Mijn zoontje is pas 4,5 week. Ik geef geen speen en ook een pink is bijna nooit nodig, behalve als ik onderweg ben en hij net honger krijgt. Dan houd ik hem nog eventjes zoet met mn pink tot we ergens zijn waar ik hem kan voeden. Zou dit kwaad kunnen? Hij lijkt geen zuigbehoefte te hebben, hij begint te happen als hij honger heeft. Dan kan het toch geen kwaad om hem gewoon aan te leggen? Mijn moeder heeft me hier een beetje onzeker in gemaakt, zij vond dat hij wel erg vaak en veel drinkt en beweerde dat ik hem dan niet iedere keer moet voeden als hij 'hapt', maar dit ook gewoon alleen zuigbehoefte kan zijn. Zelf heb ik dit idee niet, hij drinkt wel vaak en veel, komt flink aan, maar als hij geen honger zou hebben zou hij dan toch ook niet zo lang aan de borst drinken? Hij krijgt zo'n 8 voedingen gemiddeld per 24 uur, overdag om de 2-3 uur en 's nachts om de 3-4 uur. Dat lijkt mij heel netjes toch? Hij is wel van z'n geboortegewicht 3350 gram in één maand ongeveer een kilo aangekomen. Ik moet trouwens morgen naar het CB, voor het eerst, dus dan zal ik het ook even navragen.
Je doet het helemaal goed. Geen zorgen! Je moeder komt waarschijnlijk nog uit de tijd dat kindjes op de klok werden gevoed en als ze eerder kwamen, werd het uitgesteld. Gelukkig weten we tegenwoordig (weer) beter. Maak je geen zorgen... het klinkt allemaal normaal en goed in de oren!
Als babies zo jong zijn, is het heel normaal om 8-12 p. dag te voeden. Soms nog wel vaker. Je kind aanleggen vanwege de zuigbehoefte is ook prima, hier ook altijd gedaan. Volgens mij doe je het uitstekend! e Een van de vele voordelen van BV is, dat je niet gebonden bent aan een maximum aantal voedingen, of afgemeten hoeveelheden. En het mooie is, dat je kind zelf de regie heeft over de voeding. Laat je niet onzeker maken door anderen ( hetzij je moeder, cb e.d.), luister goed naar je moedergevoel. Als je een blij, tevreden kindje hebt, met goed plas ( en poep) luiers, dan doe je het meer dan goed. Vaak heeft een cb niet veel kaas gegeten van BV,maar dat moet je bij jouw cb natuurlijk afwachten. Misschien ben je bekend met de website borstvoeding.com? Daar staan ook dit soort dingen heel duidelijk uitgelegd. En die eerste maanden drinken de kinderen gewoon veel, voor je productie alleen maar goed, en voor je kindje ook ( ontwikkeling mond/kauwmotoriek, een uitstekende oefening voor als de bijvoeding met 6 maanden om de hoek komt kijken). In ieder geval, ga zo door, en geniet van deze tijd.
Mooi ik ben gerustgesteld Het 'voelt' ook allemaal goed hoor, maar ja, toch trek je je wel iets aan van wat anderen zeggen, vooral als het je eigen moeder is. En het CB heb ik tot nu toe weinig vertrouwen in, ze zijn nogal van het kindje meteen op eigen kamer laten slapen enzo, en daar denk ik ook heel anders over. Bij het huisbezoek kwam dat al behoorlijk naar boven. Dus ben benieuwd wat ze morgen allemaal gaan zeggen, want ik denk wel dat hij meer dan gemiddeld is aangekomen. Nou issie ook al ruim 3 cm langer dan bij de geboorte, dus dat telt toch ook wel iets denk?
Denk....west-friesland? Die jongen van mij groeide toendertijd per maand met 1,6 kg tot ´ie een maand of 4 was, daarna vlakte het af. HIj zat met 5 weken in 62 en met 10 weken in 68... dusja hoezo slagroom?
Mijn zoontje groeit ook als kool op de BV.. in het begin twijfelde ik ook wel eens of ik niet te vaak aanlegde.. Ik stelde mezelf gerust met de gedachte dat je BV niet snel kunt overvoeden. En zelf vind ik het ook niet vervelend om te doen, een lekker rust momentje met mn jongetje, he.. wat is het toch fijn om borstvoeding te geven! (eigenlijk een zinnetje voor de BV en trots topic, maar het moest er even uit hihi)
klinkt idd alsof het heeel goed gaat! ben je al op het cb geweest? en wat hadden zij erover te zeggen? hier is mijn ervaring met het cb niet al te best om het maar heel zachtjes uit te drukken. Ze hebben mijn dochters babytijd aardig verpest met iedere keer de melding te geven dat ze meer moest eten want ze groeide niet voldoende. Met als resultaat dat iedereen in huis gefrustreerd raakte en het eten nu nog vaak een probleem is (ze is nu 3,5) Nu met mijn zoon gaat het heeel anders! hij krijgt bv en op het cb zeggen ze maar wat ze willen ik weet wat goed is voor mijn kind! advies mogen ze geven, maar de stomme opmerkingen kunnen ze in hun **** steken Hoop voor jou dat ze op je cb wat leuker zijn als bij mij!
Ja we zijn vanochtend naar CB geweest en... hij is echt flink gegroeid! Van 3350 naar 4620 in een maand tijd. En van 51 cm naar 55,5 Ben wel supertrots eigenlijk! Ze wilde onze lengtes ook weten en dan klopt het wel dat hij iets boven gemiddeld is (maar hij is natuurlijk ook nog eens 2,5 week te vroeg) Ze vond het knap dat hij zo groeide van BV enzo, ze was heel aardig. Niets negatiefs. Alleen toch er achter aan zonder aanleiding dat als BV niet goed gaat ik niet te moeilijk moet doen en gewoon over zou kunnen gaan op FV. Beetje vreemd vond ik dat, maar goed Hij deed het helemaal goed, het is een sterk, alert en tevreden mannetje vond de arts.