2 weken oud, doorslapen en 6 voedingen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Chilleke, 2 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Hai

Mijn dochter is nu 2 weken oud en krijgt borstvoeding. Ze komt netjes om de 4 uur. Moet ze soms echt wakker maken. Drinkt heel kort, maar kennelijk wel effectief (meestal 8/8 of 10/5).
    Nu hadden ze in de kraamweek verteld dat ze 6 a 8 voedingen nodig heeft. Nou aan 6 kwam ik tot nu toe wel maar wel een beetje met plannen dus echt om de 4 uur geven.
    Nu heeft ze gisteren om half 12 voor het laatst gehad en id nu net gekomen voor de voeding (heerlijk hoor, doet me goed een nacht slapen) maar ja nou kom ik natuurlijk niet aan ds 6 voedingen. Om de drie uur geven heeft niet veel nut omdat mevrouw zo vast slaapt het bijna onmogelijk is om er wat in te krijgen .
    Nu was het zo dar ze wel behoorlijk was afgevallen in kraamweek (laagste gewicht 3060) en torn ook wat bijvoeding heeft gehad 2 dagen. Nu vrijdag gewogen op cb en zat ze eindelijk over geboortegewicht heen 3455 (maandag was het nog 3340)

Maar goed, kan ik het op zijn beloop laten? Om moet ik perse puzzelen voor die 6 voedingen? Hoe ik het nu reken zit ik op 2200 (als ik nu van 5 uir ga)laatste voeding. Maar dan ben ik bang dat ik gelijk weer in de nacht aan voeding zit. En dat wil ik eigenlijk voorkomen :) ga liever wat later naar bed en maak een hele nacht dan dat ik snachts wakker moet worden (ben een slechte vroeg naar bed gaaner)

Dus wie heeft voor mij advies?!

Thnx alvast

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik zou haar er toch echt voor wakker maken. Je productie moet zelf ook nog op gang komen en is met twee weken nog niet stabiel. Ook is ze flink afgevallen aan het begin en komt nu wel wat bij, maar 100 gram in 5 dagen is voldoende maar het mag best meer zijn. Dus ik zou toch blijven proberen en minimaal 6 voedingen in te krijgen, met zeker een nachtvoeding omdat ze nog niet zo lang zonder voeding kunnen (ik geloof 5 uur zo uit mijn hoofd) en omdat dat beter is voor je productie.

Mijn tweede was ook zo'n slaapkopje, ik verschoonde hem meestal tussen twee borsten door, dan werd hij weer even wakker. Is dat misschien iets?

3. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Rond 2 weken zorgde ik overdag dat ik ongeveer om de 3 uur voedde als ze er zelf niet om kwam. In de nacht zette ik wel een wekker maar meestal kwam ze zelf voor de wekker.
    Als ze 3,5 uur na een voeding overdag echt nog sliep dan ging ik wel voorzichtig een luier verschonen en werd ze wel wakker en wilde ze wel drinken.

Nachtvoedingen vond ik er bij zo'n kleintje ook zeker nog wel bijhoren. Ik maakte het mezelf gemakkelijk door te verschonen op ons voeteneind en de wieg aan mijn kant van het bed te zetten, ik weet niet of er mogelijkheden zijn om het jezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken? Ik hoefde dus eigenlijk alleen mijn bed uit als ik zelf moest plassen.

Wat Juul zegt over je productie daar sluit ik me bij aan.

4. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Ook ik had een lang en veelslaper, de eerste weken. Hij sliep ook al vrij snel van 11 tot 5 door. De regel zoals ik hem geleerd heb, is dat baby's na de kraamweek zolang zonder voeding kunnen als hun gewicht in ponden is, dus dan zou 6 uurtjes wel kunnen.
    Maar in dat geval maakte ik hem wel overdag om de 3 uur wakker om toch aan de 6 voedingen te komen. Als ik dat niet deed, kwam hij inderdaad om 2 uur 's nachts voor een extra voeding. Ligt eraan hoe je het wilt doen.. helemaal op verzoek en alles loslaten.. wat dus inderdaad kan betekenen dat je kindje overdag veel slaapt en dan 's nachts inhaalt.. of je kindje overdag wakker maken zodat het aan zeker 6 voedingen komt en dan 's nachts zien hoe het gaat. Ik weet dat veel dames in dit bv-hoekje van het volledig op verzoek voeden zijn, maar ik heb me altijd prima gevoeld bij de tweede optie. Succes!!

