Overproductie? Ontregeling? Help

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Marrie1986, 29 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marrie1986

    23 jan 2016
    59
    17
    8
    NULL
    NULL
    Beste dames,

    Ik heb een dochtertje van nu 8 dagen oud. De bv kwam eigenlijk meteen goed op gang so far so good. Ze hapt goed, drinkt/dronk goed en groeit goed.

    Nu merk ik het volgende: Ik heb veel melk, ik lek veeeeel en heb een zeer heftige toeschietreflex ( ze verslikt zich erin ) Er is nu een cirkeltje ontstaan de afgelopen 2 dagen waar ik uit wil en ik weet niet zo goed hoe.

    Ze komt om het uur om te drinken, zit vol/valt in slaap en is er het uur erna weer voor meer. Ze drinkt mijn borst niet leeg, een sessie aan 1 borst duurt opeens 10 minuten ongeveer, dus ik loop de hele dag met 2 enorm volle borsten ( die overigens wel soepeler/leger worden tijdens het drinken ) met harde klieren zoals bij stuwing. Zo komt ze natuurlijk ook niet bij de achtermelk en heeft denk ik dan echt weer honger na een uur.

    Hiervoor kwam ze netjes om de 2,5 a 3 uur en in de nacht zon 4 a 4,5 uur. Een voeding duurde dan rond de 20 minuten per borst, ze dronk een borst leeg en de tweede dronk ze dan zon 10 minuutjes nog aan. Ik heb al even geprobeerd een lactatiekundige te bereiken vandaag maar die zijn om een of andere reden allemaal bezet/afwezig...

    Heeft iemand hier een tip wat ik, totdat ik professioneel advies kan krijgen, zou kunnen toepassen zonder "schade" aan te richten? Het is een beetje een gerommel zo. Ik heb een huurkolf in huis, ik heb er nog niets mee gedaan omdat ik niet per ongeluk dingen nog meer in de war wil schoppen.

    Alvast bedankt voor het advies!
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Klinkt als regeldagen ;). Die zijn heel normaal op deze termijn. Google er maar eens op.
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Rond tien dagen heb je altijd regeldagen. Klinkt helemaal normaal dus.

    Voor die stevige tsr zou je eerst zelf kunnen opwekken, en die tsr opvangen in een doek voor je haar laat drinken.
     
  4. Marrie1986

    23 jan 2016
    59
    17
    8
    NULL
    NULL
    Ok, heel normaal dus. tsr opwekken in een doek heb ik net gedaan, dan blijft het gewoon lopen een dikke minuut lang...
    Wat doe ik verder met die spanning in de borsten? Gewoon even ondergaan?
     
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    En bedenk ook, ze is pas 8 dagen oud..jullie zitten nog volop in het proces van elkaar leren kennen, goed leren drinken, en je borsten leren om hun werk te doen (wellicht wat te enthousiast).
    Als je heel erg last hebt, zou je een keer je borsten echt helemaal leeg kunnen kolven, maar je moet er wel voorzichtig mee zijn gezien je overproductie.
    Bij twijfel altijd een lactatiekundige inschakelen.
     
  6. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.905
    113
    noord holland
    Ik dacht ook direct regeldagen toen ik t las.
    Tsr opwekken en weg laten lopen kun je trouwens ook in een bakje/flesje laten lopen ipv in een doek. Dan kun je dit evt invriezen om straks mee uit een flesje te oefenen. Dan is inderdaad de druk er iets af waardoor ze hopelijk makkelijker drinkt.
     
  7. Marrie1986

    23 jan 2016
    59
    17
    8
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de tips. Ik heb morgen een belafspraak met lactatiekundige.
    Ik haal nu gewoon even de ergste druk eraf voor ik aanleg.

    Hopen dat het idd gewoon regeldagen zijn en we snel weer een nieuw ritme hebben. Voel me een soort Berta34 vandaag.
     
  8. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Komt waarschijnlijk wel goed. Inderdaad zoals hier gezegd werd de ergste druk er af halen,evt opvangen, en verder zou ik er vooral niet te veel aan doen.
    Dit wil niet zeggen dat het zo blijft. Ik dacht ook 'help, overproductie', bleek niet te kloppen. Daar is nu nog niets van te zeggen.
    Als je de melk opvangt, let er dan wel op dat dit vooral voormelk is. Wil je dit later in de fles gaan geven, zou ik dit aanvullen met achtermelk.
     
  9. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Hoe is het afgelopen met lk?
    Het vaak komen kan ook zijn omdat ze alleen voormelk binnen krijgt. Dan kan juist een keer leegkolven de oplossing zijn om de boel te resetten. Tegen het verslikken kun je biological nurturing houding aannemen, dan drinkt ze tegen de stroom in.

