M is nu 7 weken en wordt maar langzaam zwaarder. Bij haar geboorte was het al een klein meisje (met 37,5 weken geboren dus op zich gewoon goed). Ze was toen 2630 gram. Toen de kraamhulp weg ging was ze nog niet terug op haar gewicht, wat op zich niet erg is. Toen ze 2 weken was was ze wel al aangekomen; 2750 gram. 1,5 week geleden moesten we naar het cb, 3110 gram. Ze vonden dat ze te weinig was aangekomen en dat ik haar meer voeding moest geven (ze krijgt flesvoeding). Ze kreeg 5 flesjes van 80 cc en 's nachts 60 cc welke ze bijna nooit leeg dronk. Ik ben toen die flesjes van 80 cc gaan ophogen tot 100 cc. Gevolg, de melk kwam er met golven uit en ze werd erg ontevreden, veel huilen. Na 4 dagen ben ik haar weer gewoon 80 cc gaan geven en infacol. Dezelfde dag werd het spugen véél minder, af en toe een mondje terug geven, en ze huilt ook bijna niet meer. 's nachts slaapt ze nu al een paar nachten door en krijgt dan dus ook geen fles. Als ze wel wakker wordt drinkt ze met moeite 30 cc. Vanaf gister ben ik 90 cc aan gaan bieden en dat gaat goed. Omdat ze weinig was aangekomen moest ik eerder terug naar het cb. Vandaag dus geweest en ze weegt nog maar 3180 gram, dus in 1,5 week is ze 70 gram aangekomen. Volgende week moet ik dus weer terug omdat ze dit in de gaten willen houden. Op zich maak ik me niet echt zorgen. Mijn ander dochter was ook altijd klein en is nu pas sinds een jaar wat meer aan het groeien. De kinderen van mijn zusje zijn ook altijd erg klein geweest. Ook zeiden ze bij het cb dat ze er wel gewoon gezond uit ziet en super allert is. Wat zouden jullie doen, toch op de een of andere manier proberen om er meer voeding in te krijgen of gewoon zo laten, ze is hier immers super tevreden mee.
Ik zou gewoon je kindje volgen. Ze is levendig en alert en ze groeit. Misschien groeit ze niet zoveel als gemiddeld zou moeten, maar ach welk kind is gemiddeld. Als ze nou extreem veel zou slapen of apatisch was, dan zou ik me wel grote zorgen maken. Maar ze klinkt als een heel tevreden kindje.
Zeker! Maar het cb vindt dat ze echt te weinig aan komt, als je de curven bekijkt is die ook afbuigend. Vandaar dat ik twijfel of we nog iets anders moeten proberen met de voedingen.
Drinkt ze om de 3 uur? En 19.00 laatste fles? Hoelang doet ze over de fles en met welke speen? Als ze niet voldoende aankomt krijg je mogelijk een verwijzing naar De kinderarts op termijn. Is slaapt ze goed overdag, is ze uitgerust genoeg om te drinken?
Maak je vooral niet te druk om het cb. Die zijn nogal van de grafiekjes en de gemiddelde groei van een kindje. Hun vergeten nogal snel dat geen enkel kindje hetzelfde is. Dat de curve nu iets afbuigt zegt ook nog niet zoveel. Kan zo maar ineens veranderen. Volg je gevoel en maak je niet te snel zorgen. Ze groeit en ze is tevreden. Sommige kindjes groeien nou eenmaal wat langzamer, zoals je zelf al weet 😉
Als je kindje tevreden is en niet spuugt... Waar ik nog aan denk, misschien verliest je kindje haar energie omdat het wat koud is? Misschien wat warmer aankleden, s nachts mutsje of misschien kruik? Dat maakte bij mijn zoontje best veel verschil. Hij gebruikte zn energie om warm te blijven ipv groeien....
Bedankt voor de tips. En ik ga het denk ik idd maar even zo laten. Ik moet nu in elk geval elke week terug naar t cb om haar gewicht te monitoren en als ze niet aan komt of af gaat vallen zeiden ze al dat ze naar een kinderarts moet. Ze heeft het niet te koud, ik temperatuur haar regelmatig, ook omdat ik best vaak met haar naar buiten ga en t is best koud geweest de afgelopen dagen (bij Q was er toen ze zo oud was ongeveer een hittegolf als ik de foto's terug kijk..). Haar temp is steeds 36,9 of 37 dus dat is prima. Ze krijgt rond 00:00 uur de laatste fles en is de afgelopen 4 nachten pas rond 7:00 uur wakker geworden (ideaal dus). Tijdens het drinken is ze goed wakker en na het flesje is ze ook minimaal een uur wakker steeds. Ik heb dus niet het idee dat ze te moe is.
Haar temperatuur is goed maar dat hoeft niet te betekenen dat ze daar niet (te) veel energie in hoeft te stoppen... Dus ik zou dat mutsje toch opzetten 's nachts en inderdaad een kruikje om haar bed voor te verwarmen. Onze oudste groeide in het begin ook niet goed en daar deden deze tips wonderen!
Zo bedoelde ik t eigenlijk. Je kindje is prima op temperatuur, maar misschien kost dit haar wel veel energie. S nachts mutsje op, overdag lekker gekleed kan echt verschil maken!!