afbouwen?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Mammadoe, Aug 3, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mammadoe

Mammadoe Fanatiek lid

Jun 3, 2011
    2,169
    0
    0
    Amsterdam
    Hallo,

Ik heb een dochter van 4,5 maand oud die tot nu toe alleen borstvoeding krijgt. Nu zit ik met een paar vragen.

Ze komt de laatste tijd 's nachts enorm vaak! Vannacht heeft tussen 12 en 7 in totaal 5x gedronken. Eerst dacht ik dat het met het warme weer te maken had, maar nu is het koeler en gaat ze gewoon door met het vele drinken. Ook overdag drinkt ze nog erg vaak. Waar kan dit aan liggen? Heeft ze niet meer voldoende aan mijn bv?

Daarnaast heb ik het volgende probleem. Over ongeveer 5 weken moet ik voor mijn werk 3 dagen van huis weg. Ik ben zelfstandige en kolven tijdens die drie dagen kan eingelijk maar beperkt, anders raak ik misschien mijn meest belangrijke klant kwijt als ik die steeds lastigval met mijn gekolf. Dus nu weet ik niet goed wat ik moet doen. Afbouwen naar een voeding in de ochtend en een voeding in de avond en de rest kv? Maar eigenlijk ben ik een enorme borstvoeding fanaat en wil ik haar eignelijk een jaar lang borstvoeden. Kan ik het soms na het afbouwen ook weer opbouwen, of is dit onmogelijk? Of is een klein half jaar volledige bv en daarna nog gedeeltelijke bv ook goed? Qua werk zou dit een stuk handiger zijn, maar ik vind het erg moeilijk om hierin een keuze te maken. En voor het afbouwen, hoelang heb ik daar voor nodig?

Liefs Mammadoe

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Regeldagen komen voor rond de leeftijd van tien dagen, drie weken, drie maanden en zes maanden. Maar ook op andere momenten kunnen regeldagen voorkomen. Bijvoorbeeld als het kind een virus onder de leden heeft. Door vaak om de borst te vragen, krijgt het extra veel antistoffen binnen waardoor de ziekte bestreden wordt. Vaak merk je als ouder niet eens dat het virus er is, behalve dan aan het vele drinken.

Ik verwacht niet dat je teweinig BV hebt, gezien je al 4,5 mnd BV geeft. Zolang je kindje goed blijft groeien, plassen en poepen zou ik me daar geen zorgen om maken.

Kolven:
    Probeer elke 3 uur te kolven al je weg bent. Vlak voor je weg en wanneer je terug komt. Probeer tussendoor waar het lukt. Het moet praktisch en haalbaar blijven. Wanneer dit niet lukt kan je productie terug lopen en je borsten gestuwd aanvoelen. Voor het stuwen is afkolven de enige oplossing.
    Je productie kan je nadien erg wel weer oprkrikken door bij thuiskomst weer frequent te gaan kolven en aan te leggen.
    De voorkeur vedient naruurlijk op peil houden en tijdens je reis te kolven.

Hoelang je BV wilt geven geheel is aan jou.
    6 maanden is prachtig om exclusief BV te geven. Daarna begin je zo wie zo met het introduceren van vaste voeding. Naast de vaste voeding mag je onbeperkt BV blijven geven zolang als jij wilt! Wederom alleen jij kan die beslissing nemen.

Voor afbouwen, neem een kijkje op de volgende site:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Afbouwen - Borstvoeding afbouwen: praktische tips

Succes.

Groetjes Saskia

Share This Page