Hallo allemaal! Lisa is nu 10 maanden en geniet nog steeds 5 xBV per dag plus flink wat bijvoeding. Nu sinds een paar weken is mijn kolfopbrengst stukken minder geworden - waar vroeger makkelijk 250 cc uit 2 borsten kwam, nu is maar 150 met heel veel moeite. Dus ik denk dat er een tijd komt om langzaam af te bouwen. Vaker kolven zal niet lukken want mijn kolfrecht is al op. Daarbij ook komt dat ik mid januari voor 3 dagen voor zaken naar Engeland moet en wil Lisa niet mee schouwen. Daarom de vraag over de strategie. Haar huidige schema is: 7-7:30 BV 9:30 fruit 11-11:30 BV en slapen 13:30 brood + water 15:00 BV 17:00 BV 19:00 warme maaltijd 20:00 BV voor het slapen gaan Op de KDV (zij blijft fles weigeren) krijgt ze fruit, pap van moedermelk met biobim, brood met water en groente, dan thuis rond 18:30 BV en dan nog een keer om 20:00 BV. Nu mijn idee is om thuisritme meer richting KDV ritme brengen plus middagBV door andere drinken vervangen. Dus als ik in januari weg moet (Lisa is dan bijna 1 jaar), kunnen ze zo redden: 's ochtends - pap van opvolgmelk of moedermelk als ik hem bij die tijd nog heb fruit als tussendoortje brood voor lunch + water of opvolgmelk tussendoortje (rijstwafeltje, stukje groente) + drinken warme maaltijd opvolgmelk voor het slapen gaan Hoe moet ik de transitie het beste aanpakken? Lisa vraagt nu nadrukkelijk om melk als ik bij ben, geen compromis mogelijk - moet ik toch proberen om eerst overdag 1 voeding naar tussendoortje met andere drinken afbouwen enz? Help!
Ik zou gewoon lekker op verzoek blijven aanbieden op momenten dat jullie bijelkaar zijn. Ze is nog zo jong! Die 3 dagen dat je weg bent neem je gewoon een kolf mee om eventuele spanning weg te kolven en dan doet ze het gewoon even zonder borst. Als je terugkomt leg je gewoon weer aan. Lekkere van borst is nou net dat je niet aan tijden of schema's hoeft te denken, dus waarom zou je dat dan gaan doen?
Heel eerlijk - omdat ik een jaar voeden mooi geweest vind. Lisa weigert een fles vanaf onze eerste poging en ik zit dus ieder moment die ik niet werk aan haar vast. Al 10 maanden lang. En dat ben ik al behoorlijk zat. Omdat ik een keertje weg wil zonder rekening te hoeven houden met haar eettijden - gewoon langer dan 3 uur winkelen, of naar de kapper, of 's avonds naar een concert, of met vriendinnen afspreken. En omdat een peuter aan de borst echt niet mijn droom is. Na 1 jaar hebben ze niet zo veel melk nodig, dus dat moet lukken. En mijn vraag was niet of ik moet afbouwen maar hoe. Sorry misschien reageer ik af maar dit soort reacties krijg ik op alle borstvoedingssites als ik maar eens probeer te vragen hoe jij moet afbouwen. Heel irritant. OK, ga ik verder zoeken.
Anasthesie, heel goed hoor! Je hebt je keuze gemaakt, en je zoekt hulp bij hoe je dat gaat doen, niet bij het maken van die keuze. Ik heb niet heel veel tips, maar misschien een paar ideeën. - Drinkt ze al uit een beker? Misschien kun je haar 's ochtends een beetje melk geven uit een beker (bijv. vlak voor of na de bv), dat kan dan ook al opvolgmelk zijn, scheelt weer kolven! - Zelfde idee met pap. Misschien gewoon eerst erbij aanbieden, en langzaam steeds meer pap en steeds minder bv. - Ik zou in ieder geval opvolgmelk in huis halen, zodat je haar ook aan de smaak en de nieuwe voeding kunt laten wennen, naast je bv. Uiteindelijk is je reis naar Engeland misschien het laatste zetje straks om haar helemaal van het borstvoeden af te "helpen". Je zou namelijk best nog wel moeite kunnen krijgen om haar op een gegeven moment echt helemaal geen bv meer aan te bieden. Wie weet alleen maar handig als je er dan even niet bent! Veel succes in ieder geval, en ik hoop dat er nog meer meiden zijn die je gewoon willen helpen!
