Tweeling (12 dgn) last van verstopping...?

Discussion in 'Voeding' started by Meeks, Oct 26, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Meeks

Meeks Actief lid

Mar 10, 2010
    155
    0
    0
    Ik heb een vraag:

Mijn tweeling van 12 dgn oud hebben de eerste 4 dagen BV gehad met bijvoeding Friso Hypo-Allergeen. Toen borstvoeding niet lukte, zijn we volledig overgestapt op Hypo-Allergeen. Dit hebben ze ongeveer 3 dagen gedronken. Toen zei de kraamverzorgster dat ik nu net zo goed kon overstappen op Friso Standaard. Dit hebben we toen ook gedaan. De ontlasting werd wat harder, maar ze groeien er goed op (ong. 120 gram per week). Om de ontlasting wat zachter te krijgen kreeg ik als tip van de kraamverzorgster om wat extra water toe te voegen aan de voeding (10 cc extra per fles). Dit doe ik al een week maar het helpt tot op heden niks. Sterker nog, het kost steeds meer moeite om te poepen. Ze lopen soms zelfs paars aan en een van de twee heeft nu al meer dan 24 uur geen ontlasting gehad, terwijl ik zie dat ze ligt te persen en het pijnlijk is. Hierdoor slapen ze onrustig, veel huilen en doordat ze het volle gevoel niet kwijtraken willen ze ook niet meer goed eten (tenminste, ik denk dat dit de reden is?). Flesjes van 60cc gaan er niet meer in, terwijl eerst 80 geen probleem was... Het gaat dus eigenlijk steeds slechter.

Nu heb ik op het CB gevraagd wat te doen, en zij zeiden dat het misschien verstandig was om weer terug te gaan naar Hypo-Allergeen. Maar ik wil niet constant blijven switchen (nu dan al voor de derde keer), dat lijkt me ook niet goed voor de baby's. Een andere optie was Comfort-voeding toevoegen om te kijken hoe dat zou gaan (1 schepje door het flesje).
    Ook zag ik op Internet iets over Lactulose, is dit misschien aan te raden?

Ik heb dit ook geplaatst als vraag voor de voedingsdeskundige maar ik zou graag ook jullie ervaringen horen...

Grtjs M.

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Verstopping is een bekende bijwerking van kunstvoeding, de kans er op is wel iets kleiner bij hypoallergeen. Je kindjes zijn pas 12 dagen, lukt het je niet om in elk geval een deel van hun melk zelf te geven? Of d.m.v. kolven (al is dat wel meer werk)?
    Moedermelk heeft namelijk de eigenschap dat het de poep soepeler houdt.
    Eventueel in overleg met een lactatiekundige? Moeite met drinken is iets dat je veel ziet bij tweelingen, omdat ze toch vaak als (rand)prematuur ter wereld komen en daardoor hun reflexen nog niet helemaal hebben kunnen uitrijpen. Ik snap dat je met een tweeling staat tegenover driedubbele drukte, maar is het iets waar je over zou kunnen nadenken?

Hanneke hier op het forum heeft ervaring met het voeden van een tweeling, die kan je best betere tips geven dan ik.

Overigens, wat hebben je dames een schitterende namen! Van harte gefeliciteerd!

3. stef25

stef25 Bekend lid

Mar 9, 2010
    500
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb dat ook gehad met mijn zoontje en ben toen Friso Comfort gaan geven maar omdat je hypo allergeen geeft is dat misschien helemaal geen optie....

Share This Page