Hoi, Ik hoop hier dé tip te kunnen vinden voor de volgende situatie: Ons dochtertje is geboren op 22 juli en krijgt borstvoeding. In de kraamweek had ze normaal ontlasting. Op 1 augustus had ze nog éénmaal ontlasting. Het CB dat enkele dagen later langskwam voor de intake zei dat de ontlasting bij borstvoeding tot 10 dagen weg kan en mag blijven. Op 10 augustus had de kleine meid nog steeds geen ontlasting gehad. CB gebeld. Toen was het opeens dat het bij zo'n jonge baby (nog geen drie weken dus) helemaal niet mag wegblijven, en zéker geen 10 dagen. Fijn dat ze dat meteen gezegd hadden.. Dochterlief had inmiddels duidelijk last van haar buikje. Huilen, krijsen, met dichte oogjes, gebalde vuistjes en opgetrokken beentjes. Scheetjes laten. Zo zielig dat het zo'n pijn doet! CB heeft lactulose aangeraden. Dochter spuugde dat meteen weer uit (we gaven het op een lepeltje, wisten wij veel?). Huisarts gebeld, die schreeft een klysma voor (microlax). Na éénmalige toediening van 1/3 tubetje kwam er wat ontlasting. Daarna weer niets. In overleg met de huisarts de dag daarna nogmaals 1/3 tubetje microlax toegediend. Toen kwam er veel ontlasting, dochter plus kleertjes zaten helemaal onder. Helaas.. bleef daarna de ontlasting wéér uit. Terwijl dochter nog steeds duidelijk last heeft van haar buikje! Druppeltjes tegen krampjes geven we niet (meer), want ik denk dat die de darmen kalmeren en dat moet in dit geval niet, dochter's darmen moeten juist geactiveerd worden. Huisarts is niet zo happig op regelmatig gebruik van microlax bij baby's en heeft ook lactulose aangeraden. Hij gaf een spuitje mee, nu gaat het toedienen wel goed. Maar.. nog steeds geen ontlasting na twee dagen gebruik van lactulose. Dochter heeft zo'n pijn, het is echt heel zielig Wie herkent dit? En wat hebben jullie eraan gedaan? Ik zie met angst en beven het weekend tegemoet, want dan is de huisarts natuurlijk niet bereikbaar en zowel wij als onze dochter zitten er natuurlijk niet op te wachten dat ze zo'n buikpijn blijft houden en de ontlasting nog steeds uitblijft. Heeft iemand een goede tip?
Niet goed kunnen poepen kan ook een teken zijn van te weinig melkinname. Ik vraag me dan ook af hoe het met de groei is. Hoor/zie je je kindje duidelijk slikken tijdens de voeding ? Hoe vaak voed je per dag ? Gebruik je ook iets van een speentje/inbakeren ? Hoe veel plasluiers heeft je kindje per dag ? Wat je kunt proberen is massage van buikje van je kindje dan met de klok mee rondjes maken. Thermometer gebruiken wil ook nog wel eens helpen. Warm badje wil ook wel helpen. Dragen in een draagdoek kan ook helpen. Fietsen met de beentjes om de darmen in beweging te zetten kun je ook proberen. Zelf hebben wij veel baat gehad bij een homeopaat.
Bedankt voor je reactie Nemo. Nadine heeft in het begin wat opstartproblemen gehad. Ze is geboren met 37 wk 2 d en deed niets anders dan slapen. Na een week zag ze nog erg geel, kon ze zich niet op temperatuur houden en was ze in 2,5 dag slechts 10 gram gegroeid. Sindsdien gaat het beter en groeit ze goed, ze zit nu 400 gram boven haar geboortegewicht. We hebben zelf een weegschaal gehuurd en ze groeit iedere dag wel iets, soms 60 gram per dag en soms maar 10 gram, maar gemiddeld is het prima. Qua voedingen werd ons aanvankelijk door de kinderarts geadviseerd elke 3 uur te voeden. Nu is dat niet meer nodig. Nadine heeft meestal aan 1 borst per voeding voldoende (1-2 keer per dag wil ze de tweede ook) en drinkt dan 10-20 minuten. Ik zie en hoor haar inderdaad duidelijk slikken. We geven haar geen speentje en inbakeren doen we ook niet. Ze heeft bij iedere verschoning een plasluier. Dat wil dus zeggen 8-10 keer per dag (ik voed 8 keer per dag en verschoon haar bij elke voeding), dus dat is volgens mij gewoon ok. De draagdoek heb ik nog niet geprobeerd, ik ga er direct eentje aanschaffen! Heeft de homeopaat jullie kindje druppeltjes voorgeschreven o.i.d.? Ik ben zelf onder behandeling van een homeopaat (maar heb ik oktober pas weer een afspraak) en had al bedacht dat ik, als het niet snel beter gaat, met Nadine daar ook maar heen moet.