    En verder vond ik het ook een beetje volhouden. Ik had (heb) ook veel melk, pas met 3maand begon alles een beetje soepel te lopen, maar zelfs nu kan ik rechts niet als eerste aanbieden, dan is de tsr zodanig dat hij zich verslikt en de melk overal zit. Ik bied dus altijd eerst links (en steek een doek tussen mijn bh en rechts voor de melkstroom) en daarna pas rechts.
     
  10. Marrie1986

    23 jan 2016
    59
    17
    8
    NULL
    NULL
    Lk heeft meegekeken en het volgende is eruit gekomen:
    1. Strakke tongriem. Ze drinkt goed dus hoeft niet a la minuut wat mee maar ga bij eerste afspraak cb wel even over hebben.

    2. Aanleg tips gekregen en idd tsr even eraf halen zeg maar.

    3. Ik kolf nu na de ochtend voeding leeg voor de opslag en als een borst na een voeding niet leeg voelt bied ik na de "pauze " dezelfde borst aan ipv de andere.

    Verder zei ze dat zoiets als voor en achtermelk niet echt van toepassing is. Het is niet zo dat pas na een lange tijd drinken er opeens vette melk komt of een ander soort melk. De melk wordt geleidelijk aan vetter. Maar ze krijgt niet alleen voormelk. De termen voor en achtermelk gebruiken ze ook niet meer.

    Ga hier eerst even een weekje mee verder. Hopelijk stabiliseert het Wat.
     
  11. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje had hier ook erge moeite mee. Achterover leunend en hem op mijn buik laten drinken werkte erg goed. Hij kon het dan zelf beter reguleren en de zwaartekrwcht werkt mee voor de sterke tsr ;)
     
  12. Marrie1986

    23 jan 2016
    59
    17
    8
    NULL
    NULL
    Ok, net een leuke groen schuim luier gehad... dan toch te veel lactose en te weinig vet?

    Heb deze avond alleen de rechter borst steeds aangeboden ( ze kwam 3x kort op elkaar, ze cluster in de avond vaak wat ) dus ik zou denken dat die borst dan wel voldoende leeg is..

    Pfffff word hier erg onzeker van..
     
  13. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het is echt even zoeken naar een balans, bij overproductie zou ik echt alleen kolven als het nodig is, anders krijgen je borsten juist het idee dat er meer vraag is dan er werkelijk is - en dan gaat die productie dus juist weer omhoog.

    Ik liet de eerste melk weglopen na de tsr, met lichte compressie met de hand (geen kolf dus). Als de stroom iets rustiger werd, de borst wat soepeler was, dan legde ik aan. Bij overproductie bood ik telkens in blokken van vier uur 1 borst aan. Dat had hier met 1-2 dagen echt al voldoende effect. Daarna ging ik 2 borsten geven; bv eerst rechts, eindigen met links, volgende voeding eerst links en eindigen met rechts. En dat is heel lang zo gebleven.
     
  14. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Blokvoeden heeft ook geholpen hier. Vaak voel je zelf wel wanneer het effect heeft. Hier was dat ook na een dag al.
    Hier waren de luiers ook snel weer mosterdgeel.
     
  15. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    klopt, die termen worden ook niet echt meer gebruikt, maar ik vind het wel nog steeds het meest duidelijk. Melk die langere tijd in je borst zit is vetarmer, het vet zet zich af tegen de melkkanaaltjes. Naarmate er melk doorheen stroomt (als de baby drinkt dus) neemt de melk het vet mee. De eerste melk is dus wat vetarmer, en hoe meer melk de baby drinkt hoe meer vet er bij komt. Tot de "achtermelk" die nog al het vet bevat omdat er niks is afgezet tegen de melkkanaaltjes en dus het meest vette is. Het is belangrijk dat je baby de borst goed leegdrinkt, zodat het zowel de vetarme als de vetrijke melk binnen krijgt. Als de borst niet goed leeggedronken wordt kom je nooit tot die vettere melk en krijg je idd schuimluiers. Bovendien verteert die vetarme melk heel snel waardoor ze steeds na korte tijd al voor een volgende voeding komen.

    Die schuimluier zou ik je nu nog niet te druk over maken, die kan ook prima nog zijn van de melk voordat je bent gestart van het blokvoeden. Geef het even een paar dagen de tijd en als er in die week geen hele gekke dingen gebeuren zou ik het vooral gewoon even laten gebeuren. Grote kans dat de schuimluiers al snel weer afnemen en je normale luiers terug krijgt.

    En verder zou ik vooral even je LK volgen. Er zijn meerdere wegen naar Rome (wel kolven, niet kolven, enz.), maar het gaat pas mis als je allerlei wegen tegelijk probeert te bewandelen.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina