Dreumes altijd breierige ontlasting

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kiera, 17 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiera

Kiera Fanatiek lid

19 dec 2011
    1.125
    0
    36
    NULL
    Zuid Holland
    Hallo,

Ik heb even een vraagje. Onze zoon van 20 maanden heeft eigenlijk altijd al breierige ontlasting gehad. Maar naar mijn idee had hij allang vastere ontlasting moeten hebben. De ontlasting is te vergelijken met ragout. Ook zie ik altijd stukjes eten in zijn poep. Op het bureautje zeiden ze hier niet veel over. Ja dat als hij het met 2 jaar nog heeft dat er wordt gekeken naar zijn voeding. Maar ik vind zelf dat er nu toch wat aan moet gebeuren. Hij heeft altijd al een bol buikje gehad en zijn gewicht is goed.

Zijn voedingspatroon op een dag:
    * Ontbijt met 200 ml halfvolle melk en bambix.
    * Tussendoor 1 stuk fruit en een volkoren koekje en sap.
    * Lunch 2 volkorenboterhammen, 1 hartig 1 zoet en een beker water.
    * Tussendoor 1 stuk fruit en een volkoren koekje en sap.
    * Avondeten 3 eetlepels groente, 1 aardappel en een stukje vlees gebakken in boter.

Wat denken jullie krijgt hij ergens teveel van? Moet ik iets proberen te veranderen. Hij krijgt sap aangeboden, omdat hij anders niks drinkt. Ik verdun de sap wel dit is dan bijv. half wicky en half water.

2. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Poe moeilijk.... de enige tip die ik je kan geven is om het brood te veranderen als dat nodig is. Kijk even op de ingrediëntenlijst of het gebruikte meel ook echt volkorenmeel is. Dan staat er volkorentarwemeel.

Qua fruit, welke soorten krijgt hij? Sommige werken meer laxerend dan andere, wellicht kun je daar nog wat mee?

3. Kiera

Kiera Fanatiek lid

19 dec 2011
    1.125
    0
    36
    NULL
    Zuid Holland
    Oei daar vraag je wat, ik koop mijn brood namelijk bij de bakker. Staat geen etiket op. Ik neem aan dat het gewoon echte volkoren is. ;)
    Hij krijgt vaak, banaan, appel, peer, mandarijn een enkele keer kiwi.

4. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Mijn dochter had dat tot voor kort ook. Het enige wat ik uiteindelijk kon vinden als verklaring was peuterdiarree. Google maar eens. Heeft te maken met het voedingspatroon. Mijn dochter ben ik toen wat meer vet gaan geven. Geen idee of het echt daardoor komt maar sinds kort heeft ze wat vastere ontlasting.

5. Kiera

Kiera Fanatiek lid

19 dec 2011
    1.125
    0
    36
    NULL
    Zuid Holland
    Bedankt voor de tip kanshebber. Heb net het 1 en ander gegoogled erover! :)
    Ik ga maar eens proberen om toch de sap even weg te laten en volle melk te geven ipv halfvolle.

6. Jedine

Jedine Bekend lid

2 okt 2012
    899
    38
    28
    NB
    Ik dacht ik lees even mee, hier nl ook n dametje dat eigenlijk altijd breiige ontlasting heeft met vaak stukjes erin en hier zij het cb er ook weinig van. Meestal heeft ze 2-3 poepluiers per dag, ze is n goede eter en gewicht is ook prima.
    Ik kan me niet echt vinden in peuterdiarree, het is nl niet waterdun en de voedingsadviezen lijken heel erg op wat ze al te eten/drinken krijgt. Alleen geven wij ook halfvolle melk ipv volle....

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier ook zo. Dochter is anderhalf en eet gezond en gevarieerd. Ik vroeg me onlangs ook af of ze inmiddels niet 'vastere' ontlasting zou moeten hebben.

8. veulentje

veulentje Actief lid

30 sep 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is bijna 3 en heeft nog steeds brei.
    Ik heb me nooit zorgen gemaakt..
    Ben allang blij dat ze nooit verstopt zit :)

9. Kiera

Kiera Fanatiek lid

19 dec 2011
    1.125
    0
    36
    NULL
    Zuid Holland
    Ik heb dit gevonden tijdens het googlen. Het is van het CB.
    Deze folder¹ geeft voedingsadvies voor peuters met peuterdiarree (1-4 jaar)

Wat is peuterdiarree?
    Peuterdiarree komt veel voor bij kinderen tussen één en vier jaar oud. Deze kinderen hebben meerdere
    keren per dag dunne, stinkende ontlasting met soms onverteerde voedselresten. De peuters zijn niet ziek,
    hebben zelden last van de diarree en groeien goed.
    De oorzaak van de diarree is meestal te vinden in de voeding die het kind binnen krijgt. Veel voorkomend
    zijn te weinig vet, te weinig vezelrijke voedingsmiddelen en te veel vruchtensuikers uit sappen (vooral
    appelsap). Dit voedingspatroon houdt de diarree in stand. Er is echter geen kans op uitdrogen. Peuterdiarree
    gaat spontaan over, al duurt het vaak tot in het vijfde levensjaar.

Bij mijn zoontje stinkt het enorm. Het is niet waterdun, maar dat staat hier ook niet beschreven. Ik ga nu even met dat advies aan de slag. Even over op volle melk, even geen wicky ivm fructose. Dus alleen thee en 1 beker sinaasappelsap verdunt met water en gewoon water. Als dat beter gaat, dan weet ik gewoon waar het aan ligt.

10. Kiera

Kiera Fanatiek lid

19 dec 2011
    1.125
    0
    36
    NULL
    Zuid Holland
    Trouwens het schijnt zo dat het aan kan blijven houden tot 5 jaar als je hun voedingspatroon niet veranderd. Niet geschoten is altijd mis toch? :)

11. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.278
    16.666
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Volgens mij is dat gewoon peuterdiarree en kan wel tot het 3de levensjaar duren want dan zijn de darmen voldoende uitgerijpt.Mijn oudste heeft het ook heel lang gehad en toen die 4 jaar was ging die echt drollen poepen.Hij is nu 10 jaar en heeft een normaal ontlastingspatroon.Zolang hij goed groeit zal het er gewoon bij horen en denk ik niet zo snel aan een allergie oid.

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Volgens mij is dit volkomen normaal hoor. Mijn jongste heeft dit ook en als ik het me goed herinner had mijn oudste het ook. Echte vaste ontlasting vind je natuurlijk ook niet in een luier (behalve als het echt keutels zijn maar dat is ook niet goed) want ze gaan er weer in zitten en weet ik niet wat dus ja ;) . Mijn oudste had dit ook en heeft nu altijd volkomen normale ontlasting dus ik maak me er echt geen zorgen om. Beter zo dan dat ze verstopt zitten.

Deel Deze Pagina