Verschillende vraagjes

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Ago, Aug 16, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Beste,

Onze meid is nu 1 week oud. Omdag ze niet goed dronk zijn we in eerste instantie fingerfeeding gestart. Van de kraamzorg moest ik toen per voeding 20 minuten kolven. Inmiddels liggen we in het zh waar ze adviseren 10 minuten te kolven. Ik geef erg veel melk (teveel) dus wil het kolven ook graag minder lang gaan doen. Maar hoe kan ik dit het beste afbouwen? Ik krijg hier nl van elke verpleegkundige een ander advies.
    Inmiddels kolf ik 'gewoon' tien minuten maar ik begin wel opnieuw stuwing te krijgen en ben bang voor borstonsteking. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Of is het zelfs nog beter te gaan kolven naar behoeft? Dus stoppen wanneer ik 80 c (zoveel krijgt ze nu per sonde) heb gekolfd.
    Ik hoop dat je me hier een duidelijk antwoord op kunt geven.

Daarnaast vraag ik me af (we proberen onze meid weer te leren om aan de borst te drinken) hoe lang we dit het beste kunnen proberen. Hoe lang per voeding zeg maar. Kan ik haar bijvoorbeeld 45 minuten lang laten proberen of is het beter na een vaste tijdsduur te stoppen?

Alvast bedankt!

2. Annemarie

Annemarie Bekend lid

Apr 11, 2011
    649
    0
    0
    Beste Ago,

Ik vind het moeilijk om een advies specifiek voor jou te geven aangezien ik wel wedervragen heb. Mijn advies zou dan zeker ook zijn om te overleggen met een LK in het ziekenhuis en die lijn te volgen. Wat je kan doen om de verschillende adviezen wat tegen te gaan is een "borstvoedingsplan" maken met de LK en deze kenbaar maken aan alle verpleegkundigen.

Wel even kort advies:
    - in principe 10 minuten kolven, maar als de melk eerder niet meer stroomt en je hebt ook voldoende dan kan je eerder stoppen (je kolft dubbelzijdig?)
    - indien je eerder veel meer kolfde is het belangrijk om er op te letten dat je inderdaad geen ontsteking krijgt. Afhankelijk van hoeveel meer je eerder kolfde houd je die productie aan of bouw je een beetje af (dus kolfde je eerder 100 per keer en nu 80, dan zou ik op 100 blijven)

Aanlegpoging maximaal 10 minuten per keer!! Dit ivm mogelijk frustratie bij jou of je kindje maar zeker ook om energie te sparen (ben je steeds 45 minuten bezig dan kost dit veel energie aan je kindje en zal ze minder voedingen binnen krijgen)

Is er een LK in het ziekenhuis??

Share This Page