Tja, af en toe moet men zich eens met zijn eigen zaken bemoeien zonder ongevraagd advies te geven . Al is het ongetwijfeld heel goed bedoeld. Als jij er echt vanaf wilt dan beslis jij welke voeding je als eerst wilt laten vervallen. Jij bent haar moeder en jij bent de baas. Ze kan het ook als je er niet bent. Misschien ben ik hard hoor maar ik denk dan: Zij wil de borst en geen compromis mogelijk. Jij wilt hem niet geven. Geen compromis mogelijk. Als je bijvoorbeeld de voeding na de lunch wilt laten vallen zal ze de boel wel op stelten zetten maar ik zou dit gewoon volhouden tot ze het doorheeft. Natuurlijk wel een alternatief bieden voor de borst maar dat had je zelf vast ook al bedacht
Ik vind trouwens dat ze vrij weinig bijvoeding krijgt. Kan je dat niet opvoeren? Ontbijten met een boterham en bv/water/thee en rond een uur of 15.00 een cracker/rijstewafel/liga ofzo...
groot gelijk meid: Je vraagt hier advies en geen commentaar op je eigen beslissing. Vind het trouwens toppie dat je 10 maanden hebt gevoed. Iedereen moet zelf beslissen wanneer ze ermee wil stoppen. Mijn advies: Eerst de bv van 15 of 17 laten vervallen, zou voor een tussendoortje als yoghurt kiezen ofzo. Daarna de voeding van 11 laten vervallen voor bijvb een rijstewafel met sap of ander tussendoortje. Eventueel het brood tussen de middag wat eerder? Daarna de voeding van 15 of 17 laten vervallen. Uiteindelijk de ochtendvoeding vervangen door brood met (opvolg of gewone) melk of door pap. De avondvoeding vevangen door (opvolg of gewone) melk. iig veel suc6 ermee!!
hoi hoi ik lees even mee, ik heb hier volgens mij al 10x geroepen dat ik nu toch wel wil gaan stoppen maar heb het nog steeds niet gedaan, maar ik voel me hetzelfde als jou, hier ook een kindje dat de fles weigert, drinken uit een bekertje blijft vaak maar bij een paar slokjes, ik zou ook wel weer een keer een dag weg willen zonder "problemen" nu ben ik vaak hooguit 3 of 4 uurtjes weg omdat ik weet dat hij dan niks drinkt, als ik moet werken heeft mij man er al genoeg "problemen" en huilavonden mee dus dat wil ik niet als ik dan vrij ben en voor eigen plezier kind verdrietig en man ook niet blij natuurlijk. Ook ik zie mezelf eigenlijk nog niet echt BV geven aan een peuter, maar goed had ook niet verwacht dat ik de 10 maanden zou halen Dit is nu trouwens ons "schema" tijden wisselen wel sterk. 06:30 BV 07:30 boterham 10:30 fruit of rijstwafel en water/ thee (paar slokjes vaak maar) 12:00 boterham en BV 15:00 nog wat fruit of rijstwafel en wat water/ thee ( ook vaak maar weer een paar slokjes) 17:00 warme maaltijd 19:00 BV 23:00 BV Pap lust hij wel, maar probleem hier is dat hij naast een koemelkallergie dus ook niet tegen tarwe kan, hij heeft dus speciaal brood, pap van rijstbloem is volgens mij niet echt voedzaam dus daarvoor ben ik nog naar alternatieven aan het kijken. Verder smaakt nutramigen en pepti (kunstvoeding bij KMA) erg vies, we hebben nu rijstmelk geprobeert en straks soyamelk en hoop dat hij hier straks op over kan mocht hij na 1 jaar nog steeds overgevoelig reageren (ben bang van wel gezien zijn lange lijst met allergieen ). Maar goed hier dus niet echt een advies behalve dan dat ik begrijp wat je bedoeld, ik denk ook dat je misschien kunt proberen om wat meer bijvoeding aan te bieden en verder denk ik ook wel dat het misschien helpt dat je straks een paar dagen weg bent, dan heeft ze niet zoveel keus en gaat ze misschien wel beter ander drinken drinken, o ja mij lijkt het "schema" wat je voorstelde best goed zo. Succes ermee!!!
