Over een paar weekjes heb ik geen kolfrecht meer en kan ik helaas nog maar 1x kolven op mijn werk. Soms heb ik zelfs helemaal geen gelegenheid om te kolven! Ik was eigenlijk van plan om tegen die tijd te gaan afbouwen maar.... dat wil ik helemaal niet! Maar, ik ben bang dat mijn productie terugloopt. Gelukkig hoor ik dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn omdat de productie aardig stabiel kan zijn. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Mijn productie heeft er helemaal niet onder geleden. Ik ben zelfs met 9 maanden en een paar weken 2 voedingen heel snel gaan afbouwen (ik zat op 5 en ben naar 3 gegaan). Dat ging gewoon goed. Maar waarom heb je soms helemaal geen gelegenheid om te kolven? Je hebt toch recht op een half uur pauze?
Je borstvoeding is met 9 maanden behoorlijk stabiel hoor! Rond de 10 maanden is 'ie dat zeker. Ik heb toendertijd iom mijn werkgever nog 1x gekolft op korte werkdagen in mijn eigen pauze, en op lange werkdagen kwam ik een half uur eerder zodat ik 2x per dag nog kon kolven. Vanaf 12 maanden kolfde ik nog 1x per dag. En vanaf 15 maanden ben ik gestopt met kolven, ook 's avonds. Sindsdien drinkt mijn zoontje zo'n 4x p. dag bij me. Ik denk dat het belangrijk is, je kind op niet-werkdagen goed aan de borst te laten drinken, en voorlopig een extra voeding op een vast kolfmoment te blijven afkolven, dan heb je de minste terugloop.
Ja dat klopt maar ik werk op Schiphol en als er veel vluchten vertraagd zijn of tegelijk binnenkomen dan zit pauze er echt even niet in En als ik dan even pauze heb is er geen aparte ruimte waar ik even kan gaan zitten. Nu heb ik tijdelijk vervangend werk op kantoor zodat ik wel kan kolven maar ja, straks is dat echt een ander verhaal.
Oh zo, tja, dat is lastig. Ik weet niet hoeveel dagen je werkt? Ik werk om de dag en dan zou het niet zoveel uitmaken volgens mij als ik om de dag niet kan kolven. Ik kolf trouwens ook al maanden niet meer 's avonds. En hier gaat het gewoon goed, ik heb wel altijd heel veel melk gehad en nu is dat eindelijk een beetje een normale hoeveelheid geworden (sinds Eva ongeveer 8 maanden is en goed de bijvoeding ging eten).
Bij mij liep het eerst sterk terug, maar het leek wel of het daarna weer stabaliseerde. Wel gaf ik haar op de dagen dat ik niet werkte 3 keer borstvoeding. Succes!