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Voor je productie is het goed om de eerste 6 weken vaak aan te leggen. Dat zorgt voor een betere en stabielere productie op langere termijn.
    Ik zou haar overdag om de 3 uur voeden (als ze zelf niet eerder komt) en 's nachts zelf laten komen met een max. van 6 uur.

6. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Heb ze vabdaag sowieso enkele voedingen om de 3 uur gegeven, kwam goed uit en ze had er ook zin in. En nu komt het goed uit voor vandaag. Snachts wakker maken heb ik kraamweek gedaan en was echt verschrikkelijk... Luier verschonen werd ze niet wakker genoeg van en na veel gedoe weinig gedronken en ze was dan zo van slag dat ze verder wakker lag de hele nacht. Dus das geen succes.
    Maar over productie op langer termijn maak ik me niet druk omdat ik niet van plan ben langer dan mijn verlof te voeden. Zie het kolven op mijn werk niet zitten ;)

Maar dank je wel. Denk dat ik overdag wat meer puzzel zodat ze overdag aan 6 komt. Maar voor het zelfde geld is ze vannacht wel weer toe aan nachtvoeding dan id dat ook prima ;)

7. Misstiara5

Misstiara5 Actief lid

29 sep 2012
    436
    0
    16
    NULL
    NULL
    Overdag om de 3 uur voeden en in de nacht na 5 uur voeden.
    Wel baby wakker maken. Het is nog maar 2 weken oud. Als hij iets ouder is,gewoon door laten slapen hoor. Maar nu moet je je bv op gang brengen en heeft de baby ook eten nodig. Soms word de baby niet wakker, omdat hij versuft is. Ik deed ook,eerst 1 borst, dan verschonen zodat hij wakker werd en daarna 2 e borst.
    Anders at hij maar 1 borst. En viel hij in slaap.

Ik voedde trouwens op verzoek. Dus als het om de 2 uur was, na 2 uur voeden.

8. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    klinkt zoiezo als heel weinig zeg... in die periode gaf ik 8 voedingen en die duurde allemaal 45 minuten. was gewoon een volledige werkdag! ik zou als ik jou was haar zeker wakker maken voor een nachtvoeding en je productie goed in de gaten houden. het kan nu nog heel snel teruglopen.

9. Misstiara5

Misstiara5 Actief lid

29 sep 2012
    436
    0
    16
    NULL
    NULL

Ja, eens.
    Ik gaf ook in die periode minstens 8 voedingen, soms 9 of 10 zelfs.
    En ik was er ook dag en nacht mee bezig met voeden ;)

Was ik klaar met voeden , moest ik kolven. Kwartier rust en dan begon het weer opnieuw ;)

Ik zit nu op 5 maanden en doe nu op 6 voedingen

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik gaf in die periode 12-15 voedingen, echt niet te vergelijken dus. Maar met 12 weken zat mijn dochter ook opeens op 6 voedingen met klokjerond doorslapen. Dat was zo'n verschil met het begin, maar ze regelde het helemaal zelf, dat vond en vind ik altijd zo makkelijk van bv.

Ook al ben je niet van plan te gaan kolven, je kan nog wel de ochtend- en avondvoedingen er lang inhouden. Veel moeders doen het zo en zij (en de kinderen natuurlijk) genieten daar van. Niet de stress van kolven, maar wel nog de knusheid van bv. Dan moet je productie wel stabiel zijn en dat bereik je door nu vaker aan te leggen.

Deel Deze Pagina