pijnlijke borst na 13 maanden borstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mamavanjip, 8 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanjip

15 sep 2011
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Teddy,

Ik geef al 13 maanden met veel plezier borstvoeding (in het begin nog gekolfd omdat mijn dochter prematuur geboren is, maar al snel dronk ze goed aan de borst)
    Ik heb, naast flinke stuwing de eerste week, nooit problemen gehad.

Vannacht werd ik wakker van pijn in mijn rechterborst. Er zat een flinke schijf en ik ben meteen wat melk af gaan kolven, want ik kon er niet door slapen.
    Vannochtend heb ik mijn borst goed gemasseerd en een warme douche erop gezet. En heeft mijn dochter prima gedronken. Het drinken zelf deed geen pijn.
    Helaas voel ik het de rest van de dag wel. De schijf is nog niet weg, maar hij zit er diep zodat je het moeilijk kan masseren.
    Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, mijn dochter krijgt nog maar 2 keer per dag bv ('s ochtends en 's avonds) en ik lees bijna overal dat je je kind wat vaker aan kan leggen, maar ik wil liever niet mijn borstvoeding weer gaan opbouwen.
    Mijn borst ziet er verder goed uit, geen rode plekken of plekjes op mijn tepel.
    Heb jij tips wat ik kan doen om de pijn te verminderen en om erger te voorkomen?

alvast bedankt!

groetjes Denise

moeder van dochter Jip, 24-11-2010

2. Teddy

Teddy Bekend lid

20 okt 2011
    695
    0
    0
    Hoi Denise,

Het is voor jou zelf goed aanvoelen wat je borst nodig heeft. Jij voelt jouw lijf, ik niet. Als je straks weer gaat voeden, probeer dan de borst goed en diep te verwarmen (bv met een met warm/heet water gevulde pamper). Daarna aanleggen en tijdens het drinken vanachter de harde plek mee masseren richting de tepel. Dat die plek nog een poosje beurs blijft voelen is normaal. Dat duurt ongeveer 3 dagen. Of je vaker aan moet leggen moet je zelf even proberen te voelen.

Sterkte meid!

Heb je verhoogde temperatuur?

3. mamavanjip

15 sep 2011
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi teddy,

Dankjewel voor je snelle reactie! Ik heb net gevoed en mijn dochter heeft lang gedronken, de borst is leeg, maar de harde plek zit er nog. (en doet nog pijn) ik zal dit de komende dagen zo blijven volhouden (eerst verwarmen en masseren en dan voeden en tijdens het voeden mee masseren)
    Ik hoop dat het helpt.
    Ik heb overigens geen verhoogde temperatuur, dus ga ervan uit dat het geen borstontsteking is (en hoop dit natuurlijk te voorkomen)

Nogmaals bedankt voor de tips.

groetjes Denise

4. mamavanjip

15 sep 2011
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Teddy,

Je tips hebben geholpen!
    De pijn is bijna weg (alleen nog een klein beetje beurs zoals je zei)
    de schijf voel ik ook bijna niet meer.
    Waarschijnlijk was het een verstopt melkkliertje.

groetjes Denise

Deel Deze Pagina