Bedankt meiden!!! Eindelijk ergens begrip voor mijn beslissing Ik zat ook een tijdje met het idee om te stoppen maar zolang het kolven goed ging, was het niet echt noodzakkelijk maar nu opbrengst is gedaald plus dat tripje die ik echt niet kan missen.... Plus heb ik in tussentijd gelezen dat een paar dagen wegwezen is een goede manier om helemaal te stoppen - dan weent het kindje dat er geen borst 's ochtends en 's avonds is... Ik hoop het, met mijn hardnekkertje... @ Emmalotte, hier het ik iets aan, hartstikke bedankt! Ik was ook aan het denken om eerst proberen van voedingen van 15 en 17 ee (1) BV voeding te maken en de andere door yoghurt vervangen. Ook meer vaste voedsel geven zal zeker helpen. @ L83, hier ook hetzelfde: we oefenen regelmatig met tuit- en oefenbeker maar meer dan 25 cc per keer hebben we nog nooit gehaald. Trouwens, op de kdv krijgt Lisa een pap van moedermelk met biobim, biobim is gluten en tarwevrij, misschien is het iets voor jou? Die bindt ook heel goed met moedermelk. Bedankt allemaal, ik ga proberen! Wordt vervolgt
Hoho, het is GEEN commentaar, maar puur een vraag. Prima als je wilt afbouwen, dat is je eigen beslissing, maar niet iedereen weet dat er ook andere manieren zijn. En heo dan ook, als je zoiets beslist, moet je kind het er wel mee eens zijn, anders zit je toch echt met een probleem. En een kind van 10 maanden of 1 jaar is gewoon nog een baby en bij lange na nog geen peuter! Ik denk dat een deel van het moeite met afbouwen zit in het feit dat ze inderdaad nog vrij weinig bijvoeding neemt. Dus daar zou ik eerst aan gaan werken. En proberen de borst te reserveren voor vaste momenten, en vaste plekken (bijvoorbeeld alleen nog maar boven, of alleen nog maar in de woonkamer of zo), zodat je dochter de koppeling mama=eten wat los leert te laten. Aangezien ze al 10 maanden is zou ik geen energie meer steken in het proberen aan te leren van een fles of tuitbeker. Gewoon al het drinken aanbieden in een gewone beker (die jij of de oppas de eerste tijd natuurlijk zelf vasthoudt) of iets met een rietje.
Aan een rietjes beker zat ik ook al te denken... Ik heb het toendertijd geprobeerd met een rietjesbeker van Prenatal, die kosten maar iets van 3/4 euro. (dan hoefde ik niet zo'n dure beker in de kast te zetten als het niet lukte ) En het is gelukt, Jelle drinkt nu nog steeds wel eens uit de rietjesbeker, dat ding is hem heilig... Voor de rest kan ik je geen advies geven, Jelle heeft maar 10 weken bv gehad en bij Jitte ben ik nog niet zover... Wel heel goed hoor! Al 10 maanden bv!
Knap dat je het zo lang hebt volgehouden. Ik zou inderdaad eerst een BV in de middag vervangen door iets anders, hier kreeg ze een tussendoortje en 's middags nog maar 1 voeding. Heb even nagekeken, met 10 maanden hadden wij het volgende schema: 7.30 bv 10.00 fruithap 12.00 boterham (meestal 1,5 boterham) 14.30 bv 16.00/16.30 tussendoortje (koekje/rijstwafel) 18.00 avondeten (groentehap en toetje) 21.00 bv Ben daarna langzaam bij het ontbijt een boterham gaan geven. Heb dat langzaam omgewisseld: eerst deed ik de voeding eerst en daarna de boterham, daarna eerst de boterham en dan bv. Ze ging toen minder drinken. Net voor haar eerste jaar ging de avondvoeding er ook af en had ze genoeg aan het avondeten. Ze ging toen ook eerder slapen. En vanaf 1 jaar kreeg ze s' middags bij de boterham en tussendoortje gewone (halfvolle) melk, heb nooit opvolgmelk gegeven hier. Daarna hielden we alleen de ochtendvoeding over (was meer voor de gezelligheid..), waarmee ze zelf bij 13 maanden is gestopt. Succes!
Even een progress report en hoe ik het heb gedaan - misschien zit iemand met hetzelfde vraag te worstelen. Ik zit nu op 1 bv per dag, voor het slapengaan. Stap 1 (5 naar 4 bv) - middag BV afbouwen 7:30 Bv 9:30 fruit + water 11:30 BV 13:30 brood + diksap 16:30 BV 18:30 avondeten 20:00 BV Ik gaf ook soms yoghurt rond 18:00 als brood door minder slapen eerder viel en ook vervolgens middag bv ook eerder. Stap 2 (4 naar 3 bv) - ochtend BV afbouwen 7:30 Bv 9:30 fruit + water 12:30 brood + diksap 14:00 yoghurt of melkpap 6 maanden of opvolgmelk 16:30 BV 18:30 avondeten 20:00 BV Stap 3 (3 naar 2 bv) - tweede middag BV afbouwen 7:30 Bv 9:30 fruit + drinken (water of opvolgmelk die ze eigenlijk niet echt lust) 12:30-13:00 brood + drinken (diksap) 15:30 pap 18:30 avondeten 20:00 BV Stap 4 (2 naar 1 BV) 7:30 pap 200 cc 9:30 fruit + drinken (water) 12:30-13:00 brood + drinken (diksap) 15:30 melkpap 6 maanden (180 cc) of opvolgmelk met lepeltje - het enige manier om melk naar binnen te krijgen 18:30 avondeten 20:00 BV Nu nog avond BV maar hier voorzie ik wat moeilijkheden en wil daarom uitstellen totdat ik 3 dagen weg ben.