Productie borstvoeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Prinsessa, Oct 18, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Prinsessa

Prinsessa Niet meer actief

Hallo,

4 oktober is mijn dochter geboren en na de geboorte is ze meteen aan de borst gelegd. Helaas ontbrak de begeleiding verder nogal, waardoor ik de twee volgende twee dagen in het ziekenhuis maar wat gedaan heb.

Tijdens de kraamweek heb ik ondersteuning gehad van de kraamverzorgster en ben ik op haar advies gestart met bijvoeding, aangezien mijn dochter bleef afvallen. De productie was volgens haar en de verloskundige nog niet optimaal op gang en ik moest haar zo vaak mogelijk aanleggen. Helaas heb ik borstontsteking (rechterborst) gekregen, en ook toen heb ik haar gewoon aangelegd. Ik heb inmiddels een kolf in huis en merk dat als ik kolf ik uit de linkerborst ongeveer 50cc haal en uit de rechterborst komt vrijwel niks, een paar druppeltjes maar dan houdt het ook op. Ik blijf mijn dochter aanleggen aan de rechterborst maar merk ook dat zij lange tijd erg haar best doet en dan stopt, en nog steeds honger heeft. Ik sluit dus altijd af met de linkerborst, want daar komt wel voldoende uit. Ik geef nog steeds bijvoeding aangezien ze aan 1 borst niet genoeg heeft..

Wat kan ik doen om de productie te verhogen?

Alvast bedankt :)

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Wat goed dat je al die tijd zelf bezig bent geweest en hebt doorgezet.
    Goed ook dat je nu aan de bel trekt.

Om productie op te voeren: veel huid-op-huid contact. Veel samenzijn en voeden. Zorg dat je kindje goed aanligt, een grote hap neemt en meer dan 'alleen' tepel in haar mondje heeft. Dit is nodig voor goede stimulatie.
    Voed iedere 2-3 uur. Beide kanten. Evt. wissel je vaker van kant. Kijk hiervoor goed hoe je kindje drinkt: worden de pauzes langer dan het slikken dan afhalen, evt. boeren en aan de andere kant opnieuw aanleggen. Dit blijf je doen gedurende 30 min. (hoelang een goede voeding ongeveer mag duren)

Je kunt na iedere voeding even kort nakolven met de hand. Dit hoeft niet lang te duren, maar verstevigt je productie. Aanrader!

zorg dat je goed eet en drinkt: let ook op je vitaminen en ijzergehalte. Vul evt. aan.
    Middeltjes om meer borstvoeding te produceren zijn o.a. avodado, ijzerhoudende groenten en fruit, borstvoedingsthee, noten (vit. B).
    Wanneer je na een dag of 4 geen resultaat kunt zien door veel aanleggen en thuismiddeltjes kun je evt. verder kijken.

Op hoeveel voedingen kom je per 24 uur? En hoe lang drinkt je kindje dan?

Veel succes!

Share This Page