Hoi, Om het misgaan van de BV zoals de vorige keer te voorkomen (zó stom, het kwam hartstikke mooi op gang maar door slechte begeleiding toch mis gegaan) heb ik ter voorbereiding het boek Borstvoeding gekocht. Ik ben een aantal dingen tegengekomen die mij heel prettig in de oren klinken, maar ik vraag me af of de kraamzorg of evt het ziekenhuis dit met mij zal delen. Bijvoorbeeld; nu ik die informatie gelezen heb wil ik écht de baby zichzelf aan laten leggen of op zijn minst écht binnen het uur de eerste voeding geven. Hoe zit dat de 'de testjes'? Bij mijn zoon wachtte de kraamhulp ook totdat hij huilde en dán moest hij eerst nog in bad (dat vind ik nog steeds zó stom..) voordat ik hem kon voeden. Nu wil ik mijn kindje gaan voeden bij de eerste 'hongersignalen' (handjes sabbelen e.d.). Moet ik daar dan voor gaan 'strijden'? Hoewel het boek vertelt dat baby's zich vanzelf in een ritme brengen, maak ik me toch wat zorgen als ik de baby bij élk vertoon van zuigbehoefte ga aanleggen; ik hoor namelijk ook wel eens dat kinderen tot ver in het eerste jaar halve nachten aan de borst hangen om 'rustig te worden'. Hoe voorkom ik dat dan? Alvast bedankt!
Aanleggen gaat in principe inderdaad binnen het uur: als je kindje het goed doet kan hij na de geboorte gewoon bij je blijven liggen zonder eerst te wegen, na te kijken. Handig om dit bijvoorbeeld in je geboorteplan te zetten. Zeker ook met je partner en je verloskundige bespreken. Hoort normaal te zijn, soms speelt de tijd mee (overdracht van diensten) en dan mag je best assertief zijn! Aanleggen altijd op 1e signaal van honger!! Wachten op huilen is echt niet goed: hoort dan ook niet en hoef je dus ook niet voor te strijden. Daarbij is het jullie kindje en voed je op jullie manier Aanleggen op hongersignalen betekent niet dat je kindje de hele dag/nacht aan je borst hangt: dan zijn het nl geen hongersignalen meer ...... dan voed je om je kindje rustige te houden (en dus geen voeding maar troost). Super boek trouwens!
Bedankt! Ik heb het met mijn verloskundige besproken en tot mijn verrassing staat het direct aanleggen zelfs gewoon op hun eigen website vernoemd als onderdeel van de 'bevalling'. Ik ga deze keer zéker meer op mijn strepen staan. De vorige keer wist ik het allemaal niet en ging mee met wat gezegd werd, maar nu zijn er dus wel een paar dingen die ik per sé zo wil doen. W.b. het badje...kun je dat bijv wel tussen de 2 borsten indoen? Of is de kans dan te groot dat mijn kindje alweer slaapt? Later zal het wat langer wakker zijn en kan het in bad voor het slaapje, maar ik bedoel echt die eerste weken. En idd, het is echt een geweldig boek! Leest lekker door, helder en duidelijk. Ik lees het zelfs al voor de 2e keer om de dingen die ik belangrijk vind goed in te prenten
Vrschilt echt per kind of de voeding na het bad goed gaat of niet, maar het wel/niet slagen van de voeding zal hier niet van afhangen. Merk je dat jullie kindje er echt heel slaperig van wordt dan badder hem gewoon niet iedere dag. Fijne tijd!