Hallo, Zoals de vraag al zegt.. ik wil in sommige situaties onze dochter de borstvoeding via een flesje geven, aangezien ik het best wel lastig vindt om te voeden bij bijvoorbeeld bezoek, of als we ergens heen zijn en er geen andere mogelijkheid is om te voeden dan in het openbaar. Nu wil ik onze dochter op die momenten afgekolfde melk geven, maar wat ik me nu af vraag; moet ik dan zelf op die momenten dat ze de fles krijgt ipv de borst zelf toch nog afkolven? of kan dat ook op een later moment, of helemaal niet als mijn borsten niet vol aanvoelen, of gaat dan mijn productie omlaag? Groetjes, Yvonne
Hallo Yvonne, Ik begrijp je vraag. Je kunt prima starten met het oefenen met een flesje. Start met 30-40 cc om te oefenen. Je kindje zal even moeten wennen aan de techniek. Gaat het goed, dan kun je dit opvoeren tot ze een hele voeding kan drinken. Jouw borsten dienen wel afgekolfd wanneer je een voeding door een flesje vervangt. Je kunt hier wel een beetje mee spelen, maar het gebeurt makkelijk dat je het een uur uitstelt, het wordt 2 uur en voor je het weet heb je een voeding overgeslagen. Je kindje is nog niet zo heel oud en dat maakt dat je nog in de eerste weken van afstemmen van vraag en aanbod zit. Wanneer je weet dat je op visite gaat kun je dus prima een flesje geven, mits je zelf dan maar ook die voeding kunt kolven (evt. een uur erna, probeer het niet veel verder dan dat uit te laten lopen) Los van dat het je productie negatief beïnvloedt, kun je last krijgen van stuwing. Je borsten kunnen onaangenaam gespannen raken. Je kunt melk gaan lekken. Dit kan het kolven of drinken op een later moment bemoeilijken. Plus: stuwing remt de melkproductie. In antwoord dus op je vraag: ja, je kunt prima een flesje geven, mits je aan het aantal voedingen over de dag komt. Wanneer je voedingen gaat overslaan remt dit inderdaad je productie. Je zou kunnen overwegen om een flesje mee te nemen op visite als nood: wanneer je kindje vroeger dan standaard komt en verder te voeden als je weer terug bent (of onderweg) Je kunt ook oefenen met het voeden in een draagdoek, met een sjaal om jullie heen, etc. zodat niemand hoeft te zien dat je je kindje aanlegt. Of vraag of je ergens apart mag zitten om te voeden. Veel succes! Ps. deze dagen wordt het erg warm: je kindje kan nu extra regelen door vaker kort te willen drinken. Dit is niet erg, je voeding past zich hierop aan!