baby wil niet meer uit fles drinken!

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Barbapapa, 3 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Barbapapa

Barbapapa Lid

11 jun 2008
    63
    0
    0
    Hoihoi,

Een paar weken geleden heb ik ook een vraag gesteld via dit forum (over veel spugen en te veel melk). Dat probleem lijkt inmiddels opgelost; mijn zoontje (nu 10 wkn) drinkt inmiddels weer goed aan de borst en spuugt weinig meer terug, groeit goed etc. Alleen doet zich nu het volgende probleem voor... over een maand moet ik weer gaan werken en wil dan (in elk geval gedeeltelijk) overstappen op fv. Sinds ruim een week ben ik daarom aan het proberen om dit geleidelijk af te bouwen, dus: om te beginnen 1 borstvoeding (in de vooravond) te vervangen door een flesje. Aanvankelijk dronk zoonlief dan zo'n 90 cc fv (niet geweldig omdat hij met zijn gewicht zo'n 150-180 cc per voeding zou mogen, maar goed). Maar de laatste dagen lukt het nauwelijks nog om de fles er uberhaupt in te krijgen: hij duwt de speen gewoon uit zijn mond met zijn tong, draait zijn hoofd weg, wordt steeds bozer etc. etc. Eerst dacht ik dat het misschien eraan lag dat hij de fv (hypoallergeen) nogal vies vindt, omdat hij tot dusver flesjes afgekolfde melk wel goed dronk. Maar die begint hij nu ook te weigeren! Wat kan ik het beste doen om dit op te lossen?
    Ik probeer nu om elke voeding aan het begin wat fv (30 of 60 cc) uit een flesje te geven, in de hoop dat hij dan weer meer aan het drinken uit de fles gaat wennen, en daarna mag hij dan aan de borst. Maar dat heeft tot dusver niet echt succes, integendeel :cry: . Zou het werken om gewoon alleen nog maar flesjes te geven (evt. met afgekolfde melk) en niet meer de borst, vanuit de gedachte dat als hij echt honger heeft hij het wel gaat drinken? (maar wat als hij dan toch weigert, kind moet toch drinken nietwaar?)

Alvast dank voor je antwoord!

2. Barbapapa

Barbapapa Lid

11 jun 2008
    63
    0
    0
    Even bericht: inmiddels drinkt hij toch regelmatig uit de Tommee Tippee fles. Het lijkt erop dat het vooral frustratie is dat hij de fles niet snel genoeg leegkrijgt wegens te klein gaatje/verstopt/vacuum zuigen. We letten daar dus nu maar op.

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Barbapapa,

Mooi dat hij de Tommee Tippee fles wel lijkt te accepteren. Als je toch nog vaker witl proberen kan je wellicht nog proberen om niet per voeding te wisselen van fles/borst maar bijvoorbeel 1 voeding borst, andere voeding fles.

Succes met de combinatie en het werken straks,

Ilse

4. Barbapapa

Barbapapa Lid

11 jun 2008
    63
    0
    0
    Hoi Ilse,
    Dank voor je antwoord. Inmiddels gaat het echter helaas ook met de Tommee Tippee fles slechter i.p.v. beter :cry:... Hij begint wel met drinken (dus het is niet zo dat hij vanaf het begin de fles weigert, zoals even het geval is geweest), maar houdt het meestal na zo'n 50 cc weer voor gezien. Met veel proberen krijgen we er dan uiteindelijk (in totaal dus) zo'n 90 cc in. En dat is echt te weinig (bij laatste bezoek aan CB, drie weken geleden, woog hij al 5700 g, dus zal nu rond de 6 kg zitten).
    Wat zouden we nu het beste kunnen doen? Bij een flesvoeding ook alleen de fles geven (en dus niet daarna nog de borst), zoals je eerder schreef, ook als hij maar zo weinig drinkt? En wat dan bij de volgende voeding, dan de borst of juist nogmaals de fles, in de hoop dat hij dan door honger meer gaat drinken? Ik ben een beetje bang als ik na een flesvoeding de volgende voeding de borst geef, hij daar als het ware de schade gaat inhalen. En dan schiet het natuurlijk niet op met het afbouwen.

5. Barbapapa

Barbapapa Lid

11 jun 2008
    63
    0
    0
    Afsluitend voor de stand van zaken: we zijn sinds een paar dagen weer bezig met de Avent-fles en een andere strategie, die lijkt te werken.

Omdat hij op zich telkens wel goed begon te drinken, lieten we hem nu zelf aangeven wanneer hij niet meer wilde. Dat kon zijn na 40 cc of zo. Dan legden we hem een tijdje in de box, tot hij weer trek leek te hebben (een half uur later of zo), en dan dronk hij opeens wel weer zo'n 60 cc of meer. Het voordeel van deze aanpak was dat hij nu niet over zijn toeren raakte omdat we de fles er helemaal in probeerden te krijgen, terwijl hij toch een redelijke portie naar binnen kreeg.

Verder deden we eerst, als hij niet genoeg dronk, dan toch maar borstvoeding erachter aan. Daar zijn we nu mee gestopt: als we een voeding met de fles doen, moet hij uit de fles of anders niet, dan moet hij het maar later drinken.

Dat hebben we een paar dagen gedaan en nu klokt hij ineens wel weer flessen van 120 tot 160 cc weg. Tussentijds proberen we soms wel zijn handjes van de fles weg te houden als deze hem hinderen.

We moeten daarbi wel opletten wanneer hij echt niet wil. Dat geeft hij meestal aan door met zijn mondje weg te draaien, of protest geluidjes te maken. Vaak wil hij dan een boertje laten, maar na het boertje heeft hij ook vaak geen zin meer.

We denken dat er misschien ook nog meer speelde:
    - de Tommee Tippee die we een tijdje gebruikten deden we met een te grote speen waardoor hij ook boos werd. De Avent vinden we nu toch weer handiger omdat je daar minder hoeft op te letten hoe je hem houdt, en hij de speen niet zomaar kan wegduwen.
    - hij was een tijdje bezig met zijn handjes te werken waardoor hij bij het drinken afgeleid werd. Nu heeft hij er meer controle over, soms kan hij met beide handjes de fles vastgrijpen. Eerder sloeg hij soms de fles weg terwijl hij eigenlijk nog wel wilde drinken.
    - hij had misschien een paar weken minder honger, daarom hielp het ook niet om erop aan te dringen dat hij de fles leegdronk. Nu heeft hij wel weer veel trek.

Ik schrijf dit maar even op voor het geval anderen met hetzelfde probleem zitten, misschien hebben die hier iets aan. Hopelijk blijft het bij ons ook zo lukken.

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Barbapapa,

Dank je wel voor je update. Door de feestdagen is het beantwoorden er een beetje bij ingeschoten en heb ik je niet echt kunnen helpen bij je vragen.

Je hebt alles eigenlijk heel goed opgelost. Vaak is het ook echt een beetje zoeken en proberen wat voor jullie situatie het beste werkt. Wat voor de enen perfect is is voor een ander een ramp.

Ik hoop dat anderen met jullie ervaring geholpen zijn.

Succes verder.

Ilse

Deel Deze Pagina