afbouwen met een jaar...

Discussion in 'Borstvoeding' started by Mukkie11, May 19, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    ...hoe hebben jullie dat gedaan? ik wil doorgaan met BV totdat onze kleine (nu 10 maanden) 1 jaar is. dan wil ik afbouwen, maar ik ben een beetje bang dat ik dan met knallende borsten zit :D

nu drinkt hij echt nog best veel en ook 's nachts...hoe hebben jullie langzaamaan afgebouwd? ik begin met z'n verjaardag dus 10 juli en zou wel begin september zo'n beetje borst af willen zijn, of is dat niet reeel? reden: ik wil weer ongesteld worden om voor een tweede te gaan anders was ik rustig nog ff doorgegaan hoor!:p

ben ook bang dat als ik echt veel minder ga geven ik ineens niets meer heb...

en dan nog iets: wat geef je hem ipv moedermelk aan melk en hoeveel? wij geven nu door de pap geitenmelk geen koemelk (niet omdat hij allergisch is ofzo maar gewoon schijnt beter te zijn)

ervaringen welkom!

2. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Ik weet niet op hoeveel voedingen je nog zit. Misschien als je straks op 2 zit, dat je cyclus wel weer op gang komt.
    Wat je zou kunnen doen is na z'n verjaardag proberen te sturen dat hij zonder nachtvoeding kan. Dit heb ik met 14 maanden gedaan.
    Ze krijgt hier nog 3x ('s morgens, 's avonds voor slapen gaan en 's avonds laat). 3x moet hier ook wel ivm allergieeen, bv is haar enige zuivelbron.
    Je kunt yoghurt, karnemelk of melk geven ipv moedermelk.
    Wat het verschil is tussen geitenmelk of koemelk, geen idee. Wel weet ik dat het qua eiwitten sterk op elkaar lijkt.
    Ik zou persoonlijk denk ik koemelk geven omdat dat praktischer is.
    Maar misschien dat wij alleen yoghurt en kaas geven als zuivel en af en toe melk zodat ze het wel kent en lust.
    Kinderen hebben vanaf 1 jaar min. 300cc zuivel nodig.
    Hier heb ik laatst de middagvoeding eraf gehaald. Ik had geen zin meer in kolven onder werktijd en thuis vraagt ze er nu ook bijna niet meer om.
    's Morgens en 's avonds vind ik sowieso wel prima, ik wil ook nog graag een tijd min. 2 voedingen geven en de late avondvoeding heeft ze nu nog echt nodig.
    Overigens heb ik nu eigenlijk nooit meer stuwing.

3. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    dank je voor je antwoord, daar kan ik wel wat mee! ik zou het ook zeker geen probleem vinden om nog even na het eerste jaar door te gaan met ochtend en avond voeding als ik dan m'n cyclus terug zou krijgen...het probleem bij onze kleine is dat hij niet in slaap valt zonder BV!!! maar ik hoop eerlijk gezegd dat ik het met 2 voedingen lukt op een gegeven moment en dat ik dan wel m'n cyclus heb en genoeg melk voor de kleine...lijkt mij ideaal! BV is natuurlijk de beste oplossing maar hij reageert prima op de geitenmelk (hier in Griekenland overal makkelijk te krijgen ook biologisch!), is iets 'zoeter'. opvolgmelk? is dat nodig? ik ga liever niet aan kv...

4. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Er wordt geadviseerd om (minstens) 2 weken afbouwtijd per borstvoeding aan te houden. Zo geef je je kindje de tijd om geleidelijk te wennen aan de verandering, en het vermindert de last van stuwing. Als je toch erg veel stuwing krijgt, dan kan je de ergste druk een beetje weg kolven.

Als je genoeg zuivel geeft met de borstvoeding, melk, en yoghurt, dan is kunstvoeding niet meer nodig. Ik geef zelf nu 3 (soms 4) borstvoedingen per dag, 's ochtends 1, 's avonds 2, en soms 's nachts 1. Voor de rest krijgt m'n dochtertje vaste voeding en water na de vaste voedingen. Mij was verteld dat minstens 500 ml melkvoeding per dag genoeg is, ik weet niet of diezelfde hoeveelheid ook op jouw kindje van toepassing is, aangezien hij ouder is.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Bouw rustig af. Vaak heeft je kind rond een jaar zelf al aardig wat afgebouwd, omdat je natuurlijk naast borst allerlei ander eten aanbiedt.

