Afbouwen Utrogestan 100 Progesteron?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Mimus, Dec 5, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mimus

Mimus Fanatiek lid

Oct 26, 2015
    2,267
    2,464
    113
    Hallo meiden,

Een vraagje,
    Ivm met onze voorgeschiedenis, meerdere mk en bbz
    Gebruik ik ongeveer vanaf 5 weken zwangerschap 2x pd Utrogestan 100 mg Progesteron. Deze tabletten breng ik vaginaal in. Dit moet ik doen t/m de 12 weken.
    Bij mijn zoontje heb ik dit afgebouwd door op een gegeef moment 1x pd een tablet te nemen en daarna om de de dag 1 tablet te nemen.
    Zijn er meerder zwangeren of mama’s die dit deden? Of stopten jullie gewoon wanneer de strip op was zonder af te bouwen?

2. Izzie7676

Izzie7676 VIP lid

Dec 18, 2017
    5,793
    6,474
    113
    Female
    Ik gebruikte veel meer , 3x per dag 2 bolletjes en ben in 9 dagen afgebouwd door elke 3 dagen 2 te minderen. Met 16 weken echter weer moeten beginnen van de gyneacoloog omdat mijn oudere kinderen allemaal te vroeg geboren zijn, dus sinds 16 weken weer 2 bolletjes per dag ( i.p.v. proluton injecties die tegenwoordig gegeven worden)

3. Mimus

Mimus Fanatiek lid

Oct 26, 2015
    2,267
    2,464
    113
    Bedankt voor je berichtje!
    En idd dat is heel wat meer hehe.
    Bij mij is nooit een reden gevonden waardoor het mis ging, het was meer een baad het niet dan schaad het niet verhaal, en met dat ik dit gebruik en een hogere dosis foliumzuur hebben we een gezonde zoon gekregen en nu deze zwangerschap ook gelijk weer begonnen en lijkt nu ook goed te gaan.
    Maar heb nooit duidelijk gekregen of ik moet afbouwen oid, beetje aan me lot overgelaten. Bij ons zoontje voelde het beter om af te bouwen, vandaar dat ik dit nu ook weer aan het doen ben.
    Maar was wel benieuwd naar andere ervaringen.
    Hoe vroeg waren je andere kinderen geboren?

4. Izzie7676

Izzie7676 VIP lid

Dec 18, 2017
    5,793
    6,474
    113
    Female
    Hier ook baat t niet dan schaadt t niet, en het heeft gewerkt. Mijn kinderen zijn met 35,36,37en 36 weken geboren , niet extreem vroeg maar tegenwoordig wil men wanneer je twee of meer keer voor de 37 weken bevalt dat je dan wekelijks proluton injecties krijgt en elke twee weken een cervix meting. Gelukkig mocht ik in plaats van die injecties ( ik zou elke week naar het ziekenhuis moeten) ook utrogestan nemen ( proluton is progestron ) en de cervix metingen zijn nu achter de rug.

Nu nog drie groei echo’s ( allemaal uit voorzorg) en met 36 weken kan ik in 1 x stoppen met de utrogestan.

Mimus likes this.
  5. Mimus

Mimus Fanatiek lid

Oct 26, 2015
    2,267
    2,464
    113
    Ooh fijn dat het bij jou ook werkt!
    En ook wel fijn dat ze je goed in de gaten houden:)
    Hopelijk blijft ze nog mooi wat weken zitten! ;)

Izzie7676 likes this.
  6. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Ik ben in 1x gestopt met 13wk. Vond het doodeng maar ging goed.

Mimus and Izzie7676 like this.
  7. Mimus

Mimus Fanatiek lid

Oct 26, 2015
    2,267
    2,464
    113
    Ja kan me voorstellen dat dat spannend was! Is toch iets wat je een beetje houvast geeft op dat moment ofzo..
    Alsof je er dan geen controle meer op hebt.
    Vind ik zelfs nu al, nu ik aan het afbouwen ben.

8. Izzie7676

Izzie7676 VIP lid

Dec 18, 2017
    5,793
    6,474
    113
    Female
    Is ook spannend hoor, maar je zou in feite in 1
    X kunnen stoppen. Ik vond afbouwen prettiger ( zat echt tussen Mn oren)

Mimus likes this.
  9. Miaauw

Miaauw Niet meer actief

Bij mijn eerste ook afgebouwd. En nu bij de 2e zwangerschap wel in 1x gestopt. Mocht ik bij de eerste ook maar durfde ik niet. Dit was overigens wel na ivf dus een andere reden dan bij jou. Ik zou gewoon doen wat goed voelt. Als je voldoende utro hebt om af te bouwen en dat voellt fijner, waarom niet?

10. Mimus

Mimus Fanatiek lid

Oct 26, 2015
    2,267
    2,464
    113
    Ja idd, ga ik doen, lekker rustig aan afbouwen :)
    Dank jullie wel voor de berichtjes!

11. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

Dec 2, 2012
    3,539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Ik gebruikte er 6 per dag en heb dit ook afgebouwd. Elke 3 dagen eentje minder.
    Met 2 per dag zou ik het ook gewoon afbouwen, kan geen kwaad om langer door te gaan.

Mimus likes this.
  12. Colinn

Colinn VIP lid

Jul 8, 2014
    5,836
    1,241
    113
    Je hoeft niet af te bouwen maar als dat prettiger voelt zou ik het zeker doen.

Bij mn zoon ook een baad het niet verhaal vanwege meerdere miskramen. Daar heb ik het ook bij afgebouwd. Tot 12 weken gewoon 3x2 per dag.

Nu bij icsi ga ik met 12 weken wel in 1 keer stoppen. M'n gyn heeft uitgelegd waarom dat kan. Ik heb een terugplaatsing gehad in een kunstmatige cyclus. Dat wil zeggen dat ik geen eisprong heb gehad. Normaal gesproken heb je een eisprong en uit de follikel waar je ei ook uitkomt komt een stof vrij (progesteron) die de zwangerschap intact houdt. Rond de 10 weken gaat de placenta z'n werk doen en dus heb je die progesteron niet meer nodig. Dat je het tot 12 weken gebruikt is dus eigenlijk al 2 weken extra en daarom mag je in 1 keer stoppen :)

Mimus likes this.
  13. Mimus

Mimus Fanatiek lid

Oct 26, 2015
    2,267
    2,464
    113
    Aah ja dat klinkt wel logisch, goed om te weten hoe het werkt en wat achterliggende gedachtes zijn. Voor nu blijf ik 1 pd gebruiken maar wieweet een volgende keer:)

Colinn likes this.
  14. Madelie

Madelie VIP lid

Jun 14, 2014
    11,473
    8,734
    113
    Ik gebruikte 4 bolletjes van 100 mg per stuk 's ochtends en 4 bolletjes van 100 mg per stuk 's avonds.
    Ben nu bezig met afbouwen vanaf week 12. Bij week 12 en 1 dag minder ik 1 bolletje in de ochtend. Bij week 12 en 2 dagen gaat er ook een bolletje in de avond af. En zo gaat dit per dag door...

Mimus likes this.

Share This Page