afbouwen....

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sukke, 3 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    De knoop is bijna doorgehakt, binnenkort zal ik de borstvoeding gaan afbouwen.
    Maar hoe pak ik dat aan. Mijn mannetje drinkt nog 6 keer bij me. Namelijk tussen 06.00-07.00, 10.00-11.00, 14.00-15.00, 18.00-19.00, 22.30-23.30 en 03.00-04.00.

Waar begin ik dan mee en wanneer geef ik dan het flesje...?

2. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

Ik deed een voeding per dag eraf, en te beginnen bij de laatste, de avondvoeding voor ze gaan slapen.
    ik zat wel op minder voedingen, 5, en kon een op een naar 5 flessen over.
    Bij 7 a 8 maanden is het meestal 4 flessen dacht ik, maar je kunt ook 5 doen en dan wat kleinere porties geven. Dan kun je later over gaan naar minder flessen.
    Of, en dat is eigenlijk verstandiger als je meer geduld hebt dan ik ;), elke paar dagen een voeding eraf. In de avond heb je meestal het minste melk, dus die kun je het eerste weglaten. En dan die midden op de ochtend. Ik liet de eerste ochtend voeding als laatste over.
    Ik doe al lang geen nachtvoedingen meer, dus daar heb ik geen ervaring mee, maar die zou ik ook wat langer erin houden. Maar hij zou hem niet per se meer nodig hebben, dus ik zou geen flessen gaan geven midden in de nacht, maar proberen hem dmv wiegen etc in slaap te krijgen als hij 's nachts blijft willen.

3. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    OKé, iedere dag 1 voeding er af vind ik wel heel snel gaan denk ik. Haha!
    Zou hij dan nu ook direkc wat meer tijd tussen de voeding, volgend op de kv, laten? Accepteerde jouw kindje gelijk de kv?

4. babyproject

babyproject Niet meer actief

5. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik zou het rustig afbouwen, ook voor jezelf. En niet beginnen met de avondvoeding omdat kindjes wel eens krampjes kunne krijgen van de flesvoeding omdat die zwaarder valt.

Ik wil over 2/3 weken de dagvoeding(en) afbouwen en begin met de voeding rond de lunch (voorlopig hier vriezermelk, over een maand ofzo dan krijgt hij met de lunch als eerste kunstvoeding). Dan kan ik ook het beste zien hoe hij er op reageert en zelf vind ik de avond- en de ochtendvoeding de fijnste om te geven (maar dat is persoonlijk). Ik zou in jou geval kiezen voor de 11 uur voeding of de 14 uur voeding.

Ik wil een week de tijd nemen voor het afbouwen van een voeding, voor mijn eigen lijf maar ook voor mijn kindje omdat die toch de borst gewend is.

Succes :) KLopt je onderschrift trouwens wel?

6. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ow, haha! Scherp, is me echt helemaal niet opgevallen. Wat stom!
    GIsteren begonnen met de 23.00 voeding en toen hij hem aan het drinken was bedacht ik me dat hij er misschien wel last van kon krijgen. Was gelukkig niet het geval. Hij kwam om 04.30 terwijl hij normaal altijd om 03.00 komt.
    Ik kolf nu nog die voeding, wil even kijken of hij er op gaat doorslapen zodat mijn borsten er straks eerst aan kunnen wennen om de nachtvoeding niet meer te hoeven produceren. Daarna kijken we weer verder.

Bedankt voor je advies.

7. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik droom stiekum en tegen beter in ook op doorslapen als we overgestapt zijn ;)

8. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Ja dat is het denk ik ook, vannacht was het weer half 5. Heb gisteren met malief besproken hoelang we dit gaan doen tot dat we echt gaan afbouwen. Hij werkt op school en als de zomervakantie voorbij is en hij komt nog 's nachts dan zetten we het afbouwen gewoon door.
    Kan ik nu wel mooi heel die tijd melk sparen van de laatste voeding zodat hij straks nog een tijdje een flesje bv kan krijgen wanneer het bij mij helemaal op is.

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat is een slecht schema. 3 dagen per voeding is veel en veel te weinig. 7 tot 10 dagen is veel realistischer. Het Nutrilonschema geeft veel te veel kans op een borstontsteking.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Joh, hij is al 8 maanden!
    Dan ga je toch geen fles meer geven als je rustigaan je borstvoeding afbouwt?
    Op deze leeftijd heeft ie met 3 a 4 voedingen aan de borst op een dag al voldoende zuivel binnen. Ik zou die flessen lekker laten voor wat ze zijn en gaan afbouwen door meer ander eten aan te bieden en het aantal borstmomenten rustigaan te beperken.
    Het makkelijkste bouw je doorgaans de late middagvoeding af.
    Het is het handigste om de borst voor het slapen en die bij het opstaan er het langste in te laten. En natuurlijk de nachtvoedingen.

Maar echt, op deze leeftijd hoef je echt niet meer moeilijk te gaan lopen doen met flessen en poeder enzo. Als hij geen verhoogde kans op allergie heeft kun je 'm ook elke dag al een bakje gewone (half)volle yoghurt of kwark geven.

11. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Dat dacht ik dus ook.... ik ga het namelijk ook op die manier doen. We zijn nu bezig de hapjes te introduceren (- fruithapje 's ochtends rond 10.00 uur gaat prima, groentehapje gaat nog niet geweldig -) en dan na die hapjes hem nog even aan te leggen. Als de ene voeding volledig is vervangen, ga je door met de volgende. Dennis is nu aan het wennen aan de 'warme maaltijd' en daarna begin ik met de lunch. In het begin at hij natuurlijk nog niet zo veel en nam dan nog van mij wat ie nodig had en ik kan merken dat nu hij meer begint te eten, hij minder gaat drinken. De voedingen (6 tot nu toe) worden dan eigenlijk door hemzelf afgebouwd en dat bevalt me wel goed eigenlijk. Ik wil inderdaad de ochtendvoeding er zo lang mogelijk inlaten en de late avondvoeding ook.
    Dit schema was eigenlijk ook het advies van het CB.

12. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    owww...?!?!? Ik vond al dat hij nog veel dronk, 6 voedingen per dag. Maar dan vind ik het toch wel een stukje moeilijker worden...?
    Ik geef hem nu bijvoorbeeld 1 boterham tussen de middag en dan drinkt hij nog bij mij.
    Hij krijgt eten via de rapleymethode dus ook erg wisselend wat hij per maaltijd echt daadwerkelijk binnen krijgt.

13. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    advies is een voeding eraf en dat een week volhouden, dan weer een voeding eraf...dat is beter voor je kindje maar ook voor jou qua druk op je borsten...

Deel Deze Pagina