Zolang je 3 voedingen geeft heb je naast de borst in principe geen andere zuivel nodig.
    Geitenmelk i.p.v. koemelk kan wel, maar let dan wel op de andere dingen die je kind eet. Qua voedingswaarde is geitenmelk toch iets anders (minder) dan koemelk, dus moet je kind bepaalde zaken uit de andere voeding halen.

Heel vroeger hadden arme mensen in Nederland een geit om het gezin van melk te voorzien, omdat een koe te duur was. Kinderen die alleen maar geitenmelk kregen hadden vaak toch meer tekorten dan kinderen die koemelk kregen.

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,998
    6,748
    113
    zuid-holland zuid
  7. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Serieus, 3 bv is voldoende? Wauw dat geeft perspectief.. ik wil met 7/8 maanden gaan afbouwen om te stoppen met kolven overdag (ik kolf voor mijn werkdag en een keer tijdens mijn lunchpauze, maar dat zijn 2 soms net 3 voedingen met de fles), maar zou dan dus een ochtendvoeding kunnen geven en twee avondvoedingen (eventueel nachtvoeding) zonder kunstvoeding? Hm.. *denkt na*

Dat geitenmelk even goed zou zijn als mijn melk geloof ik geen bal van (maar dat is wellicht uit zelfbescherming ;))

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik ben nu voedingen aan het minderen - wil niet helemaal afbouwen, maar wel terug naar 2 voedingen.

Op haar eerste verjaardag zat Irem op 4 voedingen (ochtend middag avond en 's avonds laat). Ik wilde toen eerst die late voeding (waar ze elke avond zelf wakker voor werd) eruit halen - toevallig sloeg ze hem toen zelf een keertje over, en vanaf dat moment besloot ik om hem ook niet meer aan te bieden. Dat ging op zich prima - ze werd (en wordt) nog weleens wakker rond 23.00 uur, maar is dan gewoon te troosten en gaat zonder bv weer verder slapen.

Nu zitten we dus op 3 voedingen. Als we in juli terug zijn van vakantie wil de voeding van tussen de middag weglaten - daar voorzie ik ook geen problemen, omdat die na de lunch is, ze zal dus geen honger hebben. Als ik die ga weglaten, ga ik wel melk aanbieden naast de lunch. En sowieso krijgt ze elke avond yoghurt of kwark.

Doe het gewoon rustig aan, 1 voeding per keer afbouwen, en als het echt niet lukt, zou ik het even laten rusten en een week of 2 weken later weer proberen.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Juju, je hoeft toch ook geen kunstvoeding bij te geven, op die leeftjd mag yoghurt of kwark ook, da's ook zuivel. Wij zijn daar ook rond 8 maanden mee begonnen, naast de 4 of 5 voedingen die ze toen nog kreeg.

10. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    super bedankt meiden voor de tips! wat betreft de geitenmelk heb ik ook gehoord/gelezen dat het bijna net zo goed als BV zou zijn maar daar zijn dus de meningen over verdeeld. ik ga voorlopig nog even door met Bv en kijken hoe het afbouwen vanaf 10 juli gaat!

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

#11 raspberry, May 20, 2011
    Last edited by a moderator: May 20, 2011
    Over de geitenmelk: die is niet beter dan koemelk. Sterker nog: die mist een aantal vitaminen die koemelk wel bevat, dus is een slechtere optie.
    Geitenmelk en koemelk lijken qua eiwitstructuur heel erg op elkaar, (en om die reden is 92% van de mensen die allergisch zijn voor koemelk, dat ook voor geitenmelk), dus in jullie geval, met geen KMA in de familie, kun je dan echt wel beter koemelk geven...

