 weken en drinkt al 180 cc weg per voeding. En hjj krijgt nog 7 voedingen op een dag.

    ( Als ik kolf , voor zo'n 15 min kolf ik daadwerkelijk ook 180 cc af. Terwijl hij dus langer aan de borst hangt dus het kan ook zomaar zijn dat hij meer drinkt?! )

    Wat is raadzaam? Om alleen nog volledig de druk eraf te kolfen? Want de toeschietreflex is zo sterk. Vind het eigenlijk gewoon zielig.

    Sorry voor het lange verhaal.
    Alvast bedankt!
     
  2. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Afbouwen zoals als jij het beschrijft gaat niet na 6 weken bv.
    Dit gaat meer op na een aantal maanden bv.
    Bij 6 weken zijn je borsten nog volop aan het opbouwen en afstemmen. Pas na een week of 10-12 zijn jullie wat op elkaar afgestemd.
    Wil je stoppen omdat je straks weer moet gaan werken?
     
  3. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113

    Bedankt voor je reactie! Dat is inderdaad de reden. Echter al genoeg in de vriezer zitten om een end te overbruggen. In ieder geval bedankt!
     
  4. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik ben gaan afbouwen met 8-9 maanden. Advies was eerste de voeding van de namiddag te doen, daarna niet de voeding van daarvoor maar daarvoor. Dus niet 2 voedingen achter elkaar afbouwen.

    Stel je geeft in volgend schema (dit was mijn schema).
    1 uur
    7 uur
    10 uur
    13 uur
    16 uur
    19 uur
    22 uur
    Eerst die van 16 uur er af.
    Daarna die van 10 uur.
    Dan die van 22 of 1 uur eraf.
    Etc.

    Kan je straks op werk niet kolven?
     
  5. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113

    Toevallig doe ik precies dezelfde voedingen afbouwen. Had al wat georiënteerd. Maar nu merk ik dat hij echt veel drinkt kwa hoeveelheid cc , dus dat vind ik nog wel erg zoeken. Hij is met 160 cc echt niet tevreden , en wilt dus steeds meer. Maar geeft nu wel ook echt veel terug. Dus word er licht onzeker door of ik het nu wel goed doe. Net de druk eraf moeten kolfen tussen de 2 voedingen in. Is bijna voor mijn borsten niet te houden.

    Er kan een mogelijkheid zijn om te kolfen. Maar ja alsnog zeer 'onhandig' en voel me er niet lekker bij om dus op m'n werk te kolven.
     
  6. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ja ik zat te denken als je het afbouwen kan rekken tot 6 maanden is dat fijner voor je borsten.
    Pas wel goed op voor borstontsteking! Bij te snel afbouwen heb je daar kans op.

    Ik denk dat je beter hem vaker kleine flesjes kan aanbieden. Dochter kreeg 120 - 150 cc borstvoeding elke 3 uur en eigenlijk ook op verzoek, net als bij de borst.
    Ik deed borstvoeding in bpa vrij ijsblok bakjes, elk klontje was 20 cc. Ik deed dan 6 ontdooien/verwarmen. En als ze een keer meer wilde dan kon ik zo nog 1 of 2 blokjes pakken. Was de tray vol ging het in ern zipzakje met datum.
    https://www.greenjump.nl/Product/Eten-en-Drinken/Babyflessen-BPA-vrij/Babyflessen/Babyvoeding-borstvoeding-diepvriesbakjes

    Er is een fijne faceboekgroep https://www.facebook.com/groups/BorstvoedingNatuurlijk
     
    KellD vindt dit leuk.
  7. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113
    #7 KellD, 8 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2021
    @aicirtap mag ik nog een vraag stellen?

    Als ik de druk eraf kolf, dan kolf ik voor zo'n 5 min. Tot dat m'n borsten behagelijker aanvoelen. Maar dit lijkt mij enkel toeschietreflex? Kan ik deze melk bewaren om elders te geven , of is deze melk niet voedzaam genoeg? I.v.m het achterste vette melk wat dan niet afgekolft word? Als ik zo'n 5 min kolf haal ik er ongeveer 50-100 cc uit. (Als er druk staat op m'n borsten)
     
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Welke fles/speen gebruik je? Hoe lang duurt een voeding?
    180 cc is echt heel veel voor baby van nog geen 2 maanden. Maar je kan wel wat dingen doen om er verbetering in te brengen
     
  9. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113
     

Deel Deze Pagina