Borstvoeding voor prematuur, 35 weken

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by kleinesara, Jan 26, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Mijn beste vriendin vroeg me of ik deze vraag hier wilde stellen, omdat ze met een dilemma zit wie ze moet geloven wat betreft adviezen over de borstvoeding. Deze nacht is ze met precies 35 weken bevallen van haar dochtertje van 2310 gram. Ze heeft binnen het uur haar dochtertje aangelegd (dat was rond 1 uur) en ze drinkt goed, ze heeft om 4 uur en om 7 uur haar dochtertje weer gevoed en de rest van de ochtend zit er nu 2 uur en nu zelfs anderhalf uur tussen. Haar dochtertje hapt goed aan, zuigt en slikt zichtbaar en hoorbaar. Maar na een tijdje valt ze in slaap en blijft ze nog een hele tijd sabbelen. Als ze haar dan loskoppelt word ze weer wakker en gaat ze huilen dus ze laat haar nu maar sabbelen. Een andere vriendin die zegt veel van borstvoeding te weten zegt dat het sabbelen belangrijk is voor de melkproductie. In het ziekenhuis is net een lactatiekundige langsgekomen die zegt dat het goed gaat zo en dat ze moet doorgaan hoe ze het nu doet. Maar nu is mijn vriendin op borstvoeding.com gelezen en daar staat dat je ze juist níet moet laten sabbelen omdat dat te veel energie kost voor zo'n kleintje. Dus nu twijfelt ze welk advies ze moet opvolgen. Dat van bv.com of dat van de lactatiekundige in het ziekenhuis?

Wat zouden jullie haar adviseren? Wel laten sabbelen of juist niet? En indien niet laten sabbelen, dan is het toch ook niet handig dat ze huilend wakker word? Dat kost toch ook veel energie? Wat kan ze dan doen?

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Met 35 weken kunnen kindjes inderdaad nog niet effectief hun voeding tot zich nemen. Alles kost energie. Aan de ene kant zou ik zeggen: niet sabbelen. Aan de andere kant: ze is wel continue bij moeder en dat is mij veel waard: dat stimuleert ook enorm.

Kijk, we maken in de LK wereld een onderscheid tussen nutritief zuigen (waar effectief voeding binnenkomt) en niet-nutritief zuigen, waar het om binding, samenzijn, rustig worden, zuigen om pijn en stress te verlichten gaat. Beiden zeer belangrijk, zeker op zo'n jonge leeftijd. Er is dus niet een uitgesproken goed of fout in deze situatie. Ik ga er van uit dat het kindje goed gemonitord wordt of ze voeding binnenkrijgt, plast en ontlasting op gang komt. Daarnaast zal haar gewicht in de gaten worden gehouden en temperatuur. Allemaal indicatoren of het goed gaat met de voeding of niet.

Daarnaast is het voor kindjes van deze leeftijd inderdaad te vermoeiend om te starten het effectief drinken bewust aan te sturen: dit kost ze te veel energie en kan tegen de oorspronkelijke uitgerekende datum worden opgepakt. Eerst maar productie en de eerste weken doorkomen.

Ik zou naast dat het kindje drinkt en bij de moeder aan de borst ligt na iedere voeding met de hand nakolven. Dit heeft vaak goed effect op het tot stand komen van de melkproductie. Ook wanneer deze moeder wel evt. elektrisch moet kolven, dan kan het zeer goed helpen om aan eind van het kolven met de hand nog na te kolven: moeders geven dan aan wel tot zo'n 30-40 cc extra opbrengst te hebben!

Laat haar overleggen met de LK in het ziekenhuis, evt. overleg of ze wat ze kolft ook kan geven of enkel kolft tot aanzetten van meer productie.

Veel succes!

3. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Bedankt voor de reactie, ik stuur hem naar haar door!
    Overigens is er nu een bijkomend probleem waarover artsen het al niet met elkaar eens zijn en borstvoeding.com ook weer iets totaal anders zegt. Het meisje begint ongeveer een half uur na iedere voeding overstuur te huilen, wil dan niet aan de borst en is moeilijk te kalmeren. Ook geeft ze dan melk terug. In het ziekenhuis vliegen de adviezen van krampjes, reflux en hoort erbij haar om de oren terwijl volgens internet krampjes en reflux op deze leeftijd nog helemaal niet bestaan. Ik krijg daar een beetje het gevoel bij dat er in het ziekenhuis maar gewoon wat gezegd word en zeker al die tegenstrijdigheden maken het voor haar enorm moeilijk om nu te kiezen wat de juiste aanpak is. Ze probeert nu weer een andere LK te bereiken, die niet verbonden is aan het ziekenhuis, voor een advies over welk advies ze moet opvolgen. Zo irritant soms dat niemand op één lijn zit. Het is haar eerste kindje, zij weet het allemaal ook niet meer nu. Er gaat ergens iets niet goed, maar waar?

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    vooral belangrijk dat ze haar gevoel volgt en haar kindje zoveel mogelijk bij zich houdt of in de buurt heeft. Kindjes met 35 weken zijn niet 'af', hebben nog baarmoedertijd nodig. Wanneer die baarmoeder niet meer beschikbaar is: dan streep je die weg: houd je 'moeder' over!

Sterkte, fijn dat ze een vriendin heeft die verder durft te vragen.

Share This Page