12. raspberry

Het eerste jaar heeft een kind 500 cc zuivel nodig, na de eerste verjaardag kan het toe met 300 cc

13. raspberry

Het gaat 'm er vooral om dat geitenmelk geen of te weinig, (dat weet ik even niet zeker meer) vitamine B en D bevat, wat wel in koemelk zit.
    Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om dan te kijken hoe je dat met de rest van de voeding kunt compenseren of met voedingssupplementen werken.

Dat het hypoallergeen is, zoals dat onderzoek beweert, wordt in de praktijk dus wel tegengesproken: zoals ik al aangaf: 92% van de mensen die allergisch zijn voor koemelk, zijn dat ook voor geitenmelk. Zo hypo-allergeen is het dus bepaald niet!

14. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    ok, dat wist ik niet! Ik heb gelezen/begrepen dat geitenmelk beter is dan koemelk maar dat maakt dus niets uit...300 cc vanaf het eerste jaar is te overzien. Dan krijgen ze dus wel genoeg vitaminen binnen?(met de rest van de voeding)

nog een vraagje: wat eten/drinken jullie kids van 1 jaar minimaal op een dag? (met of zonder BV)

15. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier 3x per dag bv en 300-500 cc water, soms thee (rooibos).
    Hoeveelheid is een gokje. Ze drinkt vaak 2 Nuby rietjesbeker met water, van mij nog wel wat slokjes, aan tafel wat uit een bekertje. Maar ook sommige dagen wat minder.

Qua eten: 2 boterhammen, 3 stuks fruit, flink bord avondeten (groente + aardappels/rijst/pasta + vlees/vis/ei), 2 volkoren crackers, soepstengel/rijstwafel/rozijntjes

16. 4days

4days Niet meer actief

Aaaagh krijgen we dat weer, ik zat er al op te wachten... :) Als je eht artikel goed had gelezen, was het enige wat erin stond dat geitenmelk qua voedingsstoffen meer lijkt op moedermelk dan op borstvoeding. Maar verder bevat geitenmelk dus totaal geen afweerstoffen (waar wij iets aan hebben), en is totaal niet samengesteld voor mensen maar voor geitjes, waardoor het verder voor mensen veeeel minder goed is dan moedermelk. Het is dus alleen beter dan koemelk, maar daar heb je echt alles mee gezegd.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ehm nee, niet beter dan koemelk, tenminste niet voor kinderen. Het mist namelijk een aantal vitamines die wel in koemelk zitten en het mist belangrijke vetten. Handig voor volwassenen die wel melk willen drinken maar niet dik willen worden. Minder handig voor kinderen in de groei.

Zoals ik hier terug al schreef: in het verleden was in Nederland de geit de 'koe van de armen', en kinderen op geitenmelk hadden meer tekorten!

18. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    ik heb ook nooit beweerd dat geitenmelk net zo goed als BV zou zijn en ik heb geen weet van een artikel daarover...ik geef nu ruim 10 maanden BV en ons kind is nog nooit ziek of verkouden geweest! dus overtuigd van de kwaliteit van BV was en ben ik al/nog steeds...wij kiezen voor geiten melk om allerlei redenen maar goed dat is ene poersoonliojke keuze en ik sta open voor info van mensen die er ook naar gezocht hebben maar dat was ovberigens niet mijn topic :D mij ging het om de vraag hoe ik het beste kan afbouwen en wat hij aan melkproducten nodig heeft. daar heb ik nu wel een beeld van na jullie antwoorden!:)

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je woont in een ander land he? Ik denk op zich dat ze daar wat meer ervaring hebben met geitenmelk voor kinderen, dus misschien is heet handig om aan je CB/kinderarts daarginds ook te vragen wat ze daar nodig achten voor een kind?

20. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

Dec 13, 2009
    3,378
    2
    0
    ja geitenmelk is idd gebruikelijker hier haha! ik ga binnenkort naar een BV consulent die ook opgeleid voedingsdeskundige is voor kinderen...heb haar inmiddels gevonden via vriendin. deze vrouw is canadees en gek genoeg vertrouw ik dat iets meer... ;) als je ziet wat voor zoete rommel grieken hun kids al vanaf baby geven...pfff! maar bedankt voor de tips!!

Share This Page