Omdat ik na mijn bevalling niet meer kon slapen door stress en paniek snachts, heb ik oxazepam 50 mg en antidepressiva gekregen. Vorige week ben ik na 5 weken begonnen met afbouwen, dus heb ik een paar dagen een halve pil genomen ipv 3/4 die ik slikte. Zondag heb ik 1/4 geprobeerd en kwam niet in slaap. Uiteindelijk 4 uur geslapen. De ha heeft me gister diazepam gegeven, omdat ze dacht dat die beter zou helpen. Ik heb een uur Geslapen en lig sindsdien te woelen met angst in bed. Heeft iemand ervaring met afbouwen van oxazepam of met angst om niet te kunnen slapen?? Ik begin wanhopig te worden...
Je geeft het zelf al aan. Angst om niet te kunnen slapen. Is het dan niet raadzaam om met iemand (psycholoog) te gaan praten om die angst aan te pakken? In plaats van deze te onderdrukken met rustgevende medicatie? In combinatie met het afbouwen van die medicijnen? Hier in de familie en zelf ook ervaring met die medicijnen. Afbouwen ging altijd in overleg en met ondersteuning van een arts/psycholoog. Mijn tante heeft hetzelfde bij de hand en bij haar is het inmiddels zo erg dat ze zelfs door zware slaapmiddelen nog klaarwakker ligt te piekeren en malen. Ze is intussen onder behandeling van GGZ.
Ik heb het na mijn vorige bevalling ook gehad. Toen is het na antidepressiva en kalmeringspillen overgegaan. Toen was het echt hormonaal...ik hoopte dat het nu ook zo zou gaan. Ik weet niet meer hoe ik het toen heb afgebouwd. Ik ga zo wel even de huisarts bellen.
Sowieso lijkt me ondersteuning bij het afbouwen niet verkeerd idd, maar het lijkt me ook dat je wel erg snel afbouwt. Ik zou het wat langzamer afbouwen en daarnaast een goede slaaphygiene toepassen (voor zover dat lukt met een nieuwe baby (kijk bijvoorbeeld hier: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=8&cad=rja&uact=8&ved=0CFAQFjAHahUKEwjpla6a0evGAhWCuxQKHdYNAJA&url=https%3A%2F%2Fwww.bovenij.nl%2Finternet.net%3Fid%3D26367&ei=zeutVan7CoL3UtabgIAJ&usg=AFQjCNF4b5BLJ9Lt_Dbsv2hgClWrf9bbkQ&sig2=lOQWZZGkyMnEYuZsWvxBYw&bvm=bv.98197061,d.d24 (gaat naar een pdfje) )
Met antidepressiva en oxazepam afbouwen ben je hulp bij nodig. En je bent veel te snel gaan afbouwen. Laat je door verwijzen door de huisarts om hierbij hulp te krijgen
Zijn de ad al aangeslagen? Voel je je een stabieler. Pas dan moet je gaan afbouwen. Oxazepam heb je ook in tabletten van 10 mg. Zo kan je per 5 mg afbouwen mocht je er echt aan tien zijn. Om echt te slapen kin het ook beter een inslaper zoals temazepam slikken. Maar belangrijkste is of de ad aanslaan en het niet in een postnatale depressie bent belandt. Slapen is heel belangrijk om stabiel te zijn
Ik heb de huisarts gebeld en ze gaan me begeleiden bij het afbouwen. Ook heb ik volgende week een gesprek bij psycholoog. Mijn man begint volgende week met werken en daar krijg ik nu ook zo een stress. Ik heb nu ook steeds zo een angst dat het niet meer overgaat.
ik gebruik sinds ik op de wachtlijst sta voor levertransplantatie ook oxazepam als rustgevend en ook om te slapen.. mag 3 x 10 mg per dag. soms heb ik dat nodig soms niet.. natuurlijk een hele andere situatie maar betreft afbouwen moet je dat pas doen als je je echt stabiel voelt en idd zoals sommige al aangeven met hulp en toch minder hard afbouwen denk ik.. dus idd wel minderen maar dan een periode kijken hoe het met ietsje minder gaat alvorens je weer gaat minderen.. succes iig.
Goed dat je je huisarts hebt gebeld! Verstandig om dit samen te doen. De medicatie die je gekregen hebt is behoorlijk. 50 mg oxazepam wordt vrijwel nooit voorgeschreven, echter zal je huisarts een weloverwogen keuze hebben gemaakt. Ik vraag me zelf af of dit het goede moment van afbouwen is. Je geeft zelf al aan dat volgende week meer stress geeft en daarnaast hebben antidepressiva een aantal weken nodig voor ze optimaal werken. Nogmaals goed dat je een afspraak hebt. Wees eerlijk tijdens je begeleiding. Heel veel succes!
Slaapmedicatie werkt niet tot nauwelijks meer na 3 weken. Je hebt nu dus enkel nog het psychische effect ervan. Dat kun je dus ook zelf... Daarnaast: wat is het ergste wat er kan gebeuren als je niet in slaap komt? Relativeer dus. Je gaat heus ergens een keer zo moe zijn dat je weer gaat slapen. Wakker blijf je vooral doordat je jezelf gek loopt te maken. Zodra je daarmee stopt, slaap je weer. Spreek uit ervaring, dus geen gevalletje 'beste stuurlui staan aan wal'. Succes.
50 mg oxazepam werkt echt nog wel na drie weken. Zeker niet alleen psychisch. ts klinkt of ze echt helemaal niet goed in haar vel zit. Heel verstandig dat ze begeleiding van een psycholoog gaat krijgen. ( en ik ben ook ervaringsdeskundige helaas)
Hier ook ervaringsdeskundige. Ik heb toen mirtazapine gekregen,antidepressiva. Ik sliep als een blok maar werd er moddervet van dus ermee gestopt. En nu dus weer wakker liggen vaak. Tantetil ik hoop dat je eruit komt! Sterkte het is echt moeilijk af te bouwen.
Dank jullie wel voor de reacties. Ik ben bijna 6 weken geleden begonnen met citalopram 20 mg en dat is twee weken geleden verhoogd naar 40 mg. Minder dan 50 mg oxazepam helpt bijna niet bij mij...ik had verwacht dat ik nu wel kon stoppen omdat het redelijk goed ging. Ik voel me echt verschrikkelijk naar en zie op tegen de nacht. Ik probeer wel te ontspannen maar mijn hoofd maakt overuren.