Mijn dochter is bijna twee weken oud. Direct na de geboorte zijn we gestart met borstvoeding. Doordat ze binnen twee dagen 10% afviel moest ze op advies van de kinderarts bijgevoed worden met kunstvoeding. Door middel van kolven kwamen we erachter dat mijn productie op een enkele druppels na toen nihil was en ik haar eigenlijk heb laten verhongeren . Uiteindelijk hebben we vijf dagen in het ziekenhuis gelegen om haar weer wat te laten aankomen. Sindsdien ben ik minimaal acht keer per dag aan het kolven, probeer haar tussendoor zoveel mogelijk aan te leggen en voed haar bij met de zogenaamde breastflowfles (hiervoor dmv vingervoeden). Ik gebruik Fenegriek om mijn productie omhoog te krijgen. Domperidon wil de huisarts niet voorschrijven ivm mijn schildklierproblemen. Mijn productie is nog steeds niet optimaal, maar kan haar nu voor ongeveer driekwart borstvoeding geven. De laatste dagen merk ik dat ze steeds meer een afkeer begint te krijgen van de borst en probeer haar wat losser te laten. In plaats daarvan wel veel huid op huid contact in de hoop dat ze zelf weer op zoek gaat. Ik ben nu op deze manier al bijna twee weken bezig en ik vind er weinig vooruitgang in zitten. Het flesvoeden plus kolven plus borst aanbieden kost ontzettend veel tijd en ik ga dit niet weken volhouden. Mijn vraag is eigenlijk wat uw mening is en wat ik nog meer kan doen? Daarnaast steek ik er ontzettend veel energie in, maar heeft dit nog wel zin of heeft het gezien de ontwikkeling nog weinig zin?
Hoi, Tjonge wat een klus heb jij eraan. Maar toch; als ik het zo lees heb je al 3/4 van de productie behaald en dat is toch al heel geweldig!! Soms moet een moeder accepteren dat ze haar baby maar deels kan voeden en dat er een stukje aanvulling nodig is. Maar dat wil niet zeggen dat het niet goed is zoals het is. Misschien moet ik je dat adviseren: Leg je erbij neer dat het niet volledig is en dat je ongeveer 1/4 kunstvoeding nodig hebt. De rust die dit geeft zou er zomaar voor kunnen zorgen dat je productie nog wat aantrekt. Misschien kun je op 2 momenten van de dag je baby aanleggen en kijken hoe dat gaat. De andere momenten kolf je alleen en leg je niet aan: dit om de belasting wat minder groot te maken. Op het moment dat je baby beter aan de borst wil drinken (en dat kan echt nog) pak je er weer meer voedingen bij. Het zou echt nog wel helemaal goed kunnen komen, maar 'loslaten' is hierbij de sleutel. veel succes! Linda
Bedankt voor je antwoord. Ik ben het sinds maandag inderdaad meer aan het loslaten. Eerst vooral kolven en af en toe aanleggen en inmiddels is het vooral veel aanleggen en nauwelijks meer kolven. Ze hapt weer zeer enthousiast! Ten eerste scheelt het ontzettend veel tijd, maar het 'loslaten' en de rust blijkt ook een heel positief effect op mijn productie te hebben. De melk lijkt er plotseling uit te stromen! Sinds gisteren geen kunstvoeding meer gegeven en ze lijkt er genoeg aan te hebben. Ze heeft meer dan voldoende poep- en plasluiers en maakt een tevreden indruk. Ik durf nog niet te hard te juichen, maar volgens mij is het uiteindelijk alle inspanningen van de afgelopen drie weken waard geweest. Ik heb alleen nog één vraag. Het valt me op dat ze met name 's nachts heel veel om eten komt vragen. Ongeveer om de twee uur is het raak. Voor nu vind ik het geen probleem, maar op de langere duur is dit best vermoeiend. Is hier t.z.t. iets mee te doen of wordt dit vanzelf minder?
Misschien is het ritme inmiddels al wel iets verbeterd. Ik kan me voorstellen dat je bab een aantal dagen (helaas voor jou meest in de nachten) vaak aan de borst moest om je productie te krijgen waar hij nu is. Als de tijd tussen de voedingen nog steeds zo kort is probeer dan je baby nog wat meer te stimuleren om door te drinken tijdens zo'n voeding. Dus haar niet te snel toestaan lekker in slaap te vallen. Je kan dit doen door haar stevig aan te raken en te friemelen overal. Niet aaiend, want dan slaapt ze nog sneller maar echt een beetje irritant. Hopelijk drinkt ze dan wat langer door en slaapt daarna beter. Ook kun je de melkstroom wat vergroten door je borsten mee te masseren tijdens het drinken; compressie richting tepel. Succes linda